Slösa som måste bli en spara!

Bukefalos 30 år!

SlösaSpara

Trådstartare
Hej på er! Jag vet att det finns många kloka människor härinne med med bra ekonomiskt tänk! Kanske kan ni hjälpa mig tänka rätt och genomföra det praktiskt? Önskar tips och råd för att få en hållbar budget!

Fakta: låg inkomst men ett sparkonto och snälla föräldrar!

Har koll på mina fasta utgifter som är låga. Sedan mindre koll på resten ( tänk matkonto, transport, övrigt osv.)

Vilka poster ska man ha i en hållbar budget?

Jag har:

Hyra: ( hyresrätt liten etta.)
Mobil och mobilt bredband:
Försäkringar:
El:
Netflix:
Tv4play:
Spotify
Planeringsapp:
Sparkonto:
Bankavgift två stycken:
Matkonto ( ica kort)’

Inga barn, ingen bil. Inga lån. Äldre person.

Kommer ha en låg inkomst längre tid framöver. Sparkontot jag har är till för oväntade stora utgifter. Som tandvård ex. Och om det skulle bli något med den fasta inkomsten. Man vet aldrig.

Mina frågor är:
Hur hög matkostnad har du per månad?
Hur mycket spenderar du på shopping?
Hur mycket har du att röra med i övrigt?
Hur mycket sparar du?

Tacksam för svar!

Netflix och tv4play går ju att ta bort eller växla mellan. Vad kostar mobilabonnemang och internet?

När jag hade dålig ekonomi hade jag inget shoppingkonto alls. Min inställning var "köp inget". Och med inget menar jag grejer, kläder osv. Man klarar sig läääänge utan att behöva köpa det. Om man måste.

Netflix och tv4play går ju att ta bort eller växla mellan. Vad kostar mobilabonnemang och internet?

När jag hade dålig ekonomi hade jag inget shoppingkonto alls. Min inställning var "köp inget". Och med inget menar jag grejer, kläder osv. Man klarar sig läääänge utan att behöva köpa det. Om man måste.
Tack för ditt svar!

Ja, det har du rätt i med att man kan växla mellan tv4 play och Netflix! Men tvn kommer tyvärr bli min närmsta vän framöver i framtiden och då vill jag kunna se på filmer och så. Men tack ändå för tipset!

Mitt mobilabonnemang och mobila bredband kostar 700kr i månaden. Telia. Haft i många år. Mobilen köpt kontant.

Just det där med shopping har jag väldigt svårt för. Jag blir tyvärr glad över att shoppa kläder och skönhet. Köper bara det jag behöver. Jag pendlar i vikt också. Plus smink, hudvård,, hårprodukter och solskydd för kunna vistas bland folk. ( går i Kbt). Social ångest. Samt en medicin för tro det eller ej, får ”shopping mani” när jag äter den.

Nallar lite från sparkontot varje månad för att ska funka. Inte bra!

Glömde bort att jag kanske borde svara på mina frågor som jag har ställt:)

Matkonto inkl. Städ och hushållsartiklar: 4000kr på ett separat bankkonto med tillhörande bankkort.

Sparar 150kr på Dreams som dras på autogiro varje månad.

Övrigt: shopping och skönhet ( vågar inte kolla. För mycket)

Netflix och TV4 play behöver man inte alls.
Du hinner inte titta på allt som är gratis på TV4, SVT och Pluto-TV.

Byt abonnemang på telefonen.
Du skall komma under 350:- för fri surf och extrakort.

Kolla Tele2 eller Comviq.
Tack för ditt svar!

Ok. Då bör jag kika över både mobilabonnemang och mobila bredbandet. Är Fello bra förresten? Hur menar du med extra kort?

Jag skulle föreslå att du utgår från din månadsinkomst och från det drar av samtliga av dina fasta nödvändiga kostnader, dvs: hyra, försäkringar, mobil + internet, el, bankavgift. Du skulle såklart kunna se om du tex kan få billigare mobilabonemang samt internet.

Utifrån vad du har kvar av din månadsinkomst efter att dessa kostnader är betalade så sätter du en budget för övriga utgifter som då ska rymmas inom din månadsinkomst, dvs för:
- mat
- sparkonto
- abonnemang (netflix, tv4 play, Spotify)
- planeringsapp (av nyfikenheten, vad är detta)?
- ev shopping men bara i den mån du har kvar pengar från din månadsinkomst

Jag skulle rangordna budgeten enligt ovan där abonnemang och shopping kommer sist.

Att ta från sparkonto för oförväntade kostnader tycker jag är just vad sparkontot är till för. Jag tycker dock inte sparkonto är till för konsumtionsshopping. En annan sak är om man spara till något specifikt, då är det ju klart att pengarna ska gå till det ändamålet även om det är shopping. Men generellt viktigt att inte ta från sparkonto för tex smink, kläder mm.

Vad som är en rimlig summa för tex matbudget är svårt att säga. Konsumentverket anger att "för en vuxen kan maten kosta cirka 2 730 kronor per månad." Detta beror ju dock på flera faktorer. Den viktigaste är ju att denna summa utgår från att man lagar merparten av (om inte all) maten hemma. Generellt sen är ju matkostnaden per person ofta dyrare för singelhushåll än för flerpersonshushåll. Detta bla då singelhushåll ofta har mindre förvaringsyta för mat såsom frys och skafferi och kan inte alltid köpa storpack, vilket generellt är billigare i längden. En annam faktor som påverkar ens matkostnad är ju var man bor i Sverige.

Tack för ditt svar!

Ok. Då bör jag kika över både mobilabonnemang och mobila bredbandet. Är Fello bra förresten? Hur menar du med extra kort?
Vad menar du med "bra"?

Man måste välja en operatör efter sina egna behov.
Var de har täckning t.ex. och vad man vill använda det till.

Ett extra kort till abonnemanget är ett datakort att surfa på.

Jag skulle föreslå att du utgår från din månadsinkomst och från det drar av samtliga av dina fasta nödvändiga kostnader, dvs: hyra, försäkringar, mobil + internet, el, bankavgift. Du skulle såklart kunna se om du tex kan få billigare mobilabonemang samt internet.

Utifrån vad du har kvar av din månadsinkomst efter att dessa kostnader är betalade så sätter du en budget för övriga utgifter som då ska rymmas inom din månadsinkomst, dvs för:
- mat
- sparkonto

Jag skulle rangordna budgeten enligt ovan där abonnemang och shopping kommer sist.

Att ta från sparkonto för oförväntade kostnader tycker jag är just vad sparkontot är till för. Jag tycker dock inte sparkonto är till för konsumtionsshopping. En annan sak är om man spara till något specifikt, då är det ju klart att pengarna ska gå till det ändamålet även om det är shopping. Men generellt viktigt att inte ta från sparkonto för tex smink, kläder mm.

Vad som är en rimlig summa för tex matbudget är svårt att säga. Konsumentverket anger att "för en vuxen kan maten kosta cirka 2 730 kronor per månad." Detta beror ju dock på flera faktorer. Den viktigaste är ju att denna summa utgår från att man lagar merparten av (om inte all) maten hemma. Generellt sen är ju matkostnaden per person ofta dyrare för singelhushåll än för flerpersonshushåll. Detta bla då singelhushåll ofta har mindre förvaringsyta för mat såsom frys och skafferi och kan inte alltid köpa storpack, vilket generellt är billigare i längden. En annam faktor som påverkar ens matkostnad är ju var man bor i Sverige.
Tack snälla för ditt utförliga svar!

Jag har en app som heter Tiimo som hjälper mig att struktera dagen med måsten som jag sedan bockar av i efterhand! Enkel och bra! 90 kr i månaden kostar den.

Vad menar du med "bra"?

Man måste välja en operatör efter sina egna behov.
Var de har täckning t.ex. och vad man vill använda det till.

Ett extra kort till abonnemanget är ett datakort att surfa på.
En mobiloperatör som har bra täckning. Ringa, smsa och plus surfa på mobilen.

Tack då förstår jag med extra kort.

Är det bättre med fiber? Har fiber i lägenheten och funderar om det är bättre än det mobila bredbandet jag har.

- mat
- sparkonto

Jag tycker det låter väldigt klokt med att man inte ska använda sparkontot till konsumtion! Jag känner mig givetvis dum som har jag gjort det. Dock inga stora summor men slår man ihop det över åren så är det mer än jag känner mig bekväm med.

Det är som hjärnan har lite svårt att förstå att det är pengar? Jag hade lättare när man såg kontanter ( betala med kontanter.) men nu är det mycket onlineshoppning med Swish och bankkort. Detbär som jag inte fattar var dom försvinner någonstans!? Jag kan tyvärr inte skylla på min diagnos (ADD) även om jag vill det ibland. Det är jobbigt med impulsköp! Jag får tyvärr mycket ångest när jag köpt nåt.

Jag tycker kuvertmetoden var suverän förr. För man la kontanter i olika kuvert med vart det skulle gå till. Det funkade faktiskt för mig! Undrar om man kunde göra det på nåt annat sätt nu fast med utan kontanter?

Jag tycker det låter väldigt klokt med att man inte ska använda sparkontot till konsumtion! Jag känner mig givetvis dum som har jag gjort det. Dock inga stora summor men slår man ihop det över åren så är det mer än jag känner mig bekväm med.

Det är som hjärnan har lite svårt att förstå att det är pengar? Jag hade lättare när man såg kontanter ( betala med kontanter.) men nu är det mycket onlineshoppning med Swish och bankkort. Detbär som jag inte fattar var dom försvinner någonstans!? Jag kan tyvärr inte skylla på min diagnos (ADD) även om jag vill det ibland. Det är jobbigt med impulsköp! Jag får tyvärr mycket ångest när jag köpt nåt.

Jag tycker kuvertmetoden var suverän förr. För man la kontanter i olika kuvert med vart det skulle gå till. Det funkade faktiskt för mig! Undrar om man kunde göra det på nåt annat sätt nu fast med utan kontanter?
Ja du kan nog på de flesta banker öppna nya bankkonton utan kostnad. Sen kan du döpa kontona till vad du vill. Varje månad för du sen över pengar på de olika kontona. Jag har så när det gäller sparkonton där jag har olika syften med sparandet.

En mobiloperatör som har bra täckning. Ringa, smsa och plus surfa på mobilen.
Olika operatörer har olika bra täckning på olika ställen.
Så vad som är bra beror på.
Jag lever en ambulerande tillvaro och har 2 telefoner med tre olika simkort.
Det kostar en förmögenhet, men skulle inte fungera på annat sätt.
Om jag var bofast på ett ställe så skulle jag välja bort ett abonnemang. Telia är ett kontantkort.

Är det bättre med fiber? Har fiber i lägenheten och funderar om det är bättre än det mobila bredbandet jag har.
Det beror på.

Om du vill flytta runt så är ju mobilt bredband bättre.
Fiber är dyrt men bra om man spelar onlinespel.
Annars så är 5G snabbt och bra om det finns på platsen man befinner sig på.

När man skall spara pengar så kanske man får sikta på billigast i stället bäst?

Varje måndag för du över x antal kronor på ditt debiteringskonto medan resten av månadens pengar ligger på ett annat konto. Så har du begränsat med pengar att leva på varje vecka, funkar väldigt bra för många.

Ja du kan nog på de flesta banker öppna nya bankkonton utan kostnad. Sen kan du döpa kontona till vad du vill. Varje månad för du sen över pengar på de olika kontona. Jag har så när det gäller sparkonton där jag har olika syften med sparandet.
Tack för ditt svar!
Det lät som en smart strategi måste jag säga! Det låter lite som ”kontotricket” som jag hört talas om. Men jag får inte till det tyvärr. Jag vill gärna få till det men jag för korkad helt enkelt.

Min huvudsakliga bank vill inte skapa många konton ( hörtalas om 7 olika konton minst.) sedan förstår jag inte hur det dras pengar från kontorna till räkningarna? Hur jag gör då? Jag har autogiro på min bankkonto. ( nästan allt dras på autogiro.) det som jag har Swish och betalar med. Hur gör man? Kontaktar banken?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar