Slowfeeder/snuffelmatta till kraftfoder/pellets?

Bukefalos 30 år!

the_connemara

Trådstartare
För hundar finns ju massor men vad finns i häststorlek? Hade velat testa att ge torrt foder men min häst sveper i sig lite för fort för att bara hälla i en vanlig krubba. Hittade en snuffelmatta från Equnique och den här krubban https://jonastorpsgard.se/product/slowfeederkrubba-for-kraftfoder/ men tänkte mig kanske lite mer något mellanting? Lite mer som slowfeed matskålar till hund men i större storlek. Att blanda med hack är inte poppis och lägga bollar i funkar väl bättre än inget men de puttas kvickt ur och blir rätt sunkiga tycker jag. Stenar är jag inte heller pigg på av samma anledning. Plus att den lilla kompisen gärna hugger in på bollarna som om de vore äpplen 😅

För hundar finns ju massor men vad finns i häststorlek? Hade velat testa att ge torrt foder men min häst sveper i sig lite för fort för att bara hälla i en vanlig krubba. Hittade en snuffelmatta från Equnique och den här krubban https://jonastorpsgard.se/product/slowfeederkrubba-for-kraftfoder/ men tänkte mig kanske lite mer något mellanting? Lite mer som slowfeed matskålar till hund men i större storlek. Att blanda med hack är inte poppis och lägga bollar i funkar väl bättre än inget men de puttas kvickt ur och blir rätt sunkiga tycker jag. Stenar är jag inte heller pigg på av samma anledning. Plus att den lilla kompisen gärna hugger in på bollarna som om de vore äpplen 😅
Googlade runt lite och verkar inte finnas direkt till häst, men denna till hund i 30x30 kanske duger? 🤔
https://www.hansesgarden.se/aktivt-atande/varumarken/eat-slow-live-longer/ata-sakta-matskal.html

Den runda kanske går att sätta i en mjuk bytta med handtag så den ”hålls på plats” om inte hästen bara lyfter och välter den 😄

Googlade runt lite och verkar inte finnas direkt till häst, men denna till hund i 30x30 kanske duger? 🤔
https://www.hansesgarden.se/aktivt-atande/varumarken/eat-slow-live-longer/ata-sakta-matskal.html

Den runda kanske går att sätta i en mjuk bytta med handtag så den ”hålls på plats” om inte hästen bara lyfter och välter den 😄

Tror de varianterna nog är lite för djupa? Eller det beror väl på häst iofs, lilla kompisen löser jag med lite för blöt mat jag blandar ut med hack så är hon supernöjd en bra stund i sin minikrubba trots turbofart på käkarna 😅

Till den stora söker jag nog något mer att peta runt över med mulen snarare än ta sig ner/i saker, tror han lätt lessnar då? Därför jag blev lite tveksam till den jag länkade. Anledningen att jag vill åtm kunna variera att ge lite torrare mat är just att aptiten på krubbmat inte är den bästa alltid men jag vill gärna få I honom mineraler och tillskott dagligen.

Finns ju massor till hundar och div andra djur och vi hästfolk är väl alltid rädda för foderstrupsförstoppning. Har vi trots detta en lucka i vår uppsjö av prylar? 😆

Tror de varianterna nog är lite för djupa? Eller det beror väl på häst iofs, lilla kompisen löser jag med lite för blöt mat jag blandar ut med hack så är hon supernöjd en bra stund i sin minikrubba trots turbofart på käkarna 😅

Till den stora söker jag nog något mer att peta runt över med mulen snarare än ta sig ner/i saker, tror han lätt lessnar då? Därför jag blev lite tveksam till den jag länkade. Anledningen att jag vill åtm kunna variera att ge lite torrare mat är just att aptiten på krubbmat inte är den bästa alltid men jag vill gärna få I honom mineraler och tillskott dagligen.

Finns ju massor till hundar och div andra djur och vi hästfolk är väl alltid rädda för foderstrupsförstoppning. Har vi trots detta en lucka i vår uppsjö av prylar? 😆
Ja den såg rätt djup ut 🤔
Fanns en likit matta till häst men den var nästan helt platt så där är ingen utmaning alls.. mer för klet antar jag

Något nytt från hööks, men då behöver man ha småååått kraftfoder 😂
https://www.hooks.se/stall-hage/sta...vWtkZ8-bk4tLZKbRDKuu04QwCFINMttxoCUKcQAvD_BwE

Ja det är snuffelmattan från Equnique 😁 Den ligger ändå bäst hittills, finns lite bild/film på deras insta.

Är mest rädd att den lilla marodörponnyn kommer slita av och svälja de där gummiklövrarna utan att jag hinner hindra henne ens om jag vaktar så då får jag ju fodra dem på annat sätt än idag (lösa tillsamman). Hon äter ju både stallgolv, kartonger och döda möss och tar framhovarna direkt till hjälp, tom när hon får en morot på golvet så den där mattan är nog ingen match för henne 😅

Jag älskar min belöningspuck från Vilda ting. Trodde verkligen att Storm skulle slita sönder den, men hon letar och letar, fnular runt med mulen i all oändlighet. Den är perfekt när jag vill träna på ridbanan och ha pausmat utan att det blir hösilagespill överallt.

Jag messar en (dålig) film!

IMG_7604.webp

Jag älskar min belöningspuck från Vilda ting. Trodde verkligen att Storm skulle slita sönder den, men hon letar och letar, fnular runt med mulen i all oändlighet. Den är perfekt när jag vill träna på ridbanan och ha pausmat utan att det blir hösilagespill överallt.

Jag messar en (dålig) film!

Visa bifogad fil 172704

Den känns också intressant, till båda tror jag! Kanske inte till mitt vardagsmatande av den stora, har klurat lite och tror jag vill ha något som kan funka till blötlagd mat också för att se om det kunnat göra den intressantare. Men som berikning/belöning/träning däremot! Kanske ett julklappstips 😁 Tack för filmen 🥰

Jag har mattan från Equiniqe sen i vintras och gillar den skarpt. Lätt att bara skölja av och går därför att använda med upplött foder. Nu gillar min häst att pilla och är rätt försiktig, men jag har svårt att se att de skulle tugga av klövern, materialet är tjockt och segt och tror inte att de gärna tuggar på det.

Men jag blev själv intresserad av den där belöningspucken från Vilda Ting nu - just att ha vid belöningsbaserad träning!

Jag har mattan från Equiniqe sen i vintras och gillar den skarpt. Lätt att bara skölja av och går därför att använda med upplött foder. Nu gillar min häst att pilla och är rätt försiktig, men jag har svårt att se att de skulle tugga av klövern, materialet är tjockt och segt och tror inte att de gärna tuggar på det.

Men jag blev själv intresserad av den där belöningspucken från Vilda Ting nu - just att ha vid belöningsbaserad träning!

Låter ju toppen! Min stora är jag inte alls orolig för, får se om jag vågar låta den lilla försöka. I sådana fall återkommer jag med resultatet 😆 Igår återgick hon till att tugga på elbanden när jag var för slö att fixa klart maten, de tar hon dock inte sönder utan står bara och fixar med, kliar väl lite skönt kanske 😅 (hon hade en perfekt liten mun trots knappast kollad tidigare i livet, 5 år och okänd korsningsimport).

Köpte mattan från Equnique och har testat den lite olika till hästarna. Tiger blev så klart först rädd och sedan ledsen och missmodig och vi behövde prioritera lite annat kring mat. Men sedan när det löst sig och han var van vid att den lilla använt den så gjorde jag mer ordnad intro. Då blev han tillräckligt bekväm att klura ut de största och godaste godisarna (Flourish Rewards som ju är rejäla pellets) och helt otroligt nöjd efteråt 😍 Mycket fint jobb för honom!

Den lilla marodören använder den under uppsikt, hon är van att jag bryter hennes destroymode, tänker inte låta henne testa att stå på den och slita i klövrarna som hon egentligen vill 😂 Men just nu funkar den jättebra som tänkt att hon kan få en kåsa hack där efter sin mat och låta Tiger äta klart sin större mängd mat i fred. Får se om hon tröttnar eller det kommer bli en fortsatt fungerande rutin. Blir det det är jag supernöjd med den delen!

Kanske återkommer och klurar kring mat till Tiger och mattan men han ska få främst öva mer och bygga mer förtroende kring att ta sig an födosök mha den vilket också känns kul 😊

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka