Sluta sova dagtid?

taccotad

Trådstartare
Vid vilken ålder slutade era barn med att sova mitt på dagen?
Gjorde det någon skillnad med sovandet på natten? Läggningen på kvällen?
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Lova (3 år i januari) är i övergången mellan att sova och inte.... var tredje dag sover hon en timme ungefär.... hon är lika på kvällen som innan, somnar ca 20 och kliver upp ca 6 *zzzz*
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Min Ellen började med att skippa sovstunderna på helgerna när hon var runt 2,5 år. Hon var pigg så länge på eftermiddagen att det till slut blev enklare att hålla henne vaken fram till läggdags. Däremot sovde hon på dagis ytterligare ett halvår - dagarna där är ju rätt intensiva.

Hon har i princip aldrig sovit mer än 30 min åt gången på dagtid, inte ens som liten bäbis. Men hon har alltid haft en fantastisk nattsömn.
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Okej. Jag funderar på att testa nåt liknande med vår son (som fyllde 2 i september).
Han vaknar oftast innan 6. Somnar runt 11 och vill helst sova ett par timmar men det funkar inte längre. Jag har testat att laborera med timmarna och minutrarna hit och dit när det gäller sovandet på dagen. Innan somnade han runt 19, sen lät vi han vara uppe till 20 och nu är det fortfarande 20 som gäller men han somnar inte förrän framåt 21-21.30 så det känns som vi får försöka nåt annat...
Jag hade gärna sett att han sov dagtid ett tag till, är ju så skönt att ha en stund i lugn och ro när han sover men jag föredrar hellre att han somnar i vettig tid på kvällen faktiskt!
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Låter som vår son! Men somnar han för sent på em och sover en kortis så medför det att han inte somnar förrän framåt 22 på kvällen. Nätterna har varit lite småkrångliga till och från här, har snarare sett att han fått bättre nätter när han sovit mer på dagarna. Fast nu har det vänt!

Nu går han på dagis tis, ons, tors 8.30-11.30 så han har inga mastodontpass där som tröttar ut han. Ärligt talat vet jag inte vad som tröttar ut denna gosse! Han har alltid varit ett energiknippe, sällan han somnat i bilen/vagnen...inte ens som liten gjorde han det.
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Jag undrar också över det där. Min son är drygt 2,5 år gammal och behöver tydligen fortfarande en rejäl sovstund på dagen. Han t.o.m. slocknade i soffan strax efter 1100 häromdagen. :love: Han går upp runt 0700 och äter frukost. Sen får han ett mål mat (oftast havregrynsgröt) vid 1030-1100 och får sedan lägga sig. Han sover mellan 1,5-3 timmar, oftast 2-2,5. Sen somnar han som vanligt runt 1900-2000 och sover gott hela natten. Han är väldigt aktiv när han är vaken.

I mitten av januari ska han börja på förskolan och där äter de frukt vid 1000 och lunch 1130. Sen får de som vill/behöver lägga sig en stund. Han ska ju vara där 0830-1330 tis-tors (15 h/v) och lär ju sova bort hela em efter lunchen antar jag. Eller så blir det alldeles för stimulerande att vara på förskolan för att han ska kunna sova på dagen, men jag antar att han kan få en timme eller så när jag hämtat honom, utan att det ska påverka nattsömnen.

Det hade ju varit väldigt smidigt om han helt plötsligt kunde sluta behöva så mycket sovtid mitt på dagen till förskolestarten. :angel: Hans aningen äldre storebror (halvbror) slutade sova på dagen när han var 2. Å andra sidan har han alltid varit betydligt lugnare, passiv och stillsam. Inte alls samma spring i benen och det spelar nog en stor roll tror jag. :)

Jag förmodar att min son kommer att växa ur sitt behov av sömn mitt på dagen, men när? Många kommenterar att han sover så mycket mitt på dagen fortfarande och på förskolan gjorde de stora ögon när jag berättade. Alla ungar kan ju inte vara stöpta i samma form, sonen har alltid sovit mycket och dessutom väldigt bra (både dagtid och på natten) samtidigt som han är synnerligen aktiv när han är vaken. Han tar sina pauser med, kan sitta och titta på film eller självmant bläddra i böcker. Men han har ett så stort behov av att röra på sig att vi skaffade en liten studsmatta för inomhusbruk för några veckor sedan. :bump:
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Alltså jag anser ju att det borde vara väldigt individuellt det där med sömnbehov! Vår son är en sådan som har spring i benen typ alltid, fullt ös och det händer alltid nånting runt han. Ibland upplever jag det lite som han inte har tid att vila, det är för mkt han vill göra.

Det där med er sons sovande kommer säkert ordna sig när det väl är dags. Vår son har iaf ändrat sovvanor rätt mkt till och från. Jag var lite orolig just det där med sovandet på dagis för hemma sover han alltid redan på fm medans på dagis lägger dom sig runt 12.30. Har aldrig varit några problem alls sen han började där.
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Barn är ju väldigt anpassningsbara, så jag litar på att det löser sig för sonen. Och någon gång lär han ju växa ifrån sovstunden på dagen. Hoppas det blir innan han ska börja jobba bara. :D
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Mina är drygt 2.5 (födda i april -06) och vissa dagar sover de inte middag. Allt beror på hur tidigt de stiger upp och vad vi gör under dagen.

Än så länge är de rättså lätta att påverka om man vill att de ska sova middag. Tex om vi ska bort på kvällen så är det skönt om de sovit lite på em. Då är det bara att komma upp i tid och vara ute och göra något på fm, så är det inga problem att lägga dem en stund efter lunch.

Jag märker ingen skillnad vad gäller nattsömnen. Den är väldigt blandad. Ibland när vi varit iväg mycket och varit ute och busat så tror man att de kommer att sova som stockar, men icke. Andra dagar när regnet öst ner och man inte kommit ut alls så sover de istället utan problem hela natten.

Nattningen går fortare för oss om de är trötta. Våra barn brukar säga ifrån när de vill gå och lägga sig. Normalt lägger vi dem mellan 19.30-20.00.

/Timsetim
 
Sv: Sluta sova dagtid?

Nu när han är sjuk, får han sova hyr mycket j´han vill och vi har inga rutiner.

Annars sover han 1-2 ggr på dagen. Är det 1 gång blir det ca 2 timmar, blir det 2 gånger ca 3 timmar sammanlagt. Men det varierar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 714
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Lingon
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp