Sv: Sluta sova dagtid?
Jag undrar också över det där. Min son är drygt 2,5 år gammal och behöver tydligen fortfarande en rejäl sovstund på dagen. Han t.o.m. slocknade i soffan strax efter 1100 häromdagen.

Han går upp runt 0700 och äter frukost. Sen får han ett mål mat (oftast havregrynsgröt) vid 1030-1100 och får sedan lägga sig. Han sover mellan 1,5-3 timmar, oftast 2-2,5. Sen somnar han som vanligt runt 1900-2000 och sover gott hela natten. Han är väldigt aktiv när han är vaken.
I mitten av januari ska han börja på förskolan och där äter de frukt vid 1000 och lunch 1130. Sen får de som vill/behöver lägga sig en stund. Han ska ju vara där 0830-1330 tis-tors (15 h/v) och lär ju sova bort hela em efter lunchen antar jag. Eller så blir det alldeles för stimulerande att vara på förskolan för att han ska kunna sova på dagen, men jag antar att han kan få en timme eller så när jag hämtat honom, utan att det ska påverka nattsömnen.
Det hade ju varit väldigt smidigt om han helt plötsligt kunde sluta behöva så mycket sovtid mitt på dagen till förskolestarten.

Hans aningen äldre storebror (halvbror) slutade sova på dagen när han var 2. Å andra sidan har han alltid varit betydligt lugnare, passiv och stillsam. Inte alls samma spring i benen och det spelar nog en stor roll tror jag.
Jag förmodar att min son kommer att växa ur sitt behov av sömn mitt på dagen, men när? Många kommenterar att han sover så mycket mitt på dagen fortfarande och på förskolan gjorde de stora ögon när jag berättade. Alla ungar kan ju inte vara stöpta i samma form, sonen har alltid sovit mycket och dessutom väldigt bra (både dagtid och på natten) samtidigt som han är synnerligen aktiv när han är vaken. Han tar sina pauser med, kan sitta och titta på film eller självmant bläddra i böcker. Men han har ett så stort behov av att röra på sig att vi skaffade en liten studsmatta för inomhusbruk för några veckor sedan.