Slutat äta sitt grovfoder

Emelie.eh

Trådstartare
Min häst har precis bytt stall och i det nya stallet har han nu de senaste två dagarna knappt ätit något alls. Han äter sitt kraftfoder som vanligt men äter kanske 2/3 kg om dagen resten lämnar han, medans alla andra hästar i stallet äter som vanligt utav höet.
Vad skulle detta kunna bero på? Skulle det kunna vara så enkelt att han känner sig stressad eller att han inte gillar det nya höet och därför slutat äta? Eller varför tror ni han kan slutat äta sitt grovfoder?
PS hans tänder är kollade och för två dagar sedan åt han som vanligt, men samma sekund som jag bytte stall slutade han äta höet.
 
Hur är avföringen? Min häst slutade äta grovfoder när han fick grovtarmsinflammation, han valde bort fodret han blev dålig av...
 
Min häst har precis bytt stall och i det nya stallet har han nu de senaste två dagarna knappt ätit något alls. Han äter sitt kraftfoder som vanligt men äter kanske 2/3 kg om dagen resten lämnar han, medans alla andra hästar i stallet äter som vanligt utav höet.
Vad skulle detta kunna bero på? Skulle det kunna vara så enkelt att han känner sig stressad eller att han inte gillar det nya höet och därför slutat äta? Eller varför tror ni han kan slutat äta sitt grovfoder?
PS hans tänder är kollade och för två dagar sedan åt han som vanligt, men samma sekund som jag bytte stall slutade han äta höet.
Tycker han att övergången till det nya grovfodret har gått för snabbt. Min ena är alltid skeptisk till nytt och går övergången för fort så vill hon inte ha.
 
Har du tagit med dig av det gamla grovfodret för att få en mjuk övergång? Har du provat magstabiliserande foder, bara kraftfoder kommer ju att ge enorm risk för magsår på sikt.
Vi har tyvärr inte haft möjligheten att ta med utav det gamla höet pga att allt gammalt hö var slut ifrån vintras och han vi brukar köpa höet utav har inte hunnit slagit och pressat ihop andraskörden ännu (han har aldrig vetat äta förstaskörden) och här har vi nu bytt till andraskörd och han äter lite bättre då men fortfarande alldeles för lite. Jag har ännu inte hunnit prova något annat magstabiliserande då han somsagt flyttade hit i lördags och jag rådfrågat alla som jobbar i stallet och dem säger bara att vi måste hitta en lugnare box och så för att han ska kunna äta och inte stressa upp sig.
 
Hur är avföringen? Min häst slutade äta grovfoder när han fick grovtarmsinflammation, han valde bort fodret han blev dålig av...
Avföringen är precis som det alltid har varit. Han har tidigare bytt grovfoder ganska snabbt men aldrig tidigare vägrat äta utav det, men fick tips av en kompis att prova melass så ska köpa det idag under dagen för att se om vi kan försöka lura honom på något sätt att det blir godare.
Och vi har haft en veterinär ute då vi först va oroliga över ev kolik även fast han bajsade. Men hon kollade igenom honom och sa att allt såg bra ut och sa att det kan ta upp till en vecka innan han börjar äta igen om han känner sig orolig eller stressad utav miljöombytet.
 
Vi har tyvärr inte haft möjligheten att ta med utav det gamla höet pga att allt gammalt hö var slut ifrån vintras och han vi brukar köpa höet utav har inte hunnit slagit och pressat ihop andraskörden ännu (han har aldrig vetat äta förstaskörden) och här har vi nu bytt till andraskörd och han äter lite bättre då men fortfarande alldeles för lite. Jag har ännu inte hunnit prova något annat magstabiliserande då han somsagt flyttade hit i lördags och jag rådfrågat alla som jobbar i stallet och dem säger bara att vi måste hitta en lugnare box och så för att han ska kunna äta och inte stressa upp sig.
Hur mycket gräs får han i sig i hagen på dagen? Kan det vara mer än i andra stallet så han inte är så sugen på hö?
Äter han kraftfodret glatt?
 
Hur mycket gräs får han i sig i hagen på dagen? Kan det vara mer än i andra stallet så han inte är så sugen på hö?
Äter han kraftfodret glatt?
Just nu Står han i en grushage då det nya stallet inte har tillgång till gräshagar. Men han har tidigare gått på lösdrift i ca 10 år och nu ska han börja stå inne på natten.
Alla andra hästar i stallet äter gladeligen sitt hö och de hästarna står också på grushagar precis som min.
Han äter gladeligen sitt kraftfoder och står och väntar på att det ska komma när han ser fosdervagnen komma rullandes mot hans box.
PS jag själv hade önskat grushagar men tyvärr finns det inte möjlighet att ha det här.
 
Just nu Står han i en grushage då det nya stallet inte har tillgång till gräshagar. Men han har tidigare gått på lösdrift i ca 10 år och nu ska han börja stå inne på natten.
Alla andra hästar i stallet äter gladeligen sitt hö och de hästarna står också på grushagar precis som min.
Han äter gladeligen sitt kraftfoder och står och väntar på att det ska komma när han ser fosdervagnen komma rullandes mot hans box.
PS jag själv hade önskat grushagar men tyvärr finns det inte möjlighet att ha det här.
Då år det ju något i höet han inte gillar..
Är det hösilage eller torrhö?

Det är inte så att han åt siöage innan och får torrhö nu eller vice versa?
 
Vad händer om du serverar tex lucern och/eller betfor/betfiber? Dessa räknas som grovfoder och kan ersätta delar av högivan. Speciellt om man ser till kortsiktiga lösningar.
 
Då år det ju något i höet han inte gillar..
Är det hösilage eller torrhö?

Det är inte så att han åt siöage innan och får torrhö nu eller vice versa?
Just nu äter han hösilage och det gjorde han även innan vi flyttade hit, dock från olika leverantörer. Har heller tyvärr inte möjlighet att köpa hö ifrån den gamla leverantören då vi flyttat ca 40 mil ifrån där vi stod innan då jag flyttat.
Här har dom två olika hösorter och jag har fått prova båda men utav hö ett tog han inte en enda tugga men nu äter han litegrann iallafall, fick tips att prova melass för att se om man kan lura honom på något sätt. Är öppen för att prova i stort sätt allt som inte kostar en förmögenhet.
 
Vad händer om du serverar tex lucern och/eller betfor/betfiber? Dessa räknas som grovfoder och kan ersätta delar av högivan. Speciellt om man ser till kortsiktiga lösningar.
Han äter just nu lucern och en liten mängd betfor och det glufsar han i sig mer än gärna. Men stallchefen i det nya stallet sa att jag inte endast får ge det utan jag måste se till att han börjar äta sitt hö annars får vi inte stå kvar här eftersom då finns risken att han tappar hull och dom är rädda för att då ev kunna bli anmälda till länsstyrelsen å liknande. Jag har nu fått ca 1 vecka på mig att se till att han börjar äta annars måste jag flytta honom :/
Dom anser att han måste äta upp höet och kraftfodret vi ger honom
 
Han äter just nu lucern och en liten mängd betfor och det glufsar han i sig mer än gärna. Men stallchefen i det nya stallet sa att jag inte endast får ge det utan jag måste se till att han börjar äta sitt hö annars får vi inte stå kvar här eftersom då finns risken att han tappar hull och dom är rädda för att då ev kunna bli anmälda till länsstyrelsen å liknande. Jag har nu fått ca 1 vecka på mig att se till att han börjar äta annars måste jag flytta honom :/
Dom anser att han måste äta upp höet och kraftfodret vi ger honom

Som sagt var, lucern och betfor/betfiber är grovfoder och kan ersätta hö/hösilage. Men man måste ge en hel del. En normalstor häst i vila kan behöva minst 6kg lucern och 2kg (torr) betfor
 
Ja, kläm i honom mer lucern och betfor om han äter det. Ska det helt eller delvis ersätta grovfoder behöver man komma upp i rätt stora givor, efter vad folk normalt sett fodrar.
 
Han äter just nu lucern och en liten mängd betfor och det glufsar han i sig mer än gärna. Men stallchefen i det nya stallet sa att jag inte endast får ge det utan jag måste se till att han börjar äta sitt hö annars får vi inte stå kvar här eftersom då finns risken att han tappar hull och dom är rädda för att då ev kunna bli anmälda till länsstyrelsen å liknande. Jag har nu fått ca 1 vecka på mig att se till att han börjar äta annars måste jag flytta honom :/
Dom anser att han måste äta upp höet och kraftfodret vi ger honom
Då kan jag tala om för dig att du har en mycket okunnig stallchef. Man kan ge bara lusern och betfor och få hästen att hålla hullet. Jag har i flera år hållit en av mina gamla hästar med dåliga tänder i gott hull bara genom att ge honom lusernpellets och betfor.
Jag får också lite dåliga vibbar angående uttalandet , om att man är så rädd för en anmälan till Länsstyrelsen för en tunn häst. Då känns det som om man haft problem med djurskyddet tidigare.
En tunn häst med en förklaring till varför och att man kan visa att man gör vad man kan för att få rätt på det, skulle djurskyddet inte ha några problem med. Dessutom kommer din häst inte tappa om den får tillräckligt med lusern, betfor och den mängd ensilage den redan äter.
Tror att jag hade sett mig om efter en annan stallplats om jag var i ditt ställe.
 
Just nu Står han i en grushage då det nya stallet inte har tillgång till gräshagar. Men han har tidigare gått på lösdrift i ca 10 år och nu ska han börja stå inne på natten.
Alla andra hästar i stallet äter gladeligen sitt hö och de hästarna står också på grushagar precis som min.
Han äter gladeligen sitt kraftfoder och står och väntar på att det ska komma när han ser fosdervagnen komma rullandes mot hans box.
PS jag själv hade önskat grushagar men tyvärr finns det inte möjlighet att ha det här.

Går han med andra hästar?

Låter som bytet från lösdrift, gräshagar till box, grushage kanske inte passar?
 
Det är en stor omställning från lösdrift till box och grushage.
Hur skulle det vara att plocka gräs (tex i en dikeskant) för att först lägga i en hög och sedan efter hand blanda in det mer och mer i höet?
 
Han äter just nu lucern och en liten mängd betfor och det glufsar han i sig mer än gärna. Men stallchefen i det nya stallet sa att jag inte endast får ge det utan jag måste se till att han börjar äta sitt hö annars får vi inte stå kvar här eftersom då finns risken att han tappar hull och dom är rädda för att då ev kunna bli anmälda till länsstyrelsen å liknande. Jag har nu fått ca 1 vecka på mig att se till att han börjar äta annars måste jag flytta honom :/
Dom anser att han måste äta upp höet och kraftfodret vi ger honom

Är tanken att hästen ska stå på grus även senare, eller är det tillfälligt? Ang foder så håller jag med @Masse - ge den lucern och betfor för att hålla igång magen.

Ett märkligt ultimatum från stallchefen. Herregud, det är inte konstigt att en häst som får hela sin vardag vänd upp och ned reagerar med oro. Fins det inga stall med lösdrift i närheten där ni bor nu?
 
Är tanken att hästen ska stå på grus även senare, eller är det tillfälligt? Ang foder så håller jag med @Masse - ge den lucern och betfor för att hålla igång magen.

Ett märkligt ultimatum från stallchefen. Herregud, det är inte konstigt att en häst som får hela sin vardag vänd upp och ned reagerar med oro. Fins det inga stall med lösdrift i närheten där ni bor nu?

Detta stallet ska vi bara stå i ca 9-10 månader då jag sen ska flytta till en egen gård där han kan gå på lösdrift igen, tanken är att han sa mellanlanda i detta stallet . Närmaste lösdriftstallet ligger ca 1 mil härifrån och jag har tyvärr inget körkort.
 
Går han med andra hästar?

Låter som bytet från lösdrift, gräshagar till box, grushage kanske inte passar?
Har tyvärr inget val, jag måste ha han i stallet han går i nu då det är de enda stallet jag kan ta mig till nu när jag saknar körkort. Här pga skaderisk får hästarna endast gå en och en. Men detta har funkat hemma när han stått ensam i sjukhage, han har även då ätit sitt hö i lugn och ro.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: MayGrace
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
804
  • Artikel
Dagbok Jag var hos tandläkaren i morse och blev drogad. Fick dock rådet att inte gå och lägga mig när jag kom hem. I informationsbladet om...
Svar
15
· Visningar
1 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp