Bukefalos 28 år!

Slutenvård utomläns?

HopeForNow

Trådstartare
Har försökt googla och om jag förstått rätt gäller det fria vårdvalet främst (enbart?) öppenvård?
Man har rätt att inom sitt län söka utanför kommunen dock.
Finns det någon bukefalist som har bättre koll än mig på detta?
Har man rätt/möjlighet att hamna inom slutenvård utanför sitt län? Om inte, görs det ibland undantag?
 
Planerad slutenvård i samband med T.ex planerad operation? I sådana fall beror det väl på om operationen är godkänd av hemlandstinget.

Eller tänker du om man blir akut sjuk när man är utanför länet?
Generellt brukar man skickas till hemsjukhus om man blir inneliggande mer än ett par dagar akut, hemlandstinget måste betala för vården och vill väl därför oftast att man åker hem till egna landstinget. Om det inte råkar vara överfullt hemma då.
Om undantag görs av andra skäl vet jag inte.

Brukar finnas personer inom landstinget som jobbar med just sådana frågor, i mitt landsting heter det Valfrihetskansliet. Dit kan man ringa och fråga om regler.
 
Tack snälla för ditt svar!

Gäller slutenvård inom psykiatrin. Förstår det innebär kostnad och att det därför uppstår svårigheter.

Ska kontakta kansliet du tipsade om!
 
Om du är i ett annat län och blir tillräckligt dålig tror jag att du kommer tas emot av slutenvården men så snart som möjligt köras till ditt eget län.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 481
Senast: Kirre
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp