Att söka vård/läkare

Jag ringde. Meddelande: "Tid bokar du enbart via vår hemsida. Det går INTE att boka tid via telefon. Vi har drop in mellan...." Och sen samma info vidare som på hemsidan.

Fick hjälp att leta reda på egenremiss av kompis som är välbevandrad inom sjukvården så börjar nog där och hoppas att den accepteras.
 
Men alltså det där bokningssystemet verkar ju helknäppt! Hur ska äldre och andra som inte kan boka digitalt och inte kan sitta och vänta i flera timmar göra? Har de inga fasta läkare öht att boka på?
De tar heller inte emot meddelanden på 1177?
 
Det är ju nästa steg. Denna ligger lägligast och har i övrigt väldigt bra kritik och jag har fått glada tillrop från vårdpersonal på annat håll när jag nämnt att jag är listad där. Jag ska kolla runt lite vilka alternativ som finns.
Utifrån vad du skrivit tror jag att de glada tillropen är just från ett personalperspektiv och inte patientperspektiv… Klart det är bekvämt att som personal slippa svara i telefon och prata med folk och boka in tider. Mindre kul för dem som behöver vård dock.
 
Utifrån vad du skrivit tror jag att de glada tillropen är just från ett personalperspektiv och inte patientperspektiv… Klart det är bekvämt att som personal slippa svara i telefon och prata med folk och boka in tider. Mindre kul för dem som behöver vård dock.
Topp 20 i VGR i patientenkäter.... Funderar på vad de som svarat lever för liv.
 
De har redan kommit förbi första besöket och är typ kroniker och får regelbundna uppföljningar. Alternativt aldrig behövt sin VC men ändå är listade där.

Gör man tröskeln i tillräckligt hög så har man gott om tid och energi till befintliga patienter. Patienter (alt anhöriga) som redan visat sig vara flexibla, it-kunniga och kapabla nog att ta sig över tröskeln och som därför troligen har lätt att ta åt sig av vården och är sannolika att svara på webbaserade nöjdhetsundersökningar.

Man får de patienter man skaffar sig...
 
Gör man tröskeln i tillräckligt hög så har man gott om tid och energi till befintliga patienter. Patienter (alt anhöriga) som redan visat sig vara flexibla, it-kunniga och kapabla nog att ta sig över tröskeln och som därför troligen har lätt att ta åt sig av vården och är sannolika att svara på webbaserade nöjdhetsundersökningar.

Man får de patienter man skaffar sig...
Ja, och en undersökning över nöjdheten hos patienter som är patienter på en vc är ju till viss del lite missledande, de är ju nöjda och kvar av en anledning. Klart man får rätt högt på hur pass nöjda patienterna är, de som inte är nöjda har bytt vc.

Det intressanta vore kanske att få ta del av hur flödet av nylistade och avlistade patienter ser ut....
 
På min vårdcentral finns två system, ett som liknar det på OPs VC och ett ”hemligt” system. Om man struntar i all information hur bokningssystemet fungerar och ringer eller chattar med dem kan man få en bokad tid enligt det ”hemliga” systemet så man slipper drop-in väntan osv.
 
Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då mina läkarbesök genom åren nog hållt sig väl under genomsnittet. (Lite pga att jag tycker inte så mycket behöver kollas upp, det mesta läker ju ut vad det lider.) Det ställer dock till bekymmer när jag nu känner att jag nog borde söka hjälp.

Jag läser på hemsidan för vårdcentralen där jag är listad och om jag tolkar den rätt så har de drop in på förmiddagarna = inte säkert att få tid om man tar sig dit. Eller så har de bokat på eftermiddagen men enbart bokningsbart samma dag = hänga på låset och kanske få en tid. Med heltidsjobb där jag alltid jobbar eftermiddagar (dag eller kväll) och med arbetsuppgifter jag inte bara kan lämna så förstår jag inte hur jag ska lyckas med att ta mig till läkaren. Enda sloten jag har är de två lediga vardagar jag har per månad och då gäller det att "min" läkare jobbar och har bokningsbar tid. Såg inte ut så för mina lediga dagar som kommer nu snart.

Ok, då kollar jag privat, jag har råd med både besök och ev enklare undersökning men om operation blir aktuellt, inte så mycket råd. (Ska kolla försäkring jag har via jobbet) Om jag då börjat privat, kan man då hoppa in icke privat för operation? Och hur får jag tid privat? När jag läser på privatas hemsidor verkar de ta remisser från regioner/vc eller försäkrade. Så HUR får jag tid dit?

Jag vill liksom bara få hjälp men ser bara akuten som en möjlig väg in och det här är ju inte akut om än inte acceptabelt längre om jag vill kunna röra mig framöver.
Det gäller ett ortopediskt problem. Så hur gör jag? :confused:
Bör inom västra götalandsregionen om det tillför något.
För mig fungerar 1177.se mejl-funktion. Ringer gör jag inte nuförtiden efter att de Uppförde sig illa en gång. Det är hårt för vc att inte ens en gång får de tappa det. Icke-akuta problem kan de sätta en på läkartid då på Max-vänte-tid, det är väl 10 dagar, men då får man en tid iallafall.

Nu finns någon slags chat-funktion på 1177 den heter 1177-direkt. Ladda ned appen 1177. Jag har inte provat den men det verkar ju vara en bättre utveckling med förhoppningsvis personal som är användarvänlig. Förmodligen använder de eller vill de använda ai på chatten också så småningom men det är en bra utveckling här tror jag för stressad personal är inte roligt när en har problem.

Egentligen, Annars förstår jag inte riktigt ditt problem. Du jobbar eftermiddag/kväll drop-in brukar vara på förmiddagen. Det är väl bara att hänga på låset innan öppning på drop-in , vilket väl förmodligen är 8 eller 9. Du har ju en guldsits för att komma in till läkare efter att ha träffat en distriktssköterska på drop-in. Lägg lite tid på kö till drop-in på förmiddagen några dagar.
 
.Nu finns någon slags chat-funktion på 1177 den heter 1177-direkt. Ladda ned appen 1177. Jag har inte provat den men det verkar ju vara en bättre utveckling med förhoppningsvis personal som är användarvänlig.

Både den chatfunktionen och den min hc har är totalt gåvolösa tyvärr, så jag vägrar använda dem.

Exempel; jag hade muskelinflammation, svarade på frågorna allt eftersom de och svarsalternativen dök upp = chatten avslutades tvärt med "ring 112".
Samma om astman blir galet jobbig, nån skum allergireaktion dyker upp etc = ring 112 och sen kommer man inte längre.

Gåvolöst var ordet.
 
För mig fungerar 1177.se mejl-funktion. Ringer gör jag inte nuförtiden efter att de Uppförde sig illa en gång. Det är hårt för vc att inte ens en gång får de tappa det. Icke-akuta problem kan de sätta en på läkartid då på Max-vänte-tid, det är väl 10 dagar, men då får man en tid iallafall.

Nu finns någon slags chat-funktion på 1177 den heter 1177-direkt. Ladda ned appen 1177. Jag har inte provat den men det verkar ju vara en bättre utveckling med förhoppningsvis personal som är användarvänlig. Förmodligen använder de eller vill de använda ai på chatten också så småningom men det är en bra utveckling här tror jag för stressad personal är inte roligt när en har problem.

Egentligen, Annars förstår jag inte riktigt ditt problem. Du jobbar eftermiddag/kväll drop-in brukar vara på förmiddagen. Det är väl bara att hänga på låset innan öppning på drop-in , vilket väl förmodligen är 8 eller 9. Du har ju en guldsits för att komma in till läkare efter att ha träffat en distriktssköterska på drop-in. Lägg lite tid på kö till drop-in på förmiddagen några dagar.
Jag jobbar främst dag och kan alltså inte gå på drop in. Då jobbar jag ju även em och kan inte ta bokad tid mitt i passet. Ibland jobbar jag kväll och då jobbar jag ju också eftermiddag (dag/kvällspass överlappar) och kan inte ta en bokad tid mitt i. Visst kan jag "slösa" den där lediga fm varannan vecka med att sitta och vänta på vårdcentralen från 7.30 för att kanske ändå inte komma in innan jag behöver åka till jobbet.
Kunde jag fått möjlighet att boka framåt hade jag ju som nämndes tidigare kunnat få in det i början eller slutet av ett arbetspass och informera om det och inte samma dag säga att eventuellt lämnar jag jobbet, någon gång och hur länge vet jag inte. Det "kortet" vill jag faktiskt bara använda till akutläge och inte till något som borde gå att planera.

Nu har jag skickat en egenremiss direkt till en ortopedimottagning istället och hoppas kunna få en planerad bokad tid.
 
Jag jobbar främst dag och kan alltså inte gå på drop in. Då jobbar jag ju även em och kan inte ta bokad tid mitt i passet. Ibland jobbar jag kväll och då jobbar jag ju också eftermiddag (dag/kvällspass överlappar) och kan inte ta en bokad tid mitt i. Visst kan jag "slösa" den där lediga fm varannan vecka med att sitta och vänta på vårdcentralen från 7.30 för att kanske ändå inte komma in innan jag behöver åka till jobbet.
Kunde jag fått möjlighet att boka framåt hade jag ju som nämndes tidigare kunnat få in det i början eller slutet av ett arbetspass och informera om det och inte samma dag säga att eventuellt lämnar jag jobbet, någon gång och hur länge vet jag inte. Det "kortet" vill jag faktiskt bara använda till akutläge och inte till något som borde gå att planera.

Nu har jag skickat en egenremiss direkt till en ortopedimottagning istället och hoppas kunna få en planerad bokad tid.
Jag förstår dock inte varför du inte skulle kunna ha ett läkarbesök när du arbetar?
Säger man till i god tid brukar det ju gå att lösa genom att exempelvis blocka tid i schemat så att inga patienter bokas in under den tiden. Eller lösa det med extra personal som kan lösa av en operation eller ta över vårdpatienter.
För mig har det aldrig varit ett problem oavsett arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 535
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Summerwind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp