Sluttande hagar!

hyperff

Trådstartare
Jag har funderat på en sak en längre tid nu. Även om jag kanske blir dumförklarad måste jag höra vad ni tror.

I närheten av där jag bor finns två stall båda stallen har väldigt sluttande rasthagar. Hästar är som sig bör ute från morgon till kväll i dessa hagar. Tyvärr har båda stallen haft stora problem med skador(inflammationer/förslitningar) på sina hästar. Nu till min fundering, kan hagarna bidra till skadorna? Är det bra för hästar att stå i lutning halva dygnet?

Vad tror ni?

Sv: Sluttande hagar!

jag har alltid hört att hästarna alltid ska ha möjlighet till att kunna stå plant, just för att de kan orsaka förslitningar o sånt.
men de beror ju på vad man pratar om för lutningar, lite lutning skadar väl inte direkt..sen är de väl svårt att undvika lite lite lutning.

Dessa hagar har rejäl lutning i hela hagen. Den finns ingenstans hästarna kan stå där det inte lutar.

Jag har funderat på en sak en längre tid nu. Även om jag kanske blir dumförklarad måste jag höra vad ni tror.

I närheten av där jag bor finns två stall båda stallen har väldigt sluttande rasthagar. Hästar är som sig bör ute från morgon till kväll i dessa hagar. Tyvärr har båda stallen haft stora problem med skador(inflammationer/förslitningar) på sina hästar. Nu till min fundering, kan hagarna bidra till skadorna? Är det bra för hästar att stå i lutning halva dygnet?

Vad tror ni?

Det tror jag helt klart att det gör. Testa själv att stå i en backe en hel dag och du ska se att du får en svidande träningsvärk, för att inte tala om muskler på helt fel ställen och förslitningar.

Det tror jag inte kan vara bra för dom eller deras ben rättare sagt, våra hästar står i olika höjder med fram och bakbenen där dom äter, där är dom ju också väldigt mkt, det ser inte bra ut och jag ska självklart fixa det snarast..

bra fråga, skulle precis ställa den själv.

min häst är tilldelad en hage i inhyrningstall som bara är en backe. Då menar jag backe också, den är inte plan alls. När hästen äter så står han inte ens plant utan som han står alltså tex neråt som ett snett steck. Jag gillar inte alls hagen då hästen inte ens vill springa i den..Jag har dock inte hästen där i skrivande stund, men jag vill nog stalla upp pållen ngn annanstans om det bara finns sådan hage. Om man tex slagit ihop den hagen med en plan hage så hade det ju varit jättebra, men som den är nu så har den gett mig dåligt samvete och jag tror att det inte kan vara bra att stå så under dagarna. så därför tänkte jag också fråga vad ni tycker om sluttande hagar.

Har i alla år haft mina hästar i en väldigt brant hage. Längst nere finns dock plats för dem att stå plant, men de föredrar alltid att så så högt upp som möjligt och speja. Det blir så småningom plant på stigarna som tampas upp av hästarna även mitt i backen.vågrätt då. Har aldrig haft några förslitningskador på mina hästar. Bara hästar med fina rumpor (efter allt springade upp och ner) Ska jag vara ärlig så tror jag att hästarna föredrar en hage med lite lutning och variation en en platt tråkig en. Och nog vågar de springa alltid (men då blundar matte)

fast det kan ju knappast vara speciellt hälsosamt att alltid stå lutad.
min blev iaf väldigt glad när han fick en plan hage, då rejsade han runt i galopp o bock. det gjorde aldrig i den sluttande, då stog han mest i öppningen o ville in, så jag vet inte om en häst skulle föredra det.

Nu är det dock skillnad på om det är en hage som både är plan och sluttande, att det finns variation. det är ju det bästa!

Jo precis. Aldrig trevligt med enformighet. Min är ju lite plan på sina ställen.även om den överlag ligger i en backe.

Jag tror int eheller att det är bra om det inte finns möjlighet att stå plant.
Som sagt; Variation!:bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 686
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka