Små barn och tal (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har inte sagt ett ord än. Så frustrerad och arg för att vi inte förstår honom. 😵‍💫
Här är det på andra hållet, storebror sa inte ett ord innan 2,5 medan lillasyster 2 år pratat sen dryga året (längst mening hittills nog igår: "Varärdumammaaa?" sagt i ett ord 😁)
Men jag minns ändå frustrationen och längtan hos både oss föräldrar och barnet.

Antagligen har han fokuserat på något annat i sin utveckling, här var storebror motoriskt tidig och lillasyster mer sen...
Förhoppningsvis lossnar det snart när han är redo ❤️
 
Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har inte sagt ett ord än. Så frustrerad och arg för att vi inte förstår honom. 😵‍💫
Mina pojkar var också sena med talet, men nu har det verkligen släppt, de började när de var 2,5 år och nu när de närmar sig tre upplever jag att de är ikapp många av de jämnåriga. Det är ju frustrerande för både dem och för en själv som förälder när de inte kan göra sig förstådda, och jag hade också en rätt stor oro som jag såhär i efterhand tänker var rätt orimlig, men det är ju svårt att ta in när man är där.
 
Mina pojkar var också sena med talet, men nu har det verkligen släppt, de började när de var 2,5 år och nu när de närmar sig tre upplever jag att de är ikapp många av de jämnåriga. Det är ju frustrerande för både dem och för en själv som förälder när de inte kan göra sig förstådda, och jag hade också en rätt stor oro som jag såhär i efterhand tänker var rätt orimlig, men det är ju svårt att ta in när man är där.

Exakt min erfarenhet med. Sonen sa inte mycket alls innan 2-2,5 år och vi fick även remiss till logoped för att han var väldigt otydlig. Nu som nybliven treåring pratas det massor. :)
 
Mina pojkar var också sena med talet, men nu har det verkligen släppt, de började när de var 2,5 år och nu när de närmar sig tre upplever jag att de är ikapp många av de jämnåriga. Det är ju frustrerande för både dem och för en själv som förälder när de inte kan göra sig förstådda, och jag hade också en rätt stor oro som jag såhär i efterhand tänker var rätt orimlig, men det är ju svårt att ta in när man är där.
Skönt att läsa tycker jag! Vi fick bakläxa på 18 månaderskontrollen eftersom dottern inte sa 10 ord då, så vi ska tillbaka när hon är 2. Hon säger typ tre-fyra ord bara (men ”pratar” ju desto mer). Jag tycker det känns lite hetsigt men givetvis är det bra att de fångar upp dem som behövs.
 
Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har inte sagt ett ord än. Så frustrerad och arg för att vi inte förstår honom. 😵‍💫

Så var vår tvåa också!
Rätt som kom han hem från förskolan och sa idag åt vi pannkaka på förskolan
Innan hade han sagt mamma pappa hund läst och Alfred typ

Idag är han 5 år och går dock hos talpedagog för uttal men kan långt över de ord en 5 åringen behöver komma :)
 
Skönt att läsa tycker jag! Vi fick bakläxa på 18 månaderskontrollen eftersom dottern inte sa 10 ord då, så vi ska tillbaka när hon är 2. Hon säger typ tre-fyra ord bara (men ”pratar” ju desto mer). Jag tycker det känns lite hetsigt men givetvis är det bra att de fångar upp dem som behövs.
Ja, så var det för oss också! Mina barn sa tre rena ord vid 18 månader, titta, mamma och pappa. Fick också gå tillbaka på tvåårskontroll och då hade de börjat säga ett par ord till, fick remiss till logoped men jag tror att det mest var tiden som gjorde att det släppte. Tycker också att det var lite hetsigt faktiskt, men eventuellt var det jag som skapade det eftersom jag sa att jag var orolig. Hade väl dock mest velat höra att det inte var nån fara 😅. Men håller med om att det är bra att fånga upp tidigt om det faktiskt finns behov, och lite skönt att komma till logopeden så man liksom känner att man gör nåt aktivt 🙈.
 
Ja, så var det för oss också! Mina barn sa tre rena ord vid 18 månader, titta, mamma och pappa. Fick också gå tillbaka på tvåårskontroll och då hade de börjat säga ett par ord till, fick remiss till logoped men jag tror att det mest var tiden som gjorde att det släppte. Tycker också att det var lite hetsigt faktiskt, men eventuellt var det jag som skapade det eftersom jag sa att jag var orolig. Hade väl dock mest velat höra att det inte var nån fara 😅. Men håller med om att det är bra att fånga upp tidigt om det faktiskt finns behov, och lite skönt att komma till logopeden så man liksom känner att man gör nåt aktivt 🙈.
Min unge H sa hej, nej och mamma vid 18-månaderskontrollen, inte så imponerande :p Eftersom vi beräknas få ett syskon ca två månader innan H fyller 2 år så skulle bvc passa på att följa upp hans tal när de ändå kollar syskonet. Jag vet inte hur imponerade de blir av att han nu lagt till kaka och klocka i ordförrådet. Men ja, jag tycker det känns lite hetsigt att göra en grej av det. H:s morfar som är barnläkare konstaterade lugnt för ett bra tag sen att talutvecklingen är väldigt individuell och att det är först framåt 3-årsdagen som man nog vill höra lite mer tal. Jag gillar den inställningen mer :)
 
Min unge H sa hej, nej och mamma vid 18-månaderskontrollen, inte så imponerande :p Eftersom vi beräknas få ett syskon ca två månader innan H fyller 2 år så skulle bvc passa på att följa upp hans tal när de ändå kollar syskonet. Jag vet inte hur imponerade de blir av att han nu lagt till kaka och klocka i ordförrådet. Men ja, jag tycker det känns lite hetsigt att göra en grej av det. H:s morfar som är barnläkare konstaterade lugnt för ett bra tag sen att talutvecklingen är väldigt individuell och att det är först framåt 3-årsdagen som man nog vill höra lite mer tal. Jag gillar den inställningen mer :)
Låter ungefär som vår bvc resonerade med första. När han väl började prata hade han svårt med vissa konsonant, F, K, S mm men bvc sa att de inte följer upp det förrän vid 4 års ålder sålänge man förstår varandra, och när min son väl var 4 var uttalsproblemen borta :)
 
Jag som logoped tycker lite både och. Många är lite late bloomers och kommer igång åt det senare hållet. Då kan det ju vara onödigt att oroa.

Sen finns det ju en skara barn som inte gör det och för dem är ju tidiga insatser viktiga. Det är ju heller inte så att de råd man får gör nån skada egentligen.
 
Jag skrev i "Vad gör vi - kids edition" angående att min 5,5 åring inte kan säga "r" riktigt än. Hon säger inte "ej" eller "el" istället utan snarare ett slags surrande ljud.
Nu fick jag veta att henne pappa lärde sig när han var 6 år, och i övrigt pratar hon rent. Har koll på "sje" - ljudet osv.
Men vi har ändå fått remiss till logoped. Det är upp till ett års väntetid och jag hoppas vi kan boka av det. Men eftersom det är sån väntetid har jag hellre en remiss där.
Tänker just på det med tidigt stöd snarare än senare. Förstår att det är en resursfråga. Men bvc tyckte det var värt en remiss eftersom på påverkar då hon är så medveten om att hon inte kan helt..
Tycker det är så svårt. Egentligen tror jag det löser sig av sig själv många gånger.
Samtidigt är jag rädd för barn kan vara grymma mot varandra.
 
Vår treåring pratar tydligare än vår 5-åring, generellt. Och långa harranger och uttryck som jag är imponerad av att hon kan säga i rätt sammanhang.

Jag får ofta be äldsta upprepas för att jag inte förstår vad han säger. Dock är han inom normalspannet för förskolan eller bvc har inga åsikter om det.
 
Jag skrev i "Vad gör vi - kids edition" angående att min 5,5 åring inte kan säga "r" riktigt än. Hon säger inte "ej" eller "el" istället utan snarare ett slags surrande ljud.
Nu fick jag veta att henne pappa lärde sig när han var 6 år, och i övrigt pratar hon rent. Har koll på "sje" - ljudet osv.
Men vi har ändå fått remiss till logoped. Det är upp till ett års väntetid och jag hoppas vi kan boka av det. Men eftersom det är sån väntetid har jag hellre en remiss där.
Tänker just på det med tidigt stöd snarare än senare. Förstår att det är en resursfråga. Men bvc tyckte det var värt en remiss eftersom på påverkar då hon är så medveten om att hon inte kan helt..
Tycker det är så svårt. Egentligen tror jag det löser sig av sig själv många gånger.
Samtidigt är jag rädd för barn kan vara grymma mot varandra.
Vår son har gått hos logoped sedan har var liten pga att han har taldyspraxi. Han blev utskriven när han var 8 men kan fortfarande inte säga R. Vår logoped menade att det inte ansågs avvikande att inte kunna säga just r och det var inget de kunde behandla. Sonen säger fortfarande inte R nu när han snart säger 10. Hoppas ni får bättre hjälp och att det lossnar!
 
Har en vuxen kompis som inte heller kan säga "R". Eller, kan kan han nog om han verkligen anstränger sig men när han pratar blir det något slags J-ljud där R ska vara. Har tänkt att det är lite dialektalt också, han är från Småland men kan ha helt fel där. Det är liksom inte ett rent J utan som att det ligger längre fram i munnen.
 
Vår son har gått hos logoped sedan har var liten pga att han har taldyspraxi. Han blev utskriven när han var 8 men kan fortfarande inte säga R. Vår logoped menade att det inte ansågs avvikande att inte kunna säga just r och det var inget de kunde behandla. Sonen säger fortfarande inte R nu när han snart säger 10. Hoppas ni får bättre hjälp och att det lossnar!
Min son har också dyspraxi.
Tog lång tid att få både diagnos och hjälp. Mycket krångel, tappad mellan stolarna, ej kunnig logoped, logopedbyte, ständigt sjuk logoped, lång väntetid, BVC som inte tyckte vi skulle oroa oss osv...

Tyvärr började han stamma rejält när vi börjat få ordning på dyspraxin.
Då fick vi ställa oss i kö igen, och vänta ...

Till TS , ta tag i det tidigt. Har ni otur så maler vårdens kvarnar sakta och ni får vänta länge, har ni tur har talet rättat till sig av sig självt :)

Känner så väl igen frustrationen hos både barn och förälder när kommunikationen är svår. 💔❤️
 
Min son har också dyspraxi.
Tog lång tid att få både diagnos och hjälp. Mycket krångel, tappad mellan stolarna, ej kunnig logoped, logopedbyte, ständigt sjuk logoped, lång väntetid, BVC som inte tyckte vi skulle oroa oss osv...

Tyvärr började han stamma rejält när vi börjat få ordning på dyspraxin.
Då fick vi ställa oss i kö igen, och vänta ...

Till TS , ta tag i det tidigt. Har ni otur så maler vårdens kvarnar sakta och ni får vänta länge, har ni tur har talet rättat till sig av sig självt :)

Känner så väl igen frustrationen hos både barn och förälder när kommunikationen är svår. 💔❤️
Men usch så dåligt skött och dåligt att behöva stå i kö igen när det blir andra svårigheter inom samma område.

Det är bedrövligt att behöva vänta så länge. Ett år är ju väldigt lång tid i ett litet barns liv.
 
Såg på 1177 att vi fått tid på BVC någon vecka efter han fyllt 2 år (i nov).
Antar det är pga att han inte hade sagt något vid 18 månader. Men känns bra att vi fått tid.

Funderar lite på om det här strulet med hans förstorade halsmandlar kan ha något att göra med talet?
 
Men usch så dåligt skött och dåligt att behöva stå i kö igen när det blir andra svårigheter inom samma område.

Det är bedrövligt att behöva vänta så länge. Ett år är ju väldigt lång tid i ett litet barns liv.
Det var fruktansvärt jobbigt. Ifrågasatte beslutet men vården stod på sig, nytt problem, ny kö. Vi stod liksom som handfallna med mycket ledset barn.
Barnet var I skolåldern så skolan och umgänget påverkades ju också.

Fick till slut hjälp i annan stad en timme bort.
 
Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har inte sagt ett ord än. Så frustrerad och arg för att vi inte förstår honom. 😵‍💫
Min 4 åring (fyllde 5 häromdagen..) fick remiss till logoped på 4 års besöker på BVC, nog enbart för att jag själv låg på.. han hade då svårt men både L och R och säkert något mer som jag inte minns, mycket blev J. Fick tid efter några månader och det har haft fantastisk effekt, barnet pratar fortfarande med lite ”barnsligt” uttal, kan inte ens sätta fingret i på vad det är…men L och R och alla andra bokstäver funkar perfekt. Är helt fascinerad över hur så enkla övningar haft så stor effekt 🤩
 
Jag skrev i "Vad gör vi - kids edition" angående att min 5,5 åring inte kan säga "r" riktigt än. Hon säger inte "ej" eller "el" istället utan snarare ett slags surrande ljud.
Nu fick jag veta att henne pappa lärde sig när han var 6 år, och i övrigt pratar hon rent. Har koll på "sje" - ljudet osv.
Men vi har ändå fått remiss till logoped. Det är upp till ett års väntetid och jag hoppas vi kan boka av det. Men eftersom det är sån väntetid har jag hellre en remiss där.
Tänker just på det med tidigt stöd snarare än senare. Förstår att det är en resursfråga. Men bvc tyckte det var värt en remiss eftersom på påverkar då hon är så medveten om att hon inte kan helt..
Tycker det är så svårt. Egentligen tror jag det löser sig av sig själv många gånger.
Samtidigt är jag rädd för barn kan vara grymma mot varandra.

Vår son har gått hos logoped sedan har var liten pga att han har taldyspraxi. Han blev utskriven när han var 8 men kan fortfarande inte säga R. Vår logoped menade att det inte ansågs avvikande att inte kunna säga just r och det var inget de kunde behandla. Sonen säger fortfarande inte R nu när han snart säger 10. Hoppas ni får bättre hjälp och att det lossnar!

R kommer generellt sent i barns uttalsutveckling, liksom sje och tje. Att byta mot J eller L är helt normalt upp till 6-7 års ålder. Ett barn med taldyspraxi som inte klara R som 10-åring hade jag däremot velat träffa, tyvärr ser det fruktansvärt olika ut med tillgången till vård etc. beroende på vilken region man tillhör.

/Logoped nr. 2
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 328
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 187
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 785
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp