små barns vanor??

Sv: små barns vanor??

Jag och min sambo är rörande överens när det gäller vår dotter, det räcker för oss. Jag lägger mig inte i hur andra sköter sina barn, däremot kan jag tycka synd om barn som uppenbarligen förstår att det får annat att äta än övriga barn för att föräldern kör noll tolereras mot socker =/.

E vet absolut skillnaden på godis/kakor och på vanliga torra kex alt majskrok osv. Däremot älskar hon frukt och russin så det brukar gå det med. Vi fikar otroligt sällan, men när vi fikar så får hon smaka om hon vill ha. Äter vi godis och sådan brukar vi ta fram efter att hon gått och lagt sig men ibland får hon smaka och det leder knappast till stor konsumtion eller sockerberoende..

Vi äter alltid en nyttig och hälsosam kost, friluftsmänniskor som är ute och rör på oss mycket så en kaka/bulle då och då ser jag inte alls som något farligt. Jag tror på normala regler och normal konsumtion av det mesta.

Ang TV så kikar hon ibland på program som: In the nightgarden, Musses klubbhus, Dora osv och jag känner även här att det inte är någon som helst fara då det även här känns som tämligen normal konsumtion av TV och vi är ute större delen av dagen iallafall.

Senast ändrad:

kl

mitten:
jag tänker lite som du där att det inte ska vara vardag med sött.

cala: nej jag bryr mig heller inte så mkt om hur andra gör men när ens egna beslut varje gång ska ifrågasättas..
som exvis vissa av barnens släktingar, älskar o skämma bort barnen, visst okej men när barnen fullständigt struntar i att det står lite glass på bordet efter maten och hellre vill leka kan jag inte förstå alls varför man ska propsa på att de ska äta glass...?

en bekant skulle äta middag här för ett tag sen tillsammans med sitt barn som inte är 15 månader ännu, jag ställde fram mjölk o vatten för att det skulle bli lite valfritt med dricka, men nej då hade hon med sig vattenflaska med saft och sa att *** dricker bara saft det har han alltid gjort sen han började med smakisar, fick även öra att *** är så kräsen och äter bara snabbmakaroner hemma:confused:.(vi hade hemlagad korvgryta med massa grönsaker och potatis till och det åt han mer än gärna..). jag lägger mig som sagt inte i andras val för sina barn men jag är heller inte skraj för att säga till om jag tycker något är helt galet... men man kan ju inte låta bli att undra hur en del tänker...
:)

Fast att säga till om du anser att det är lite galet är väl detsamma som att lägga sig i ?

Att egna regler ifrågasätts ogillas nog från endera håll och det är ju absolut förståeligt :)

Senast ändrad:

Mina barn får av det jag/vi äter och dricker.

Dricker jag vatten till maten får dem de.
Tar jag en bulle till em fika får de en varsin bulle.

Godis och läsk får man bara på lördagar. Sonen har en liten skattkista som vi lägger lite godis i och han är jätteduktig. Vräker inte i sig och jag märker inte av att sockret ska påverka hans humör eller så.

Lillasyster är 11 månader och hon kan oxå få en bulle, saft och någon chokladbit. Hon ser ju att alla andra äter det!

Men mina barn tycker det är lika gott med frukt och russin :d

Jag där emot äter godis dagligen :o och dricker mkt läsk, har alltid vart en godisråtta sen jag var typ 10-12 år och fick egna pengar. Och har haft 1 hål!
Maken är uppvuxen helt utan godis och sötsaker bra länge. Han har hål i tänderna hela tiden pga nått med saliven och gropiga tänder.

alltså jag menar riktigt riktigt galet, inte sånna saker som barnet inte far illa av.. dåliga eller man ska kanske kalla det egna vanor är var o ens beslut..

med det jobb jag har är jag anmälningskyldig både i tjänst och privat om jag skulle träffa på något som är mer än en dålig vana, men innan jag skulle göra något hade jag först pratat med förälder..

citat:
"Att egna regler ifrågasätts ogillas nog från endera håll och det är ju absolut förståeligt"

jo visst och att bli ifrågasatt en gång helt okej för att undra är ju inget brott snarare att vidga sin vetskap, men att varje gång behöva nästan föra kamp för sina egna beslut med samma personer för att man har olika syn är fel tycker jag..

min man är med en riktig godisråtta(det är nog det som håller hans vikt stadigt för han hade nog rasat om han levt på mina sallader) men han får allt hålla sig till tider då barnen inte är uppe eftersom det blir varje dag för hans del...
jag har nästintill slutat sen jag blev gravid, har verkligen fått avsmak för allt som inte är choklad. blir kanske godis för en 50lapp om året numera...

Jo precis, det var ju vad jag skrev. Att man inte ska behöva försvara och bli ifrågasatt för de val man bestämt runt sitt egna barn oavsett om man tycker det är OK med en bulle eller om det är tvärnej.

Du talar nu om barn som far väldigt illa i ditt sista inlägg och det är ju en helt annan diskussion känner jag.

Emilia 1,5 ar far godis ibland när vi äter det, men hon äter inte alls mkt. Choklad älskar hon sa det far vi begränsa ordentligt. Även fikabröd far hon en bit av om vi äter det (vilket är sällan). Saft tror jag hon fatt en gang hos min farmor, det är inget vi har hemma. Läsk har hon smakat.

Hon äter gärna frukt, grönsaker och dricker helst vatten sa da tycker jag inte att det gör ngt om hon far lite sötsaker ibland.

Tv är hon inte sa intresserad av men det brukar bli lite barnprogram när jag matar lillasyster. Djurprogram är det hon tycker är roligat och kanske tittar 5-10 min innan hon vill göra ngt annat.

Jag bryr mig inte om hur andra gör, men jag tror pa att ha en avslappnad inställning till allt i "mat"väg.

Min 4,5-åring får inte lördagsgodis och dricker aldrig läsk eller saft om han inte blir bjuden på kalas eller liknande. Vi kör på linjen att här hemma äts det sällan godis och dricks i princip aldrig annat än vatten eller mjölk (därför att vi vuxna inte gör det heller), men på kalas finns inga begränsningar. Visst händer det att vi köper en chokladbit en tisdag eller äter mjukglass en varm sommardag och då äter sonen det också, men det blir inte varje vecka.

För mig har det inte så mkt med princip att göra, jag tycker bara att den "kostväg" vi har i vår familj passar oss allra bäst. Vi äter så socker- och tillsattsfritt som möjligt till vardags (ingen sötad yoghurt, ingen marmelad eller sylt, inga sötade flingor), men tror inte heller att ungen får diabetes och ADHD för att han bjuds på en pinnglass på dagis, bjuds på Kellogs Frosties hos en kompis eller får en klubba av sin moster. Att läsa ingrediensförteckningen på "barnglass" (typ Big Pack) gör ingen människa (förälder) glad, men så äts det ju inte heller speciellt ofta.

nej men det är det jag menar, jag lägger mig inte i andras beslut så vida inte det är riktigt illa.... och ja det är en annan diskussion :)

Jaha, både jag och min sambo håller ganska hårt på söta drycker och godis. Vi vill själva ha ett sunt levene och köper inte hem sådant. Visst bakar jag, men det kanske blir fika 1-2 ggr/vecka.
Tyvärr så bor vi vid farmor & farfar och de fikar ju jämt. Farmorn är ganska överviktig och ja, har fått atros redan vid 50 års ålder och har sån osund inställning till mat, vräker i sig och äter för 2-3 personer. Mormorn har nu visserligen gått ner 30 kilo, genom bypassop. men fikar lika mycket och ofta som innan. Jag vill verkligen inte att sonen som snart är 1 ½ år ska gå i dessa fotspår.
Men nu är det kört känner jag och det irriterar mig verkligen. Jämt när vi är hos farmor&farfar så åker fikakorgen ut på bordet och sonen vet nu vad bullar, pepparkakor och allt annat är. Så nu får man nog planera sina besök lite mer, för sist åt han inte lunchen, var ju proppmätt på pepparkakor! :crazy: :devil:

I vår familj är vi helt förtappade ;).

Jag lägger mig inte i hur andra gör med sina barn, men vi har ett väldigt avslappnad inställning till detta med sötsaker.

Stora tjejen fick nog glass första gången vid 6/7 månader. Godis, saft och sånt har hon också fått sedan 1,5. Minns inte när vi började med lördagsgodis, men det var helt klart före 2 år. Läsk ungefär samtidigt.
Lilltjejen har smakat godis sen före 1, får smaka läsk när vi andra dricker det (om hon frågar efter det, vilket hon oftast gör).

Vad är egentligen problemet undrar jag (eftersom jag verkar vara ensam om mitt/vårt förhållningssätt i den här tråden)?

Jag håller med om att det kan ses som onödigt, särskilt om barnen inte efterfrågar det. Men gör det egentligen något?

Jag är uppväxt med väldigt strikta regler. T.o.m så att man inte fick äta pannkaka till middag utan man åt då soppa först och fick lite pannkaka efter. Det fick mig att göra revolt när jag flyttade hemifrån och ibland bara äta bullar, marängsviss eller annat onyttigt till middag :D

Vi är alla smala i familjen (jag vet att man kan ha dåliga värden även om man är smal i och för sig).

Hur tänker ni?

Jag kommer att göra som du gör :laugh: det låter vettigt! (vi äter dessutom gärna efterrätt på helgerna och tycker inte det är något fel med det. Lite frukt och grädde, jag menar jisses :D.) Men A är bara 7 månader ännu och har bara smakat lite glass en gång hittils. (saft i nappflaska och allt sådant går såklart fetbort. Men det är så självklart att jag knappt orkar skriva det)

*lånar sista*

Vår son (snart 20 månader) har fått smaka på glass/godis/bulle/kaka/chips nån gång. Han är dock inte det minsta intresserad, eller imponerad... Han har inte fått dricka saft än, vi tycker inte det finns nån anledning eftersom han älskar vatten. Till maten dricker han mjölk. Så länge han inte visar nåt intresse för godis och liknande så ser jag (vi) ingen anledning att bjuda honom på det. Han lär nog upptäcka sötsaker tids nog... ;)

kl

Måste berätta, en bekant till mig har 4 små barn och alla dricker saft till varje måltid, äter godis, kakor jätteofta. Nu har tyvärr den äldsta som är 4 år fått hål i sina tänder och varit hos tandläkaren och lagat. Mammans kommentar till det hela "så går det när man är saftälskare". jag blir lite mörkrädd ändå, jag hade haft grymt dåligt samvete om min fyraåring redan fått hål i tänderna pga en sådan bristande kost.

knapplån

jag tycker att kolhydrathysterin har gått alldeles för långt, när så många uppenbart undanhåller så mycket av "livets goda" för sina barn. Ett sunt förhållande till alla sorters mat är det bästa, enligt mig.
I vår familj har vi inga direkta begränsningar. Vi äter godis när vi har lust med det - blir inte särskilt ofta ändå. Vi äter kakor och bullar till fika när andan faller på, kan bli flera gånger i veckan eller ingen alls. Vi äter glass när vi är sugna, tårta till kalas och andra "festliga" dagar. Vi gör helt enkelt ingen stor affär av det, utan det är lika naturligt med spagetti och köttfärssås och vatten att dricka, som bulle, kaka och ett glas saft eller en skål med chips och läsk till helgen.
Kan inte påstå att våra barn är överviktiga, ens med bästa vilja...
(Att jag själv är det beror på tidigare överkonsumtion av skräpmat och i stort sett enbart sockerhaltiga drycker)

Lagom är bäst. :)

Vår son är 3 år nu. Gällande tv-tittande så ser han lite mer på tv än vad jag egentligen tycker är bra. :crazy: Barnprogram eller sina filmer. Gissningsvis tittar han nog i snitt ca 30 min - 1 h per dag.

Läsk dricker han inte; han har provat, men tycker att det "sticks". Han är inte så intresserad av saft heller; oftast dricker han vatten.

Godis och fikabröd gillar han. Vi håller oss till "lördagsgodis" ganska väl. Ibland blir det någon godisbit i veckan också. Fikabröd får han när/om vi är någonstans o fikar; det kan vara alltifrån en gång i månaden till ett par ggr/vecka beroende på.

Det där med att folk frågar varför - tja, vad ska man säga.... det är nog bäst att bara försöka låta bli att bry sig. Vi har en släkting som väldigt gärna önskar ge godis, fika och annat HELA tiden (och nog skulle ha kunnat börja redan när han var några månader gammal). Behovet sitter ju hos släktingen själv; på något vis får h*n ut något positivt själv av att ge sånt. Sonen bryr sig ju dock inte; det viktiga för honom är släktingen, inte att bli bjuden på en massa godis.

Vi kör med glass på fredagskvällarna och godis på lördagarna och vid undantag typ kalas, resor och fest. Om jag bara utgår från min egen omgivning så känns detta med småbarnsfetma väldigt överdrivet, varken på dagis eller bekantskapskretsen finns det tjocka barn. Däremot är ju folk överlag mer tjocka nu än för 30-35 år sen men jag tror egentligen att den största boven är att folk har vant sig vid större portioner snarare än en godispåse i veckan.

Jag tror största boven för överviktiga barn är bristen pa rörelse. Manga barn som sitter inne framför tv och dator pa eftermiddagarna ist för att vara ute och leka.
Men även att läsk är en stor sak, när jag var barn fick vi en 33cl flaska läsk/vecka men nu köper man väl oftast hem en pet-flaska och da tror jag risken är större att man dricker för mkt läsk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka