Bukefalos 28 år!

Små skyltar på vajerräcken

aiquen

Trådstartare
Såna här.

Vad är det för nåt? Vad står siffrorna för?

Jag har googlat mig blå utan att hitta något vettigt, men tänker att HÄR måste ju ändå någon veta. ;)
 
Du pratar nu motorvägar?
Blå små skyltar tickar upp en ny skylt, ett nummer var hundrade meter. Jag har alltid trott att det är en avståndsangivelse, som man kan ange om man skulle behöva ringa 112, iställer för att säga "jag är på motorvägen mellan Norrköping och Nyköping nånstans".
Jag korrigeras gärna om jag levt i en förvillelse.

Röda små skyltar visar definitivt avstånd för blåljusfordon för när de behöver bromsa in, om de vill korsa området mellan de båda körbanorna på ett civiliserat sätt. De visar i tur och ordning 300m, 200m, 100m och sedan är det dags att svänga av för att köra igenom en bom eller meja ned lite pinnar på överfarten.
 
Ja de blå menar jag! Har också alltid tänkt att det handlar om information att uppge vid en olycka, men det verkar liksom inte finnas någon info om det nånstans på hela nätet. Ska man bara fatta det liksom? :p Eller blir man uppmanad att uppge siffrorna vid kontakt med SOS?
 
Detta har jag undrat över i ca 20 år sedan hela familjen var på husvagnssemester i Europa och jag noterade dessa siffror för första gången på vägarna i Tyskland. En gång trodde jag att jag skulle få veta då vi kom ner till noll, men siffrorna bara vände uppåt igen...:mad:

Hoppas någon vet!
 
Det kan ju för all del också vara en markering för Trafikverket, och dess vägunderhåll - typ " mellan 8.1 och 8.2 är vajerräcket skadat. Fixa!"
 
Ja, det är också en tanke jag har; att det är nåt "internt". Det mesta brukar ju som sagt gå att googla fram men inte detta tydligen. Men det kanske snarare bekräftar just det att det inte är någonting man som vanlig trafikant behöver bry sig över. ;)
 
Mitt ex jobbade med att bygga vägar och han påstod att att de blåa skyltarna är bland annat för utryckningsfordon, för att säga till ambulansen var den ska åka helt enkelt.
Men jag skulle gissa att det kan vara bra för tex Trafikverket också.
 
Mitt ex jobbade med att bygga vägar och han påstod att att de blåa skyltarna är bland annat för utryckningsfordon, för att säga till ambulansen var den ska åka helt enkelt.
Men jag skulle gissa att det kan vara bra för tex Trafikverket också.

Om det är till ambulansen etc så kan folk inte läsa siffror eller så fungerar det inte så bra.

Med tanke på hur många gånger jag har sett de vända vid fel överfart och liknande.
 
De ÄR till för utryckningsfordon alltså! TACK, då kan jag sova i natt också. ;) Men att google svek mig så när svaret uppenbarligen fanns inom räckhåll, mutter mutter ... Men - jag hade i alla fall rätt i att man alltid kan lita på bukefolket! :D
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 422
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hej! Jag googlar mig blå och de står bra info men jag fattar inte ändå.. har aldrig varit något problem innan men jag märkte att de...
Svar
14
· Visningar
655
Senast: SMM
·
Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Blyger
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp