Småbarn och hundträning.

Bukefalos 30 år!

Nordthor

Trådstartare
Ni med småbarn. Hur får ni till hundträningen om barnen/barnet är med? Behöver alla tips och trix jag kan få!

Hunden här hemma är inriktad på specialsök (som numera legat på is ett tag) samt barmarksdrag som vi tränar just nu. Men så som livet ser ut nu så är draget beroende av barnvakt (vågar inte ha med sonen på cykeln när vi tränar drag eftersom det kan bli tvära stopp). Jag har ett evigt dåligt samvete för att jag inte tränar hund mer än vad jag gör. Det var inte såhär det var planerat men livet tog en oväntad vändning precis efter att vi skaffat hunden. Nu är han aktiverad dagligen ändå och aldrig ensam, ganska så slut på kvällarna. (Det där med att vara storebror till ett människobarn verkar trötta ut hjärnan rejält.) Men, vi behöver växla upp träningen nu och då behöver vi göra det ihop med ett treårigt barn. Så, ni som lyckas kombinera småbarn och hundträning, hur har ni gjort?

Jag har lite samma problem, vill heller inte cykla med min hund med barnet på cykeln, men jag har en cykelkarra och funderar på att köra med barnet i den. Den välter ju inte om jag skulle ramla med cykeln tex!

Alltså, vi har börjat få till det med barnvakt, sen tror jag du får sänka kraven ett tag till, om du ändå tycker hunden är rätt trött på kvällarna så "jobbar" han ju tänker jag, även om det kanske inte är så roligt för dig just nu.

Är du alltid själv eller kan ni få till det med hundträningsgruppen att en tar barnen en liten stund och resten kan träna och rotera?

Annars är tipset att folk oftare hjälper till än man tror, så be om hjälp med barnvakt en kväll i veckan , eller några timmar varannan helg eller så till att börja med?

Många som kör agility har helt enkelt barn med sig om de inte passas av partnern då. Min syrra och hennes man åker till hundhall med hundar och barn och en tränar igenom hundar och en har koll på och roar barn.

Jag bar min unge i sele tills han vägde 25 kg, det funkar ju även om man ska spåra i snäll terräng. Efter 25 kg orkade han gå rätt långt och helt ärligt har han fått en del skärmtid då för att hundarna ska få sin mentala stimulans och barnvakt inte var tillgänglig, och hundarna fick avstå ibland. Det har blivit lite kompromisser åt alla håll.

Nu är han 9 år och är en bra medhjälpare. Figgar skogen, mottagare på budföring osv. Mycket praktiskt!

Hej! Jag har en 11 månaders och en vovve som har en hel del behov av både mental och fysisk stimulans. Det jag gör är att sambon får ha bebis när jag är ute med hunden och kör canicross. Blir kortare pass på en halvtimme. Sen så kör jag en hel del spårövningar i skog med honom. Då har jag sonen på bröstet. Han får såklart inte lika mycket som förr men vi har både hunnit med kurs i rally och nosework i år! Nosework är dessutom lätt att köra hemma. Jag kör mycket passivitet med honom ute också tex ligga still när vi är ute på lekplatsen och det händer mycket. Samt att han inte få följa efter om vi går några meter bort och leker osv. Allt sådant hjälper till att trötta ut honom! ☺️ jag tror det är viktigt att vara snäll med sig själv

Svarar alla: Jag tycker generellt att det är väldigt svårt att vara snäll mot mig själv i detta. Men det är något jag behöver jobba på överlag. (Fick lite tröst av en kompis igår som startade upp sin hund i "riktig träning" först när han var fem.) Min är nyss fyllda fyra så han har ju många goda träningsår kvar (vår förra malle slutade gå som tjänstehund när han var 11).

Eftersom draget är igång så känns det som att löpning (tyvärr) får bli svaret på hur vi kan träna drag oftare trots mörka kvällar.

Min son är en livlig lite rackare så att han skulle sitta fast på mig i samband med träning är inte så troligt. Har dock en ryggsäck han kan sitta i som tar 22 kg så det går inte att helt avvisa det förslaget förrän vi testat.

Det känns som en helt rimligt idé att dra igång specialsöket igen men det kräver ju lite finlir och lugn och ro. (Inte en treåring som springer efter hunden och hojtar: dääär är deeeen!!!) Trots att det är helt okej störnings-träning.

Jag har inga barn själv, men har en tidskrävande nisch på hundträningen. Vänner med barn och samma nisch brukar antingen ta med dem (och alla har förståelse för att delar av passet inte håller samma kvalitet som vanligt) alternativt att deras partners har barnet under tiden. Ibland är partner plus barn med, när det fortfarande ammas osv.

Just det ja, glömde att skriva innan att det där med att någon annan har sonen under träningstiden är bara ett alternativ i undantagsfall. Majoriteten av träningen behöver jag kunna göra när jag är ledig och sambon jobbar. (Har automatiskt sonen hemma då.) Det kommer ju att bli annorlunda när han måste vara iväg I skolan om dagarna men det är massa år till dess.

Nu har jag inte barn själv men i princip alla jag känner med barn och hund samtränar med andra som också har barn.
Har inte sett att det varit några problem. Utan barnen har lekt lite eller suttit med paddor.
Har inte uppfattat det som dessa personer har svårt att träna hund ❤️

Nu har jag inte barn själv men i princip alla jag känner med barn och hund samtränar med andra som också har barn.
Har inte sett att det varit några problem. Utan barnen har lekt lite eller suttit med paddor.
Har inte uppfattat det som dessa personer har svårt att träna hund ❤️
Ändå härligt med träningsgrupp med barn! Tyvärr är jag inte I någon sådan än. Vi tränar mest själva. Men för bådas skull behöver vi egentligen komma iväg mer.

Ändå härligt med träningsgrupp med barn! Tyvärr är jag inte I någon sådan än. Vi tränar mest själva. Men för bådas skull behöver vi egentligen komma iväg mer.
Ja då är det kanske lite knepigare men ta med pennor och ritblock? Lera? Paddan? Så kanske barnet kan pyssla lite när du tränar hunden :)

Just det ja, glömde att skriva innan att det där med att någon annan har sonen under träningstiden är bara ett alternativ i undantagsfall. Majoriteten av träningen behöver jag kunna göra när jag är ledig och sambon jobbar. (Har automatiskt sonen hemma då.) Det kommer ju att bli annorlunda när han måste vara iväg I skolan om dagarna men det är massa år till dess.

Jobbar du alltid när sambon är ledig, så ni går om varandra? Eller kan du ta lite av er tid för att träna?
Tänker att det kanske går preppa typ specialsöket tillsammans med sonen, och genomföra det när han är hos sambon.

Jobbar du alltid när sambon är ledig, så ni går om varandra? Eller kan du ta lite av er tid för att träna?
Tänker att det kanske går preppa typ specialsöket tillsammans med sonen, och genomföra det när han är hos sambon.
Ja, i princip. Jobbar mycket kväll och natt.

Men bra idé att preppa! Det hade jag lätt kunnat göra på väg till och från föris och runt på gården (går ju snabbt). (Och bäst med att preppa är att jag ibland glömmer vart jag lagt ut kongbitarna så det blir ännu viktigare för mig att kunna läsa hunden, vi har inte några dunderlånga markeringar riktigt.)

Ja, i princip. Jobbar mycket kväll och natt.

Men bra idé att preppa! Det hade jag lätt kunnat göra på väg till och från föris och runt på gården (går ju snabbt). (Och bäst med att preppa är att jag ibland glömmer vart jag lagt ut kongbitarna så det blir ännu viktigare för mig att kunna läsa hunden, vi har inte några dunderlånga markeringar riktigt.)

Preppa är toppen!
Jag preppar ofta för pass (som ibland blir två dagar senare typ 🙄) bara för att det är tight med tid. Då kan jag också lägga fullt fokus på hundarna när det väl är dags att träna!

Om han funkar i ryggsäck kortare stunder så lägg spår med sonen på ryggen? kortare, men klurigare vinklar etc? Och ta spåret när sambon kommit hem, eller när du har några min tillgodo innan jobb?

Sen kankse, hör dig för om träningsgrupper, det är guld att gå ihop några, där kankse barnen är med och hänger med varandra, elelr som jag skrev innan att man delar lite på dem, och tränar några i taget. Men , med det sagt, sänk kraven, det kommer inte bli otrolig kvalitet på träningarna just nu, men this too shall pass.

Jag har accepterat att det mesta blir enklare aktivering när barnen är med. Mycket leta godis och kanske lite lek och enklare uppletande. Ska jag träna seriöst vill jag kunna fokusera helt på hunden och det är svårt om något barn är med.

Hunden verkar lika nöjd efter 15 minuter godisletande som efter 15 min specialsök.

Motionera (jogga) kan vi göra med treåringen i springvagn men jag springer helst utan vagn så det blir sällan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar