Småbollar i sadeln?

Sv: Småbollar i sadeln?

hmm...skummt:crazy: Kanske det att man känner lättare om man sitter lodrätt och hur man vinklar bäckenet lr nått. fast De måste ju vara oerhört obekväma att sitta på...Fast ifsg, det beror la på hur pass mjuka osv de är. hmm..någon annan som använt dem?

jacko skrev:
Någon som testat sådana här bollar i sadeln?
http://www.hermit.com/michaelmiller/studio/stevenhobson/102.htm

Läste i riddagbok att någon testat dessa under sittbenen och tyckt att ridningen blev bättre? Själv fattar jag inte riktigt hur det skulle funka?

Carola, någon annan?

De är ganska poppis söderöver, många har dem men inte många vet egentligen vad de gör för nytta.

Jag tycker de är döhäftiga men är alldeles för instabil för att hantera dem.

En sak de är bra för är att flytta på sittbenen, man sitter på dem och fokuserar på liksidiga sittben, men jag föredrar att göra det på en stol :D :o

Åhhh! :) Instruktören vi har ut hade sånna med sig, jag fick dock inte testa för jag red inte då min häst är sjuk. Men de andra i stallet fick sitta på sånna och sa att det var jättehäftigt för när man sen tog bort bollarna kändes det som man satt i hästen och hade hästen i naveln typ, om du fattar? ;) Man kände alltså rörelserna bättre och sånt. Jag hoppas jag får testa sen om min häst blir frisk.

Jag plundrade leksaksaffären i dag, så jag har hunnit testa lite. Klart intressant! Upplevde främst att man inte kan knipa med skänklarna när man har bollarna, och det är säkert skitbra för folk som sitter i lite stolsits och belastar bakdelen av sadeln för hårt. Sen blev det en bra stretch av ljumskarna!

Har en känsla av att min kära Feldenkraispedagog hade jublat om jag införskattat och lagt under höger sittben (hon har föreslagit någon form av inlägg under just det sittbenet).

Kanske skulle jag ta en funderare till :D

Tack för allas input! Det var just detta som dagboksskaparen upplevt - att man kom ner i sadeln efter att man tog bort bollarna, att sitsen blev mer balanserad och att allt knipande med ben försvann.

Hrm, då har man alltså kastat bort alla år av träning, när allt man behövde var två små bollar? :idea:

jacko skrev:
Hrm, då har man alltså kastat bort alla år av träning, när allt man behövde var två små bollar? :idea:

Så du menar att vi skulle va bättre ryttare som män? :o :D :idea:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag hade nog hellre fortsatt att vara kvinna om bollarna varit så stora... ;)
Dom var ju förjävligt stora...:rofl:
allvar....Hur i hela fridens namn får dom bollarna att ligga kvar..? Ska dom vara så stora som på bilderna ;)

Senast ändrad av en moderator:

:D :D :D (bollar):D :D

OK, nu när jag skrattat färdigt.....-någon som sett var man kan köpa dom på internet.

Ja var kan man köpa dessa...skulle vara kul att testa...(vara karl för en dag) ...Inte för att jag förstår hur jag ska behålla dom på plats ;)

Jag gjorde en lågbudgetvariant och köpte mina på leksaksaffären. Mina bollar är vanliga små PVC-bollar som är uppumpbara. Jag fick hjälp i butiken att tömma dem på luft så att de blev lagom mjuka. Det är möjligt att "riktiga" bollar är bättre, men de här gav ju effekt och kostade 15 kronor per styck...

I och med att det inte är så mycket luft i dem så formar de sig mellan säte och sadel så att de ligger kvar ganska hyfsat.

Svea.... du kan väl skriva tillbaka när du testat bollarna

Svea skrev tidigare i inlägget "Jag plundrade leksaksaffären i dag, så jag har hunnit testa lite. Klart intressant! Upplevde främst att man inte kan knipa med skänklarna när man har bollarna, och det är säkert skitbra för folk som sitter i lite stolsits och belastar bakdelen av sadeln för hårt. Sen blev det en bra stretch av ljumskarna!"

Vilket får mig att misstänka att hon har provat. Och skrivit om det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 711
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i... 2
Svar
22
· Visningar
1 743
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka