Lager

Trådstartare
Jag skyndade mig hem efter nyårsmiddagen, för att hinna lugna småmissarna innan "krigsutbrottet" med fyrverkerier och raketer som får huset att hoppa här i centrala stan... Kom ändå in till två burriga svansar och stora ögon som stirrade på de första blixtarna utanför fönstret.

De taggade ned direkt med lite klapp och smaskens. Men sedan började jag fundera på om det är vanligt med skotträdsla hos katter? Finns det skottträning om du har en skrämd katt? Finns det något lämpligt förebyggande man kan göra? Nu är ju mina så himla stadiga annars så jag bara antog att godisdistraktion skulle funka.

Hos hund är det ju mycket diskussioner kring det - även om nuvarnade Madam Hund helt har missat just den biten och snarkar sig igenom de värsta fyrverkeriattackerna utan att röra ett öra.
 
Mina brydde sig inte alls, de låg och sov bara. Nog borde man kunna träna katterna också. Frågan är ju om det bara är ljudet eller om de är mer uppmärksamma på synintrycket också?
 
Min förra katt försvann varje nyår för att gömma sig så henne lät vi vara då hon skulle bara ha tagit det värre om vi hade försökt få fram henne.
Den nuvarande katten håller sig framme även om hon tycker att det är konstigt från en början (andra gången för henne iår) och henne försöker jag snarare behandla lite som vanligt, blinka sådär lugnt mot henne och klappar henne när hon ser cool ut.
Men jag tror dock att det bästa man kan göra är att spela cool som att det inte är så himla skrämmande/speciellt samtidigt som man är där så tryggheten(!) finns i närheten och slutligen hoppas på en cool katt! En rädd katt är inget kul, jag vet :cry:
 
Mina brydde sig inte alls, de låg och sov bara. Nog borde man kunna träna katterna också. Frågan är ju om det bara är ljudet eller om de är mer uppmärksamma på synintrycket också?
Intressant fråga! Min Alice reagerade ju först på ljudet och sedan gick hon fram till ett fönster för att se vad det var. Först när det blev en såndär ihållande fyrverkerigrej (med flera smällar tätt i följd) blev hon lite skrämd, det var liksom för mycket, men då tittade hon mot mig och backade bara in i rummet bort från fönstretoch under ett bord. Sedan höll hon sig ganska normal, även om hon några minuter när det var som värst höll sig på hörnet till hallen mot mitt sovrum medans jag var ute. Sedan reagerade hon inte alls på de mera enstaka smällarna när jag var inne igen.
Jag fick intrycket att ljusen var ganska spännande/inget märkvärdigt medan ljuden var värre, speciellt de ihållande som kommer snabbt efter varandra.
Och då är hon van vid ganska höga ljud hos oss :angel:
 
Mina två äldre katter brydde sig inte alls utan sov igenom tolvslaget. Ungkatterna på ca 8 månader satt som frimärken i fönsterna och tittade fashinerat och ville gärna ut och undersöka vilket dom naturligtvis inte alls fick ;)
 
Glömde en ganska viktig grej. Vi bor i en förort med höghus (av olika höjder) så det ekar av smällarna, ska vara svårt att höra varifrån det kommer. Kanske det gör ljuden värre..?
 
Jag bor också med hus runt om, och tätt, så ekot påverkar mycket. Nu var ju mina rätt coola ändå vilket kändes bra.

Tack för alla svar! Katter kanske generellt inte blir lika berörda av smällare som hundar ändå.
 
Nja, pappas katt var skotträdd och gömde sej i garderoben varje gång det smällde. Men de katter som jag har nu följer gärna med ut och tittar på fyrverkerierna tillsammans med oss.
 
Min lilla frökens reaktion på bombardemanget var att öppna ögonen, kika sig omkring och sen somna om och jag har faktiskt aldrig haft en skotträdd katt nånsin.
 
Jag skyndade mig hem efter nyårsmiddagen, för att hinna lugna småmissarna innan "krigsutbrottet" med fyrverkerier och raketer som får huset att hoppa här i centrala stan... Kom ändå in till två burriga svansar och stora ögon som stirrade på de första blixtarna utanför fönstret.

De taggade ned direkt med lite klapp och smaskens. Men sedan började jag fundera på om det är vanligt med skotträdsla hos katter? Finns det skottträning om du har en skrämd katt? Finns det något lämpligt förebyggande man kan göra? Nu är ju mina så himla stadiga annars så jag bara antog att godisdistraktion skulle funka.

Hos hund är det ju mycket diskussioner kring det - även om nuvarnade Madam Hund helt har missat just den biten och snarkar sig igenom de värsta fyrverkeriattackerna utan att röra ett öra.
Mina tre bryr sig inte alls.
 
Det viktigaste är väl att inte stressa upp sig själv.
Mina blev lite lätt oroliga när det small till rejält utanför några gånger i snabb följd (dom har aldrig reagerat tidigare, men vi har heller inte bott så centralt innan) i kombination med att det stod en klunga folk utanför ena fönstret och tjoade, men jag stod lugnt kvar vid ett annat fönster och uppmuntrade dom att komma till mig. Strax därefter satt Boll i fönstersängen och tittade ut på det som hände utanför, Kakan spatserade runt mellan olika fönster. Dom verkar lite fascinerade av att det lyser till på himlen :D

Det har smällt till och från tidigare under dagen, jag ignorerar bäst jag kan och fortsätter med vad jag än höll på med. Då reagerar inte dom heller :)
 
De taggade ned direkt med lite klapp och smaskens.

Det bästa man kan göra är att ignorera det hela och inte göra ett stort ståhej av det hela och klappa och hålla på för då visar man katten att det är farligt. Ignorera smällar ute och erbjuda mörka gömställen så katterna kan gömma sig om de vill.
 
Det finns säkert skotträddsla hos katter med, men jag har haft katt både inne i stad och/eller stallkatter hela mitt liv och har aldrig haft något skotträdd katt eller som brytt sig om fyrverkerier, inte ens om individen varit en osäker och rädd katt. Mina nuvarande blev hungriga och skulle promt ha mat men kan ju bero på att vi också åt ganska sent.
 
Det bästa man kan göra är att ignorera det hela och inte göra ett stort ståhej av det hela och klappa och hålla på för då visar man katten att det är farligt. Ignorera smällar ute och erbjuda mörka gömställen så katterna kan gömma sig om de vill.


Det blev inget direkt ståhej. Men de burriga svansarna lugnade ned sig och vi stod i fönstret och tittade. Särskilt Skönhetsmissen är väldigt lättdistraherad av godis, men Brunetten var mer inne på att titta på explosionerna och färgerna på himlen... :)
 
Mina brydde sig inte nämnvärt heller. 1,5åringen låg på golvet och chillade medan kattungen satt i soffan och tvättade sig när det var som värst.
 
Min ena katt är fruktansvärt rädd för fyrverkerier, har klarat de där enstaka smällarna fram tills kl 21,30 när det började komma mer frekvent, dagen efter är han alldeles groggy och mycket trött. Den andra sitter och studerar alla fina raketer.
 
Mina katter låg och sov när jag kom förbi och kollade till dem. De verkade knappt ha uppfattat att det hände nånting utanför :D
Jag drog för gardinerna så att det inte skulle blinka allt för mycket innan jag gick hemifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp