Smälta guld

Youmeoh

Trådstartare
(Den här tråden skulle kunna passa in under både kropp & själ och relationer, så det fick bli övrigt)

Jag har en guldring som jag fick av min mamma för ett antal år sedan. Den guldringen hatar jag av hela mitt hjärta, inte för att den är ful, utan för historien bakom den.

Nu har jag kommit till den punkten där jag känner att jag inte vill se den längre (haft den undanstoppat sedan jag fick den, men bara att den finns där har stört mig hela tiden)
Första tanken var att bara sälja iväg skiten, ta pengarna och aldrig mer tänka på den, men nu har jag mer börjat fundera på att smälta ner den och göra någonting annat. Som en slags symbol för allt jävelskap den står för och en påminnelse om min historia.


Någon som har gjort det och vet hur jag kan gå till väga? Vad kan det tänkas kosta? Mer värt, rent ekonomiskt, än att sälja den som det är (ja, jo jag vet att jag ju får betalt om jag bara säljer den)?
 
(Den här tråden skulle kunna passa in under både kropp & själ och relationer, så det fick bli övrigt)

Jag har en guldring som jag fick av min mamma för ett antal år sedan. Den guldringen hatar jag av hela mitt hjärta, inte för att den är ful, utan för historien bakom den.

Nu har jag kommit till den punkten där jag känner att jag inte vill se den längre (haft den undanstoppat sedan jag fick den, men bara att den finns där har stört mig hela tiden)
Första tanken var att bara sälja iväg skiten, ta pengarna och aldrig mer tänka på den, men nu har jag mer börjat fundera på att smälta ner den och göra någonting annat. Som en slags symbol för allt jävelskap den står för och en påminnelse om min historia.


Någon som har gjort det och vet hur jag kan gå till väga? Vad kan det tänkas kosta? Mer värt, rent ekonomiskt, än att sälja den som det är (ja, jo jag vet att jag ju får betalt om jag bara säljer den)?
Jag jobbade för ca 15 år sedan på en kedja som säljer smycken, vi anlitade guldsmed för kundernas önskemål.
Och bl.a. För att göra om som du säger.

Jag tycker det låter som en bra idé. Dock så kostar det en hel del. Kommer inte ihåg exakt hur mkt.Jag tycker dock det ändå är em bättre idé än att sälja för då får man bara skrotvärde om man inte har ett smycke som någon som samlar antikviteter gillar.

Det bästa är om du har en guldsmed i ditt område du kan gå till. Smyckesbutikerna anlitar ofta guldsmed men det är inte alltid folk är så kunniga i butiken vad som är lämpligt att göra av ditt guld.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 764
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 137
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 895
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp