Smärta eller trots?

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare etc.
Jag har verkligen försökt ta det lugnt och försiktigt med min foderhäst och att inte bli uppjagad eller så ifall han skulle byta beteende. Utan bara ta det som det kommer och försöka skapa ett band med honom.

Men nu har han börjat med saker som han aldrig gjort innan och det får mig att tänka- testar han eller har han ont?

Ja jag har då en 7 årig korsningsvalack som jag fick hem den 5 augusti och han var underbar att provrida och allt bara kändes sjukt bra.
När jag fick hem honom så hade han stått i ca 1 månad så jag lät honom bara gå i hagen i ca 4 dagar och lära känna stället, kompisarna och mig. Sen började jag gå ut och gå med honom några dagar och sedan red jag. Men så klart i bara skritt till först och sen ökade jag eftersom veckorna gick. Och red kanske som mest varannan dag då jag inte ville sätta igång honom för hårt.
Sen fortsatte allt vara bra tills jag hade ridit honom ca 12-14 gånger.
Sen en dag så började han skaka på huvudet när jag skrittade hem och sen har det fortsatt därifrån.

Först var det bara detta:
- Skakade på huvudet när vi skrittade hemåt eller av efter ett ridpass när han hade långa tyglar.

Sen:
- Skakar på huvudet när vi skrittar fram, travar och skrittar av.
Provade då att byta sadel, träns, utan träns och att rida barbacka (värst då?).

Nu:
- Skakar på huvudet vid skritt, trav och lite galopp.
- Ovillig till att trava samlat. Utan vill bara springa på med huvudet i vädret.
- Skakar på huvudet vid ridning, longering, tömkörning och även idag lite när han var lös i paddocken.
- Vill gärna springa med mulen vid marken när han travar.
- Blivit sjukt stel och hård i munnen.
- Kan även skaka på huvudet och vara allmänt irriterad efter ridningen när alla sakerna är avplockade och han står uppbunden.

Nu innan ni säger att jag ska ta ut en veterinär så kan jag säga att det HAR jag gjort. Hon kände och klämde och kollade honom i munnen men hittade inget..
Hon gav mig dock ridförbud och sa jag skulle arbeta honom från marken i några veckor då hon tror att det kan vara så att han är svag i sig själv. Och om hans beteende inte slutade så skulle jag in till klinik.
Men hon nämnde dock att hon trodde det var som han testar mig och att jag borde bli mer bestämd av mig mot honom då det är en ganska tuff häst.
Men jag tycker inte det känns som han gör det för att vara "dum" då han som sagt gör det när du longerar, tömkör osv och även när han står stilla under träningspassen. Har till och med råkat slå ner sitt huvud på mitt huvud en gång när han slog med huvudet.

Har även daglig kontakt med hans ägare och hon har aldrig varit med om detta och hon har haft honom sedan han var 2 år.
Hon vet han kan testa men aldrig på denna nivån som han håller på med och aldrig under ridning utan i så fall från marken.

Jag vet jag bara har haft honom sjukt liten tid osv men det känns som han beteende inte är av trots eller test utan något annat.

Gjorde även en gårdsbesiktning innan jag hämtade hem honom och då gick han igenom. Dock så var det veterinären inte så noggrann.

Jag kommer antagligen ta honom till klinik snart då jag vill utesluta att han skulle hålla på såhär av smärta. För hittar dom inget så är det ju så att han testar mig.

Men ville bara skriva av mig och höra vad ni tycker :)
 
Vill egentligen bara berömma dig för att vara så uppmärksam och ansvarsfull att ta kontakt med veterinär och även diskuterat det med ägaren! Skakninga rpå huvudet och ovilja att samla sig känns dock inte som test, tycker jag. Du kan inte ta ut en kiropraktor/massör och se vad denna ser/känner? arbeta från marken låter bra annars, förutom att det stärker och låter hästen arbeta med bara sin kropp utan störningsmoment som sadel, anan utrusting och ryttare, så ser du ju hästen bättre och märker kanske något sambant med skakningarna, exempelvis att hen slår med huvudet vid nersättning av ett visst ben eller så. Lycka till!

edit: kan också kanske vara stress? av miljöombytet? Du känenr honom bättre och kanske kan utesluta det. Men vet att min tjej slänger med huvudet om hon stressar (mest i boxen, väver lite med), annars märks de titne av alls. Gjorde det förut vid skritt på långa tyglar och har gjort de tnågon gång efter med. Då har det, vad jag tror, handlar om att on är missnöjd med hur sadeln ligger, och det blir något slags stressbeteende pga obehaget. Det sitte rju vanligtvis i ett tag efter med. Men samtidigt om hästen haft samma utrustning från föregående ägare och aldrig gjort liknande då så kanske det itne är jättetrolgit att den bara ligger dåligt... Spänningar (från något som hänt i hagen?) som bidrar att utrusting därför trycker/skapar obehag? Och den sedan kopplar det med ridning?
 
Tack så mycket :) ja djuren går alltid förre och vill ju så klart dom ska må bra.

Jag ska åka till en klinik där det finns kiropraktor och massör samt veterinärer. Då jag känner jag vill ha personer som vet vad dom gör och som är duktiga på det.
Men har även funderat på att ta ut en massör till stallet då han är ganska svårlastad.

Ja jag använde exakt den utrustningen som kom med honom när problemet startade, förutom att jag bytt sadel då den jag fick inte låg 100 %.
Att han är stressad kan det vara då han är en häst som lätt blir spänd. Sen har han gått och "hingstat" sig i hagen ett tag då han och en annan valack bråkade om ett sto. Det är helt löst nu men kan ju varit att han sträckt sig eller något då.
Fast han slår med huvudet om han så bara har grimma på sig och du longerar honom :(
Har funderat på headshaking syndrome men han slår varken på huvudet när han är i hagen eller boxen och har aldrig brytt sig om flugor eller solljus.
Utan bara när du rider eller "tvingar" honom att röra sig och som sagt så travar han ogärna utan växlar mellan skritt och galopp. Så har funderat på en låsning eller något sånt.
 
Det låter som du är på rätt väg med klinikbesök. Låter som du har nära till en bra klinik också som kan kolla "det mesta".

Utifrån beskrivningen tänker jag munnen men det med grimman talar kanske emot det.
Nu får ju hästar sällan problem med öronen men det kanske kan vara värt att kolla om han verkar ha problem där. Tänk dock på att "alla" hästar reagerar när man pillar i/vid öronen´.
En annan möjlighet om det tycks relaterat specifikt till träns/grimma så tänker jag låsning eller annan smärta i nacken? Hägt upp så nackstycket irriterar?
Om irritationen kommer vid arbete generellt och inte bara när du leder osv. kan det ju tyvärr vara en låsning eller annan smärta precis var som helst i överlinjen.

Angående headshaking så har jag ridit en häst som fick det. När det gäller den hästen så ökade det gradvis och var verkligen så att det påverkades av solljus. Han gick toppen när strilade ett milt sommarregn.

Hoppas du får bra hjälp på kliniken. Berätta gärna hur det går!
 
Min gissning, är att hästen upplever ett stort obehag.
Det är inte trots eller test.
Kanske något har hänt i hagen.
Ta ut en bra kiropraktor, för att kolla igenom hästen.
Om kiropraktorn inte hittar något, ta in hästen klinik.

Har du bytt strö till hästen, har du dammfritt, är hästen ute mycket i friska luften?
Grannens häst började skaka på huvudet när den fick bihåleinflammation.
Som följd av en liten förkylning och dammigara miljö än vad hästen va van vid.
 
Ja nej munnen tror jag inte då han som sagt gör likadant med grimma och sen kollade veterinären som jag hade ute honom i munnen. Visst inte lika noggrant som en tandläkare men tror inte det sitter där.
Har känt och klämt på hans öron och han har inte reagerat alls men har även ridit med nosludd i nacken och han skakade ändå. Rider just eller så med bara nackstycket, sidostyckena och käkremmen. Då jag ville se ifall det blev bättre ifall han blev mer "fri".
Han står på halm och i en utebox så dammigt tror jag inte det är och sen är han ute i en stor hage från 8-20 varje dag.
Kan väl kanske hoppas på att det bara är en förkylning och inget annat. :(

Men hur hittar man en bra kiropraktor?
 
Ring närmsta klinik fråga om dom kan rekommendera kiropraktor
Fråga hovslagare eller andra hästmänniskor i din närhet. Googla och sök på nätet kolla upp noga Det är viktigt att du får en kiropraktor som vet vad hen sysslar med....
 
Jag har googlat osv och pratat med de hästmänniskor i närheten och de säger den bästa finns på hästkliniken jag nog ska ta honom till.
Jag ska ringa kliniken idag och beskriva hur han uppför sig och så får vi se vad dom säger :)
 
Hej igen,
Jag tömkörde honom idag och han var verkligen inte alls med i höger varvet. I vänster så slog han knappt och var väldigt duktig men så fort jag bytar till vänster så blev han jätte bråkig i munnen och slog jätte mycket med huvudet.
Han ville också gärna vrida huvudet år vänster och springa med det vid marken.

Så ringde kliniken och fick tid på måndag 8.30 ☺
 
Hej igen,
Jag tömkörde honom idag och han var verkligen inte alls med i höger varvet. I vänster så slog han knappt och var väldigt duktig men så fort jag bytar till vänster så blev han jätte bråkig i munnen och slog jätte mycket med huvudet.
Han ville också gärna vrida huvudet år vänster och springa med det vid marken.

Så ringde kliniken och fick tid på måndag 8.30 ☺
Det blir ju mer och mer specifikt beteende så något stör honom uppenbarligen. Hoppas att de hittar vad som felar honom på kliniken. En av våra hästar började också tjafsa i munnen. Man kunde inte se något men hästtandläkaren på kliniken hittade det. En liten vargtand som syntes när man tittade med ficklampa och då såg man bara en mm MEN under huden/tanden vad det en inflammation. Min kompis häst blev också bråkig i munnen. Det visade sig att hon hade en sprucken kindtand vars rot inflammerat. Sådant kan vara svårt att se vid en gårdsundersökning.
 
Ja jag hoppas på att de hittar något för annars vet jag inte riktigt vad jag gör. Är ju inte alls roligt att rida och så när han håller på som han gör :(
 
Ja jag hoppas på att de hittar något för annars vet jag inte riktigt vad jag gör. Är ju inte alls roligt att rida och så när han håller på som han gör :(

Jag tycker nog att det låter bra att du börjar kolla med veterinär.
Om de på kliniken inte hittar något så får du kontakta en kunnig tränare och se om denne kan hjälpa dig. :)
 
Hej!

Tycker klinik låter som ett första mycket bra steg. Du ska ha mycket beröm för att du tar tag i detta och inte bara förutsätter att hästen är dum. Det finns massor med saker huvudskakningar kan bero på, min kompis häst har nån typ av problem med luftrören som från början visade sig som huvudskakningar och sen övergick i bockning och stegring när ingen lyssnade. Till slut utredde min kompis på klinik och nu när de vet problemet kan de hantera det och hästen mår så mycket bättre och fungerar att rida!

Uppdatera gärna när du varit inne och lycka till!

/Lavinia
 
Hejsan,
Har nu varit på klinik och tyvärr så kom vi därifrån med lite tråkiga uppgifter.
Han har headshaking syndrom och ganska rejäl sådan och jag har därefter fått ridförbud.

Jag har redan haft ett djur som jag var på djursjukhus ett 1 gång i månaden och orkar inte med det igen.
Så sa upp kontraktet idag :(

För veterinären sa att man måste göra en utredning men att det kunde ta väldigt lång tid, upp till 1 år.

Sjukt sorgligt besked och är väldigt ledsen och det är så klart ägaren också.
En 7 årig häst :(
 
Hejsan,
Har nu varit på klinik och tyvärr så kom vi därifrån med lite tråkiga uppgifter.
Han har headshaking syndrom och ganska rejäl sådan och jag har därefter fått ridförbud.

Jag har redan haft ett djur som jag var på djursjukhus ett 1 gång i månaden och orkar inte med det igen.
Så sa upp kontraktet idag :(

För veterinären sa att man måste göra en utredning men att det kunde ta väldigt lång tid, upp till 1 år.

Sjukt sorgligt besked och är väldigt ledsen och det är så klart ägaren också.
En 7 årig häst :(

Tråkig historia..

Men du ska ändå ha ett :bow: för att du tog ansvar och såg detta tidigt som varningstecken istället för att bara "ger sig väl med tiden" och tog hästen till klinik
 
Hejsan,
Har nu varit på klinik och tyvärr så kom vi därifrån med lite tråkiga uppgifter.
Han har headshaking syndrom och ganska rejäl sådan och jag har därefter fått ridförbud.

Jag har redan haft ett djur som jag var på djursjukhus ett 1 gång i månaden och orkar inte med det igen.
Så sa upp kontraktet idag :(

För veterinären sa att man måste göra en utredning men att det kunde ta väldigt lång tid, upp till 1 år.

Sjukt sorgligt besked och är väldigt ledsen och det är så klart ägaren också.
En 7 årig häst :(
Så tråkigt för er båda och hästen
Förstår dig att du säger upp kontrakt
Hoppas att hästen blir bra
 
Tack men såg ju att något störde honom och tänkte att det va bättre att kolla upp det än kanske göra det värre.

Många i stallet tyckte han bara dummade sig och att jag skulle ha "sagt" till honom vem som bestämmer osv.
Tur jag gick på min magkänsla ☺ men sjukt tråkigt med svaret! ; (
 
Tack men såg ju att något störde honom och tänkte att det va bättre att kolla upp det än kanske göra det värre.

Många i stallet tyckte han bara dummade sig och att jag skulle ha "sagt" till honom vem som bestämmer osv.
Tur jag gick på min magkänsla ☺ men sjukt tråkigt med svaret! ; (

Klokt val.

Hästar som beter sig konstigt ska alltid, alltid göras en ordentlig klinikundersökning på.
Sedan får man ta i tu med ev beteendeproblem, utrustningsproblem, miljö etc..men det är mycket sällan som det inte härstammar från något kroppsligt problem el smärta när hästarna har konstiga saker för sig.
 
Hejsan,
Har nu varit på klinik och tyvärr så kom vi därifrån med lite tråkiga uppgifter.
Han har headshaking syndrom och ganska rejäl sådan och jag har därefter fått ridförbud.

Jag har redan haft ett djur som jag var på djursjukhus ett 1 gång i månaden och orkar inte med det igen.
Så sa upp kontraktet idag :(

För veterinären sa att man måste göra en utredning men att det kunde ta väldigt lång tid, upp till 1 år.

Sjukt sorgligt besked och är väldigt ledsen och det är så klart ägaren också.
En 7 årig häst :(
Verkligen trist! Men vilken tur att hästen träffade på dig som såg till att den fick en diagnos. En häst som plötsligt ändrar beteende ska man alltid kolla upp på klinik. En häst står inte och tänker ut att "jag ska nog börja skaka på huvudet så ingen kan rida på mig". Undras bara vad ägaren tänker göra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp