Smakråd till färg i vardagsrum

Mirre

Trådstartare
Ska måla mitt vardagsrum, nu är det en gräslig rosa hemsk tapet.
Rummet är inte så stort, ett fönster och en dörr till altanen finns där också. De är idag bruna men ska så småningom bytas ut och då bli vita.
Har en mörkblå soffa (är dock bara överdraget som är den färgen och det kan man byta ut.), riktigt mörkbruna stora bokhyllor som jag dock tänkt måla vita, dvdhyllor som är mer träfärgade och ett mörkbrunt soffbord med kopparskiva.

Är det alldeles galet och ta denna färg? Eller kan det bli bra tror ni?
http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-everyday-simplicity.aspx#
Eller skulle ni välja en annan färg?

Man kom visst bara till färgkartan, men det är 1973 antikgrå jag tänker på
 
Spontant tror jag att den kulören kan vara för mörk för ett mindre rum med relativt lite ljusinsläpp, det har en tendens att upplevas mörkare när man målar upp på större ytor.

Bäst är att gå till färghandeln och be dem bryta några provburkar till dig som du kan måla upp i åtminstone kvadratmeterstora fält. Då får du en mycket bättre bild av hur kulören beter sig i just ditt vardagsrum.
 
Ska måla mitt vardagsrum, nu är det en gräslig rosa hemsk tapet.
Rummet är inte så stort, ett fönster och en dörr till altanen finns där också. De är idag bruna men ska så småningom bytas ut och då bli vita.
Har en mörkblå soffa (är dock bara överdraget som är den färgen och det kan man byta ut.), riktigt mörkbruna stora bokhyllor som jag dock tänkt måla vita, dvdhyllor som är mer träfärgade och ett mörkbrunt soffbord med kopparskiva.

Är det alldeles galet och ta denna färg? Eller kan det bli bra tror ni?
http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-everyday-simplicity.aspx#
Eller skulle ni välja en annan färg?

Man kom visst bara till färgkartan, men det är 1973 antikgrå jag tänker på


Ljusare grå eller vit. Jag som älskar färg, men jag tror ändå det blir bäst.
 
Själv är jag rädd för det som drar åt blått. Det blir så mörkt, tycker jag. En gång valde jag en tapet som såg vit-grå ut, men när den kom upp blev det bara dystert. Nu väljer jag färger som har dragning åt gult eller crème. (Alltså att det finns en gul ton i färgen.)
 
Ska måla mitt vardagsrum, nu är det en gräslig rosa hemsk tapet.
Rummet är inte så stort, ett fönster och en dörr till altanen finns där också. De är idag bruna men ska så småningom bytas ut och då bli vita.
Har en mörkblå soffa (är dock bara överdraget som är den färgen och det kan man byta ut.), riktigt mörkbruna stora bokhyllor som jag dock tänkt måla vita, dvdhyllor som är mer träfärgade och ett mörkbrunt soffbord med kopparskiva.

Är det alldeles galet och ta denna färg? Eller kan det bli bra tror ni?
http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-everyday-simplicity.aspx#
Eller skulle ni välja en annan färg?

Man kom visst bara till färgkartan, men det är 1973 antikgrå jag tänker på

Jag tror också det kan bli lite mörkt och få rummet kännas mindre än det är. Jag har tapetserat över en väldigt ljusgrön nyans med mörkgrå tapeter och rummet kändes verkligen mindre ju mer av den gråa tapeten som kom upp! Nu var det ett ganska stort sovrum med ett väldigt stort fönster som jag ville ha mörkt, så där blev jag nöjd men i ett litet vardagsrum så hade det nog bara blivit trång känsla. Men det kanske hade funkat med vitt och en fondvägg i färgen du gillat? Det är väldigt praktiskt med vitt och eventuellt en fondvägg, enkelt och billigt att byta färgtema och stil med inte så stora förändringar.
 
Jag skulle ta NCS kod 1002-y det är min favorit som jag tycker alltid funkar. Den kommer vi nog ta i stora delar av köket. Det är alltså en färg som är nånstans mellan bruten vit och ljust grå med liten varm ton i.
 
Vi är inne på ungefär samma tema när vi ska göra om vardagsrummet, en ljusare grå färg i - vi har inte så högt i tak och ett ganska stort vardagsrum. Tror antikkgrå kan vara snyggt! Den bild jag hittade var denna: Nu har de ganska mycket fönster och mycket ljusintag, men jag förväntar mig att vi får kompensera med lite lampor oavsett vilken färg vi väljer :)

vardagsrum-feb-5.jpg
 
Vi är inne på ungefär samma tema när vi ska göra om vardagsrummet, en ljusare grå färg i - vi har inte så högt i tak och ett ganska stort vardagsrum. Tror antikkgrå kan vara snyggt! Den bild jag hittade var denna: Nu har de ganska mycket fönster och mycket ljusintag, men jag förväntar mig att vi får kompensera med lite lampor oavsett vilken färg vi väljer :)

vardagsrum-feb-5.jpg
Ja det var snyggt :)
 
Ska måla mitt vardagsrum, nu är det en gräslig rosa hemsk tapet.
Rummet är inte så stort, ett fönster och en dörr till altanen finns där också. De är idag bruna men ska så småningom bytas ut och då bli vita.
Har en mörkblå soffa (är dock bara överdraget som är den färgen och det kan man byta ut.), riktigt mörkbruna stora bokhyllor som jag dock tänkt måla vita, dvdhyllor som är mer träfärgade och ett mörkbrunt soffbord med kopparskiva.

Är det alldeles galet och ta denna färg? Eller kan det bli bra tror ni?
http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/lady-everyday-simplicity.aspx#
Eller skulle ni välja en annan färg?

Man kom visst bara till färgkartan, men det är 1973 antikgrå jag tänker på

Jag tror att det kan bli snyggt! Jag hade ett vardagsrum målat i färgen "lera" en gång. Den var mörkt gråbrun och det var riktigt snyggt och gav inte alls ett mörkt intryck. Jag skulle dock skaffa en ljusare soffa. Kanske vit?
 
Jag tror att det kan bli snyggt! Jag hade ett vardagsrum målat i färgen "lera" en gång. Den var mörkt gråbrun och det var riktigt snyggt och gav inte alls ett mörkt intryck. Jag skulle dock skaffa en ljusare soffa. Kanske vit?
Sovrummet kommer bli brunaktigt, ungefär som detta fast med lite varmare ton. Har ljusare möbler där så tror det blir jättebra
LADY-Balance-_0001s_0001_jotun_leil09_tcm28-46444.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Försöker bestämma mig hur mitt vardagsrum ska se ut, om jag ska ha tapet eller måla och i så fall vilken färg :p Har tre hyfsat stora...
Svar
14
· Visningar
1 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp