Bukefalos 28 år!

Smaksättare?

K

Kerplunk

Vad kan man lägga i maten så att hästen hellre äter det? :confused:

Mitt halvblod har fått 2 sorter pulver av veterinären. Som hon ska äta för sin bronkit.
Men hon bara vägrar! :eek: Det första pulvret gick bra. Men idag när vi skulle lägga till det andra så tvärvägrar hon äta! :( :crazy: Och hon är annars ganska glupsk av sej!
Blandade med havre, krafft, morötter, äpple m.m.
Ska testa betfor ikväll, men vill helst inte ge henne det eftersom hon blir så dålig i magen av det.

Några tips? Nåt gott man kan lägga i fodret?
 
Har du provat att köpa shy feeder, b-vitamin som man häller i fodret och blandar om?
Det brukar de flesta hästar gilla, det är sirapslikt och luktar gott.

Min häst har förmodligen ätit precis samma medicin som du pratar om mot samma sak, och jag blandade ner shy feeder B i maten för att få henne att äta.
 
Ah, okej! Vad kan man hitta det då?

Hon äter Ventipulmin och Fabrol. Det ska tydligen vara slemlösande och vidgande.
Blev din häst bättre efter det?
 
Shy feeder brukar finnas i hästaffärer.

Min häst har fått det någon gång för ett tag sedan när det har varit lite krisigt. (medicinen alltså)
Annars är hon vanligtvis helt symtomfri, det är viktigt att man åtgärdar miljön hästen vistas i och inte bara medicinerar, men det vet du säkert redan :)
 
Jodå, vi gör allt för att underlätta det för henne.

Som tur är så är det inte så allvarligt. Vet. trodde igår att hon har för mycket slem. För det fanns inget pipande ljud när han lyssnade, utan lät mer som att det var slem.

Jaja, jag kunde vara lugn iallafall. Men det är skönt å ha henne regelbundet kollad av veterinär.

Ska försöka få tag på detdär Shy feeder. Om inte jag hittar nåt annat som funkar.
 
honung eller sirap kanske (melass säljs ju i så stora dunkar..).
Vet inte hur just de där medecinerna verkar, men en del pulver kan man lösa upp och ge i spruta i munnen (som man ger avmaskningsmedel ungefär).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Toudi
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp