Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

Men den är inte 16" ju... Hela sadeln måste ju vara fel, för den är varken 16" och den kan inte vara 37 bom.

Diabolical_Kitten skrev:
Men den är inte 16" ju... Hela sadeln måste ju vara fel, för den är varken 16" och den kan inte vara 37 bom.
Jag tror oxå att den är fel märkt.....Men det är inte min sadel...jag ska framföra detta till ägaren....

Ge mig ett tips nu....hästens anläggningsyta= 47 max 48cm.Hyfsat rak häst som är ca 96-98 grader.....OCH..... :rofl:
Dessutom en ryttare som vill ha smal midja, kortare kåpor med ganska stora knästöd och helst djup , mjuk sits. Ungefär 16,5 -17 i säte .....Kvalitetsadel ! Glömde jag nåt väsentligt?
Det låter inte lätt det här.....Ska jag måsta lasta hästen och åka ner till sadelutprovaren????30 mil.....Lasta av mitt i stan och ta in hästen på affären ... :banana: Vilket ståhej det skulle bli....Nej allvarligt vad tror du/ni?

Diabolical_Kitten skrev:
Passier tror jag på... Men du måste ju prova...
Ja det ska bli intressant när sadelutprovaren kommer...när han nu behagar höra av sig. Passier (Optimum Dressage)? Dom får man beställa med kortare kåpor .....dom kan man kansek måttbeställa ......Jag vet att sadelutprovaren har detta märke.

Du kan beställa alla med andra kåpor. Det finns mängder med saker du kan välja på.

Vilken av modellerna det blir får du prova dig fram för att veta.

Diabolical_Kitten skrev:
Du kan beställa alla med andra kåpor. Det finns mängder med saker du kan välja på.

Vilken av modellerna det blir får du prova dig fram för att veta.
Jo jag ska prova så mycket som möjligt....
Vet du några andra märken som går att måttbeställa? Förutom Passier .Det som är svårt när det gäller röösli, hermes mm .... är ju att det inte finns nån återförsäljare/utprovare här uppe när det gäller dessa märken.....och man vill ju gärna provrida osv...

De flesta dyrare märken som Albion, County, FB, Röösli osv kan man beställa med större och mindre kåpor och man kan även måttbeställa dom för hästen. Det är mer regel än undantag att alla sadlar över 15 000 går att fixas till.

Diabolical_Kitten skrev:
De flesta dyrare märken som Albion, County, FB, Röösli osv kan man beställa med större och mindre kåpor och man kan även måttbeställa dom för hästen. Det är mer regel än undantag att alla sadlar över 15 000 går att fixas till.
Okey...det låter ju positivt, bara invänta sadelutprovaren...PUST!Ska försöka få tag på sadelmakaren oxå och höra om dom är på väg uppåt inom en snar framtid...

Diabolical_Kitten skrev:
Är det inte lättare att annars åka ner?
Så slipper du vänta...
Jag vet inte ....måste kolla runt lite med andra hästägare i norrbotten.Har lite kontakter. Får höra mig för lite. Men du vet det är inte alla som släpper in en hingst i sitt stall :(

Har du telefonnummer och mailadress till ingdams i sverige.Jag kommer alltid till danmark.Svårt med språket ;)

Har du sett den snygga jaguarsadeln på Lantz sadelkammare?
Jaguar XKC - Deap Seat i buffelläder till salu. Brun, 17,5" , X-vid i bomvidd.
Har frågat om måtten....Sätet = 43,5 . Kåplängd 39 . Sen sa hon att det är en ganska kompakt sadel med tanke på det djupa sätet...Man ser det på bilderna oxå.. Man blir ju såååååå sugen....Ska jag ta hem den på öppet köp?
Har även skickat alla bilderna på häst och sadlar och vojlockar till Vår sadelmakare...ska bli intressant att höra vad hon säger.

Dom i Sverige kan inte hjälpa dig, alla sadelfrågor hänvisar dom vidare till Affe i Danmark.
mailen är office@ingdams.com
ps, ringer du till det numret som står under "sadlar och postorder" kommer man till Danmark om man ringe rinnan kl 13

Jaguar kommer inte passa din häst, x vid blir alldeles för stort också.
Och om den bara är 43,5 är det en väldigt liten 17,5...

Diabolical_Kitten skrev:
Dom i Sverige kan inte hjälpa dig, alla sadelfrågor hänvisar dom vidare till Affe i Danmark.
mailen är office@ingdams.com
ps, ringer du till det numret som står under "sadlar och postorder" kommer man till Danmark om man ringe rinnan kl 13

Jaguar kommer inte passa din häst, x vid blir alldeles för stort också.
Och om den bara är 43,5 är det en väldigt liten 17,5...

Tror du den skulle bli för vid.....Vad trist.Men visst är den snygg? Är det bara för att den blir för vid....Jag menar om en Globus på ca 100 grader är för trång ....Är inte det en vid sadel ? måste jag inte ha extra vid då åtminstonde en bomvidd större....

Men det behöver inte bara vara att bomvinkeln inte stämmer, det kan vara så att din häst behöver en annan form på ortspetsarna och panelerna.

Jaguaren blir inte bara för vid, den blir framförallt alldeles för böjd i bommen (bomvidden kan man jjustera för en peng) och den kommer ligga minst lika dåligt som Prestigen. Och frågan är också om den inte blir för lång.

Diabolical_Kitten skrev:
Men det behöver inte bara vara att bomvinkeln inte stämmer, det kan vara så att din häst behöver en annan form på ortspetsarna och panelerna.

Jaguaren blir inte bara för vid, den blir framförallt alldeles för böjd i bommen (bomvidden kan man jjustera för en peng) och den kommer ligga minst lika dåligt som Prestigen. Och frågan är också om den inte blir för lång.

Har hört flera som har jaguar på rak häst ??? ja inte vet jag ,sen hörde jag att bomvidden på en vid Jaguar var ca 95 grader....Tänkte då att x- vid skulle vara drygt 100.

I en annan tråd här var det några som konstaterade att xvid är ganska vid, men det är mkt möjligt att den inte är så vid då...

Jag lovar dig, de är inte raka... Förmodligen är de fel utprovade, för de kan inte passa en rak rygg. Sadeln är dessutom gjord för en högre manke och om vi säger att hästen har hög manke men rak rygg kommer den ligga bra vid manken (då så fort en häst har hög manke blir sadelläget mer böjt) men släppa alldeles för tidigt bak. Jaguar ska släppa lite tidigare än vissa andra sadlar, men på en rak rygg kommer den gunga och kana fram och lägga sig på bogarna.

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur