Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

Måste fråga igen...Hur var det med County sadlarna.....

Så det är bara passier som gäller då?

så här såg svaret från ingdams ut...

Vi gör många sadlar till frieserehästar och hingstar. Om du kan skicka bildar på honom och ringa till mig, så kan jag via interview + bildar tala med Olof om ditt problem och vi kan göra en sadel till dig, som du köpar på öppet köp.
Är det en ide?

MVH/Best regards,
Aff Ingdam-Lindgren (DK)

Nej, det finns fler märken som kan passa, det har jag ju skrivit tidigare i tråden vilka som blir bra för hästen. Men jag kan ju inte svara på vad som blir bra för dig, för det vet du inte själv (du ahr inget att jämföra med). Du måste prova sadlar, inte bara beställa en från Ingdams direkt. Du måste ju provsitta. Om du inte kan få med dig hästen till en sadelmakare, kan väl du åka ner och prova sadlar?

Istället för att tala med Affe tycker jag att ska ringa till Olof istället. Affe kan bara vidarebefodra svar, men ibland vill man tala med utprovaren själv. Om jg inte har pmat hans nr ikväll så pma och påminn mig.

Jag väntar på att få höra av både sadelmakaren Sonja och sen även sadelutprovaren/försäljaren. Ska även kolla runt lite om det finns fler sadelutprovare här i norrbotten.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det finns fler märken som kan passa, det har jag ju skrivit tidigare i tråden vilka som blir bra för hästen. Men jag kan ju inte svara på vad som blir bra för dig, för det vet du inte själv (du ahr inget att jämföra med). Du måste prova sadlar, inte bara beställa en från Ingdams direkt. Du måste ju provsitta. Om du inte kan få med dig hästen till en sadelmakare, kan väl du åka ner och prova sadlar?

Istället för att tala med Affe tycker jag att ska ringa till Olof istället. Affe kan bara vidarebefodra svar, men ibland vill man tala med utprovaren själv. Om jg inte har pmat hans nr ikväll så pma och påminn mig.

Nej naturligtvis köper jag ingen sadel rakt upp och ner. Men om man inte får tag i nån som kan hjälpa mig då kanske jag måste börja låna hem sadlar på öppet köp. ....Ska även kolla på ridskolan när jag rider där nästa gång....höra med instruktören vad dom har för sadlar till sina privathästar och om det finns möjlighet att provsitta osv...Vet du om det finns någon hemsida på internet där det finns info om sadelutprovning och bra bilder på hur en perfekt utprovad sadel ska ligga

www.ridin.se
är bäst, men man kan inte bara gå efter den... Finns så mkt mer...

Däremot kan jag hjälpa dig på det sättet att du kan skicka bilder från olika vinklar på de olika sadlarna och när du rider i sadlarna och beskriver hur hästen var m,ed dom etc så kanske vi kan komma fram till något.

Hur är deras sadlar??Tror aldrig vi tagit upp Amerigo.

jjeg skrev:
Hur är deras sadlar??Tror aldrig vi tagit upp Amerigo.

Om man tittar på framvalvet så är det 2-3 fingrar...ellerhur men gäller det alla sadlar? Sen ser man väl även på själva bossorna dom får väl inte heller vara för "högt upp" och att dom inte klämmer.

Jo det har vi, och deras sadlar kommer inte passa. Din häst ahr för rak rygg för det. De är dessutom väldigt långa så det kommer inte funka för din häst.

Vet du vad... maila mig på narcissus5140@hotmail.com
Om du vill kan jag försöka lära dig allt jag kan. (då du förmodligen inte kommer ha möjlighet till någon proffshjälp) Om du verkligen vill kan jag ta kort på sadlar som passar min häst och visa hur det ska ligga, exakt vad du ska tänka på, felmarginaler etc. Egentligen orkar jag inte göra sånt men jag kan göra ett undantag för dig så du lär dig lite och så¨att du och din häst får en bra sadel. För du befinner dig ju i ett knepigt läge när du bor så långt bort...

Låter det som en bra ide?

(och alla som vill kan få ta del av det via mail)

Diabolical_Kitten skrev:
Jo det har vi, och deras sadlar kommer inte passa. Din häst ahr för rak rygg för det. De är dessutom väldigt långa så det kommer inte funka för din häst.

Vet du vad... maila mig på narcissus5140@hotmail.com
Om du vill kan jag försöka lära dig allt jag kan. (då du förmodligen inte kommer ha möjlighet till någon proffshjälp) Om du verkligen vill kan jag ta kort på sadlar som passar min häst och visa hur det ska ligga, exakt vad du ska tänka på, felmarginaler etc. Egentligen orkar jag inte göra sånt men jag kan göra ett undantag för dig så du lär dig lite och så¨att du och din häst får en bra sadel. För du befinner dig ju i ett knepigt läge när du bor så långt bort...

Låter det som en bra ide?

(och alla som vill kan få ta del av det via mail)
jo jag har mailat dig....Har fortfarande inte fått svar av vare sigsadelmakare el sadelförsäljare/utprovare. Tråkigt att det ska va så svårt för oss som bor här uppe, samtidigt kan jag förstå sadel utprovaren/försäljaren eftersom han verkar va´den enda här i norrbotten som provar ut och säljer sadlar. Han har väl häcken full. Sadelmakaren brukar alltid höra av sig före el .senare. Ibland har det tagit nån vecka.

jjeg skrev:
jo jag har mailat dig....Har fortfarande inte fått svar av vare sigsadelmakare el sadelförsäljare/utprovare. Tråkigt att det ska va så svårt för oss som bor här uppe, samtidigt kan jag förstå sadel utprovaren/försäljaren eftersom han verkar va´den enda här i norrbotten som provar ut och säljer sadlar. Han har väl häcken full. Sadelmakaren brukar alltid höra av sig före el .senare. Ibland har det tagit nån vecka.
nu verkar det hända grejer.... :bump: ......Ringde till sadelutprovarens butik och pratade med personalen där...frågade vilka märken och om man kan komma och provsitta. Hon hade även pratat med utprovaren om just mig.....Så hon tror att han kommer att höra av sig till mig inom dom närmsta dagarna...Hon skulle hälsa att jag ringt idag...

jjeg skrev:
nu verkar det hända grejer.... :bump: ......Ringde till sadelutprovarens butik och pratade med personalen där...frågade vilka märken och om man kan komma och provsitta. Hon hade även pratat med utprovaren om just mig.....Så hon tror att han kommer att höra av sig till mig inom dom närmsta dagarna...Hon skulle hälsa att jag ringt idag...

Glömde berätta...har lagt in dom nya bilderna nu. Har dessutom gjort en ny ryggprofil. hur långt ner mäter man bomvidden i cm på själva profilen? Om jag mäter ca 20 cm ner så är han ca 34-35 bred i cm.

jjeg skrev:
Glömde berätta...har lagt in dom nya bilderna nu. Har dessutom gjort en ny ryggprofil. hur långt ner mäter man bomvidden i cm på själva profilen? Om jag mäter ca 20 cm ner så är han ca 34-35 bred i cm.
Fick svar av sadelmakaren...Hon är inte 100 % säker på att Globusen är för trång....Utan att det var nåt annat som påverkar, tex att den hamnar i bakvikt ? Dom har planer på att komma uppåt under hösten/vintern innan nyår....Då vill hon att jag ska komma så ska hon titta på sadeln. Men ska jag va´utan sadel tills dess..... visserligen rider jag barbacka nu och min häst har återvänt, :bump: vilken arbetsvilja, framåtbjudning och dessutom såååå stadig i formen.

Skanna in bomvinkeln.
Man kan inte mäta sådär, för det mäts annorlunda för varje märke. Men ge mig bomvinkeln så kan jag se formen på honom.

Den hamnar ju i bakvikt för att den är för smal....
Sadeln passar inte hästen, nåt är fel. Bomvinkeln kanske inte är fel, men formen på ortspetsarna är nog det. Och det bidrar till hur trång/vid sadeln känns.
Jag ska ju skriva ett dokument i helgen och skicka till dig så får du reda på massor...
Så slipper du vänta till nyår liksom ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Skanna in bomvinkeln.
Man kan inte mäta sådär, för det mäts annorlunda för varje märke. Men ge mig bomvinkeln så kan jag se formen på honom.

Den hamnar ju i bakvikt för att den är för smal....
Sadeln passar inte hästen, nåt är fel. Bomvinkeln kanske inte är fel, men formen på ortspetsarna är nog det. Och det bidrar till hur trång/vid sadeln känns.
Jag ska ju skriva ett dokument i helgen och skicka till dig så får du reda på massor...
Så slipper du vänta till nyår liksom ;)

Har ingen scanner, har du fax? Annars ska jag försöka på kontoret i morgon.Tror det finns en scanner där.

Diabolical_Kitten skrev:
Ja... jag ahr fax... Jag mailar numret. Skriv ditt namn ovanför så jag håller eeda på allt ;)
Okey jag faxar den innan kvällen

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur