Smal spanjor!

SnigelEffekt

Trådstartare
Står nu med min nyss hemkomna lusitanokorsning. Han har dock gått ner en del under resan och funderar på hur jag på bästa sätt ska få upp honom i vikt igen.

Han är 4 år, 155 cm hög, hingst.

Har ställt han på fri tillgång på hö, 8,5 mj och 65 gr smrp, äter ca 13 kg/dygn. 1 kg fibergi ELIT och 1 kg krafft rehab.

Vad tror ni? Vet inte hur mycket kraftfoder jag bör ge honom. Vill ju inte överutfodra honom, men vill ju inte att han ska fortsätta rasa heller..... Så tips eller ideér mottages tacksamt!

Sv: Smal spanjor!

Grattis tiill din nya snygging :love:
tycker den planeringen du har att ge honom kan va bra i början. Men jag har väl ingen större koll på sånt =)

Ta det lugnt, hästar har god återhämtningsförmåga och de kan se läskiga ut efter en så lång resa som din har gjort. Jag tycker att du ska fortsätta med den foderstat du har i ett par veckor, och sedan se hur han ser ut.

Det är ju inte direkt lite mat den får nu, så ge den någon eller ett par veckor och se om den tar sig.:)

Ta det lugnt och ge det lite tid , de spanska hästarna brukar vara rätt så lättfodrade, mina spanska småtjejer var oxå lite tunna efter resan men la på sig fort.
Jag skulle vara lite försiktig med att ha för bråttom ,av rädsla för fång!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst behöver gå upp i vikt, är ett 5 årigt fullblod, har gått på banan tills för ca 6 månader sen och vi har haft henne ca 1 ½ månad...
Svar
17
· Visningar
4 236
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka