Smart och snygg förvaring

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 358
M

Matilda_o_Bonita

Nu vill jag ha lite tips på både snygg och smart prylförvaring i stallet. Det är så att jag har mina två hästar i ena stallet, mamma har sina i andra stallet. Men i det stallet jag står i har vi även våra får vilket betyder att det på vintern är mycket springande fram och tillbaka med vatten till dom + hästarna, stallgången är inte mer än högst 1½ m bred + att det finns en massa bärstolpar som håller upp taket. Det ska alltså vara plats till ryktlådor, täcken, andra prylar etc och eftersom det är ont om plats så är förvaringsutrymmena väldigt knappa. Vill alltså ha tips på både smart och snygg förvaring så att allt inte ligger längs stallgången.

Sv: Smart och snygg förvaring

Försök att utnyttja de utrymmen ni verkligen HAR för förvaring, gången låter trång och skall trots allt även kunna användas vid utrymning ...

Har ni ett förvaringsutrymme där ni kan ha sakerna så satsa på hyllor, hängare och kanske backar på hjul* för att få allt lättstädat. * IKEA har sånna, där locket är endera ett lock eller en till back eftersom de är staplingsbara.

Vinteräcken = vinden eller annat ställe om sommaren och tvärt om. Vid byte är det lätt att gå igenom utrustningen för tvätt, smörjning, lagring eller kassering :)

Vår sadelkammare är 2,5*3 meter för två hästar, och utrymmet används även för att röra ihop kraftfoder + torka täcken på. Det känns ändå väldigt rymligt - men det kräver "var sak på sin plats".

Jag har en equilineväska att hänga på dörren. Där får plats jättemycket... Och ser alltid städat ut.
Jag har aldrig grejer hängande i stallgången i onödan, det ser så stökigt ut. Brukar ha ett reservtäcke om hästen skulle bli blöt.

ang skrev:
Har ni ett förvaringsutrymme där ni kan ha sakerna så satsa på hyllor, hängare och kanske backar på hjul* för att få allt lättstädat. * IKEA har sånna, där locket är endera ett lock eller en till back eftersom de är staplingsbara.

åh! smart! vad heter dessa backar??? på ikea

Dom jag tänker på heter SLUGIS och finns i olika storlekar och färger.

Har man litet utrymme så gäller värme och fläkt om täcken skall torka bra och någorlunda fort.

EmelieR: har du nån bild på din väska? har själv funderat på att skaffa ngn typ av väska, men man vill ju ha en som rymmer mkt grejer!

Om du har litet utrymme är det smart att använda höjden. Sätt upp några kraftiga hyllor eller bokhylla (hög) så du kan förvara grejer även högt upp, inte bara ha backar längst nere vid golvet ex. Du kan ju förvara saker som du inte använder så mkt högst upp, så får du ha en pall ;)
Jag gillar hyllor, där får man plats mkt mkt saker om man är lite ordningssam. Vik ihop dina täcken, så tar de faktiskt inte så stor plats!
Numera har jag rätt mkt hästgrejer hemma i källaren, så jag har köpt 2 vanliga garderober som jag har satt in en massa hyllplan och metallkorgar (på skenor) i. Här kan jag förvara allt ifrån vintertäcken till bett. Smågrejerna har jag i mindre plastkorgar, så försvinner de inte.
ex. Börjes har en typ av stallkrokshängare som består av 4 st krokar o som man kan hänga över ex en boxdörr. smart, tar ingen plats o rymmer mkt grimmor/träns osv. kostar typ 40-50 kr!
Sist jag va på Ikea köpte jag 2 st smarta förvaringsgrejer. Vet inte vad dom heter, men dom finns på barnavdelningen i olika färger. Det ser ut som en tunnel som är avdelad i olika fack, nät-tyg runt om o sen är det ett hål i varje fack. Du hänger den i taket, o den hänger lodrätt ex utefter en vägg. I dom kan du förvara lätta småsaker (de är nog inte jättetåliga för tunga saker), men ex vantar, svampar, flugluvor, bensnören, plastpåsar, reflexer funkar fint att ha i dom! Kostade 49 kr/st. Vet att flera här på Buke har såna oxå, blev tipsad här om dom!
Sen är ju alltid backar bra förvaringsgrejer. Som ngn redan skrivit så försök att utnyttja det utrymme du har i stallet, varje liten vrå.
Har du plats med en garderob nånstans så kan jag verkligen rekommendera det. Där kommer det inte in några äckliga råttor o grejerna hålls dammfria. Eller får du kanske plats med en garderob på logen eller höloftet?
Sen tkr jag om täckeshängare, de kan man ju ha lite överallt i stallet. Tkr bäst om de vanliga "byglarna", de sticker ju inte ut så mkt i stallgången (som ju ofta är ganska smal i många stall).

Torkar du täcken i stallgången blir förmodligen behovet av en god ventilation än större - bara hästarna avger ju fukt i sig själva.

Och tänk på att gången bör fungera under UTRYMNING också!!!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 863
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 088
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka