Smarta hacks i stallet!

Bukefalos 30 år!

dressage_77

Trådstartare
Har ni några smarta lösningar som ni vill dela med er av? Kan egentligen vara vad som helst som underlättar i arbetet:)Kanske produkter men också andra bra lösningar

Bara att dela med er!

En av mina enklaste men effektivaste grejer är att jag skruvat upp en knivmagnet på väggen. Där sitter saxar, knivar, hovkratsar och bot-knivar. Under vintern kan jag klämma upp broddnyckel/spärrskaft, gängtapp och en söm där också. Överblickbart, lättåtkomligt och praktiskt. En annan knivmagnet har jag skruvat fast på en gammal kvast - med den drar jag upp alla söm och sömbitar när hovslagaren har varit här.
Ett helt annat hack är att slå en knut på änden av slangen när man fyller vatten i hagen. Det blir alltså en ganska stor lös knut, som en ögla i änden. Då hoppar inte slangen ur när trycket kommer.

Mitt bästa är nog att mocka hage med en spann (tex gammal mineral-hink) och hand-kratta. Lätt att få upp alla bajjar i hinken och sen tömma i kärran, jämfört med att krångla med en grep där hälften blir kvar i ojämnheter i marken, fastnar i högt gräs osv!

Jag har inget vatten indraget i stallet utan hämtar i dunk från huset. Jag har bara 20 m till stallet, men den vagnen jag har att köra dunkarna på är mitt bästa lifehack. Får med 4 st 10-litersdunkar och jag slipper få ont i ryggen. Har en varmvattenkokare i sadelkammaren som används ofta. På vintern bäst till att värma bett och skölja rent bett. En portabel dusch har jag också, mycket smidig att använda för att lite snabbt spola av leriga ben.

/Lizzie

Mitt bästa är nog att mocka hage med en spann (tex gammal mineral-hink) och hand-kratta. Lätt att få upp alla bajjar i hinken och sen tömma i kärran, jämfört med att krångla med en grep där hälften blir kvar i ojämnheter i marken, fastnar i högt gräs osv!
Kopplat till detta - jag köpte en vanlig ordentligt metallkratta, och den tycker jag funkar väldigt bra till hagmockning. På sommaren till att kratta ihop allt i större högar på enklare platser, så att det är enklare att få upp med grepen sen, och på vintern till att hacka loss bajs som sitter halvfrusna.

(jag har dock shettisar, så det kan ju vara därför det blir bättre med att kratta ihop än att ta en bajshög för sig)

Annars är ju några lifesavers för mig dels ordentliga slangar mellan vattenutkastare och hästarnas tunna (så att den ligger där hela tiden, så att det bara är att snurra på vattnet). En vanlig slang sommartid och en med värmekabel vintertid. Inget mer bärande av vatten vintertid, vilket är väldigt skönt. Även uppvärmd vattentunna, så att vattnet inte fryser.

Sommartid för beteshagar, en påse för vatten som man lägger i skottkärran, så att man kan fylla 80-90 liter i och förflytta på ett mer ergonomiskt sätt än hinkar.

Jag gillar också min hängande skoförvaring från IKEA, eller vad det nu är egentligen, som jag har vid ryktplatsen - varje borste har sitt fack (16 fack totalt) , så att det är extremt lätt att hitta och ta den borsten man vill ha.

Jag kletar på hovfett med en målarpensel. Den är ganska smal, ca 35-40 cm lång och vinklad i delen med strån så det är superlätt att kleta på.
Jag har också en portabel dusch och det har för mig varit en gamechanger.

En sådan här för att blanda och spraya flugmedel. Så snabbt och smidigt. 👍

1779743106502.webp

En sak som varit bra för mig är en postlåda vid sommarhagen. Däri lägger jag grimma o grimskaft, flughuva el annat smått. Diskborste till vattenbaljan också. Slipper grimmorna ligga ute i regn eller dagg. Dynbox skulle ju funka också, har jag haft något år, då får täcken mm också plats. Men postlådan är smidig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka