Smarta uppsittningspallar!

Cherarriduracell

Trådstartare
Har någon en smart uppsittningspall hemma, ett hemmabygge kanske? Jag känner att jag måste bygga ihop något nu när jag kanske får hem en STOR storhäst på foder:crazy:

har ni snickrat ihop något som ni blivit riktigt nöjda med, och vill dela med er av mått/ritningar?

Sv: Smarta uppsittningspallar!

Jag har två gula läskbackar, sådana för en och en halv liters petflaskor. Superlätta och smidiga, en bor i transporten, en bor i stallet. Är man iväg och tränar kan man lägga till exempel smutsiga skydd i dom när man är färdig. Vet dock inte var man får tag på dom så jag är ganska rädd om dom

I det förra stallet där jag stod hade dem en superbra uppsittningspall eller stege är nog bättre namn på den.

Det var iaf en 3 stegs aluminiumstege som var superlätt men stabil med ett högt "handtag" som stod rätt upp så när man klättrat upp på sin häst kunde man jätte lätt ta tag i handtaget och ställa den på lämpligt ställe intill en husvägg eller något :)

Håller på letar ihjäl mig efter en likadan då den var så himla bra.
De flesta vanliga trappstegars handtag står oftast liksom snett eller vad man ska säga och är inte alls lika bra :(

Jag har en STOOOR pålle (läs Kamel) och har fått en pall ihopsnickrad av käre maken...tyvärr är den just nu totalt översnöad så jag kan inte fota och visa.... ska försöka att återkomma med bild senare när det slutat vräka ner decimeter på decimeter av snö....:laugh:

Det var iaf en 3 stegs aluminiumstege som var superlätt men stabil med ett högt "handtag" som stod rätt upp så när man klättrat upp på sin häst kunde man jätte lätt ta tag i handtaget och ställa den på lämpligt ställe intill en husvägg eller något :)

Smart! Är ju ett bekymmer ibland att lämna pallen/stegen i vägen för andra. Bra träning för hästen också, att man ska kunna flytta på stegen från ryggen.

Gärna en lätt pall, för ev. träningar och tävlingar, ibland kan man ju inte sitta upp nere vid transporterna utan måste hoppa upp vid tävlingsbanorna....

Men Ikea pallen är väll inte specellt tung att bära med sig om man skulle behöva ;)

Mia

vi har en uppesittar- trappa kan man säga :D

min farbror som är snickare har gjort den.
Finns även ett handtag på den så man lätt kan förflytta den med en hand

ända bilden jag hittar, om min mamma hittar hit så har hon bättre bilder

Jag har en enkel från jysk, kostade inte många kronor.
Den använder jag utomhus, i ridhuset har vi en sits med gångjärn fälls upp mot väggen när du kliver av den. Tänk dig typ en sists i en biosalong, den fälls upp igen.

/B

Här kommer det bättre bilder på våran uppsittarpall eller "Mountin Everhäst" som det står på den. :idea:

url=http://www.pixbox.se/pic29925351]
29925351.jpg
[/url]

Jag har en ikea pall när jag ska upp på min jätte. Nu vet ju inte jag hur stor din häst är eller hur smidig du är ;)
Min pålle är iaf 177. Jag 163 och med pall funkar det fint. Ibland om jag verkligen måste upp utan pall så fungerar det att hissa ner lädret ordentligt.

Liksom Snowball vill jag slå ett slag för läskbackar. Superlätta, kan staplas på varandra beroende på hästens höjd, regn rinner rätt igenom och det är lätt att lyfta på en back och knacka bort snö om det behövs.

Har någon en smart uppsittningspall hemma, ett hemmabygge kanske? Jag känner att jag måste bygga ihop något nu när jag kanske får hem en STOR storhäst på foder:crazy:

har ni snickrat ihop något som ni blivit riktigt nöjda med, och vill dela med er av mått/ritningar?

Den absolut smartaste "uppsittningspallen" jag stött på var en stig typ traktorspår som jag red i och som var 3-4 dm djupt. Vi satt av där av någon anledning och sedan var det bara att svänga benet över min islänning, precis lagom högt. Skulle kunna tänka mig att bygga något liknande om jag behövde.

På medryttarpållen använder jag en fast bänk, han har insett finessen och verkar gilla att han får belöningen vid uppsittning så lättvindigt.

På min tjej som är ca 160 använder jag vintertid skotern som pall, funkar fin fint, även att hoppa upp den gamle på 175 båda barbacka.

Jag har en sk målarpall. Tre bra trappsteg. lätta tt flytta. Bara att slänga benet över hästen! ingen sned belastning o inte jobbigt för gamla ryggar. (Varken min eller hästens);)

kl.

den har har jag hemma, http://www.horse.com/item/High-Country-3Step-Mounting-Block/BRW48/

den ar toppenbra da den har 3 steg och ar nastan 60 cm hog. Dock ar den tung och det ar ju bra men inte flyttbar sa att saga. Jag kan med mina sma araber sta pa oversta steget och sitta "ner" pa hasten. Spara pa ryggar sa klart..

Jag har inte funnit ngn har i sverige annu som jag tycker om, men om POPCORN kan pm mig sa skulle jag vilja ha ritningar till den som du postade. Gar den att gora hogre?

I varsta fall far jag val gora en grop i marken lol. Stalla hasten i den och sen kravla upp....

Mkt bra trad, ser garna fler bilder..

Den absolut smartaste "uppsittningspallen" jag stött på var en stig typ traktorspår som jag red i och som var 3-4 dm djupt. Vi satt av där av någon anledning och sedan var det bara att svänga benet över min islänning, precis lagom högt. Skulle kunna tänka mig att bygga något liknande om jag behövde.

På medryttarpållen använder jag en fast bänk, han har insett finessen och verkar gilla att han får belöningen vid uppsittning så lättvindigt.

Påminner mig om pappas "motto":

"Om man är så ovig så man inte kommer upp på hästen får man gräva sig ett dike" ;)
det fick jag höra mycket när jag som 12-åring envisades med att rida i samma grupp som mina äldre kompisar vilket betydde storhäst:grin:

IKEA-pallen hade vi också tills bonden körde över den med traktorn :p Då blev det kaffeved av den.

En förträfflig uppsittningspall, för övrigt.

Ikeas pall har gått upp till hutlösa 129:- ;) Är verkligen värd varenda krona....
Jag har nog inte haft en bättre och säkrare pall förutom klubbens handikappramp ;)
Om man nu vill kunna flytta pallen efter att man suttit upp kan man ju sätta på en träregel på sidan :)

Blir livrädd när jag läser att någon har en i stål. Hade en häst jag klippte en gång som ställde sig i en och jag är mycket glad att den har senorna kvar....
Lite likadan blir jag med läskbackarna. De blir ju snorhala på vanligt golv om det är blött... Men det kanske funkar bra i grus och så.. Hade ju iofs inte satt de ovanpå varandra. Då hade jag säkert brutit benen av mig....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
481
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
807
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka