småsnorig

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 054
A

AtletShipping

är det normalt om hästen blir det på vintern eller när det blåser mkt?
pållen har varit småsnorig nu ända sedan det blev kallare, bara lite genomskinligt snor men det rinner inte jättemkt..
Har även märkt att flera hästar i stallet är det mer eller mindre speciellt när det är kallt.

Men idag blåste det rätt mkt och regnade från och till, men det var inte så kallt runt 5+, och då såg jag att pållen fått tjockare vitt snor i näsborrarna i stället, och det var rätt klumpigt. (hade ingen feber och han betedde sig normalt som han brukar, alltså pigg)
Kan även säga att han är bara snorig utomhus, men i boxen är det torrt kanske rinner mkt lite genomskinligt.
Kan det vara farligt när det är vitt??
En annan häst i stallet brukar oxå ha vitt snor från och till men det är pga han är dammallergisk.
Min häst hade det bara i hagen och sen blev det mkt mindre när han kom in.

Han går oxå med ett vintertäcke när vädret är kallt och blåsigt och så.

Bör man ringa efter vetrinär?
Eller är det normalt?
Jag brukar oxå bli snorig tillfälligt när man är ute och det blåser eller är kallt, är de likadant på hästar eller?

Sv: småsnorig

Det är ingen fara när snoret är genomskinligt men när det börjar få färg å bli trögflytande så är det tecken på att hästen är förkyld

Sv: småsnorig

Det är säkerligen ingen fara med din häst.
Min brukar också bli lite snorig om det är extremt blött flera dagar i sträck, och han blir rejält blöt dagligen.

Så länge det är bara lite halvgenomskinligt snor och eventuellt ngn enstaka "hos", så bryr jag mig inte. Det brukar gå över på några dagar.
Men blir pålle hängig, får jättetjockt snor och/eller hostar massor i flera dagar, då är det dags för veterinär anser jag.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 280
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej Min häst har varit lite snorig i ca en veckas tid. Det kommer enbart när hon frustar men inte ens då alltid. Vissa dagar är det mer...
Svar
7
· Visningar
2 147
Senast: MissFideli
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen... 2
Svar
25
· Visningar
3 023
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka