Bukefalos 28 år!

Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har förärats med en ny bil, en jag faktiskt har råd att köra även som studerande, och jag är jätteglad! Det är en peugeot 206 sw. Enda nackdelen är att det är en halvkombi. Båda hundarna får plats utan problem "som det är" men jag vill gärna känna att jag åker så säkert jag kan. I en normalstor kombi hade jag velat ha en halvbur till retrievern och en mindre bur till heelern, men en halvbur räcker inte till i pechååån. Helst vill jag ha varsin bur till dem då det kan bli tjafs om de ligger för trångt.

Alternativt sätta upp grindar och skyddsgaller, men finns det skyddsgaller som är tillräckligt stabilt för att sätta stopp för 30kg hund?

Fälla baksätet/sätena är inget alternativ då jag åker med barn i bilen. Jag vill slippa ha hund i sätena i s.k. krockselar.

Jag är tveksam och letar information men på buke brukar man kunna få bra tips om det mesta så jag frågar även här. :)
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Om det är ett rejält, bra förankrat galler så borde det hålla. Vi har skyddsgaller till vår grandis på 75 kg och det ska hålla för honom (vi angav 90 kg som vuxenvikt). Vi specialbeställde vårt galler från en mekanisk verkstad för att det inte fanns något att köpa till vår bil och det var inte alls dyrt, ca 2300 kr. Skillnaden på vårt och de man kan köpa färdiga för montering från djuraffär är att vårt är fastsatt i golvet bakom sätet så vid en krock är det hela sätet som tar tyngden från hunden.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Kapar tråden lite här.

Jag har en extremt liten bil. Jag har funderingar att köpa ett säkerhetsbälte för hund då han knappt ryms där bak. Men är dessa bra? Är dom säkra?
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Om det är ett rejält, bra förankrat galler så borde det hålla. Vi har skyddsgaller till vår grandis på 75 kg och det ska hålla för honom (vi angav 90 kg som vuxenvikt). Vi specialbeställde vårt galler från en mekanisk verkstad för att det inte fanns något att köpa till vår bil och det var inte alls dyrt, ca 2300 kr. Skillnaden på vårt och de man kan köpa färdiga för montering från djuraffär är att vårt är fastsatt i golvet bakom sätet så vid en krock är det hela sätet som tar tyngden från hunden.

Ja det är ju något sådant jag vill ha, som går hela vägen ner till golvet och inte bara täcker luckan ovanför sätena. Kan lätt se ett säte som viker sig och en fet hund som far rakt igenom där istället...
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Men varför inte säkerhetsbälte? Jag har alltid sele och bälte på hunden i bagageluckan, för jag vill inte ha henne i nacken om vi krockar.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

För att det är krångligt, bökigt, tar tid, hundarna trasslar in sig och den lilla hunden hugger den stora om han känner sig trängd. Den ena hunden väger 34kg och den andra 9kg, jag vill inte att de sitter i linor där bak pga skaderisken på den lilla.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Jag har visserligen en 945 men i den har jag lyckats få tag på en gammal polishundbur för just 945. Det var ett lite jobb att montera men fy tusan så nöjd jag är! Det som ingick var golv, vägg mellan säte/bagade, mittenvägg och grind med två dörrar. (även ett annat innertak med belysning men det sket jag i).
Jag kommer alltså åt reservdäck osv eftersom golvet har lucka på var sida av mellanväggen. Väggen mellan säte och bagage går hela vägen ner i golvet, finns inte en chans att en hund kommer förbi där vid krock. Även grinden sitter fast i karossen. Dessutom finns en lucka på var del av buren ovanför baksätena som man kan öppna ifall man blir ordentligt smälld i bak.
Nu när jag har haft detta ett tag och inser hur förbannat bra det är så skulle jag LÄTT betala en hel del pengar för att få ngt liknande specialgjort för nästa bil.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Nu när jag har haft detta ett tag och inser hur förbannat bra det är så skulle jag LÄTT betala en hel del pengar för att få ngt liknande specialgjort för nästa bil.
Verkstaden vi köpte gallret av specialbygger just åt polisen.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Ja se där! Då vet du med vilka genomtänkta och bra grejer det är. Har inte hittat ngt liknande innan.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Ok. Har själv aldrig haft problem med sele och bälte. Det ska ju vara kort, det är ju inte meningen att hunden ska vandra omkring. Men i ert fall behöver ni kanske en mellanvägg, alltså nån form av bur.

Man kan ju specialbeställa eller bygga själv?
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Jag vet inte hur en sån bur skulle se ut eftersom retrievern endast får plats på bredden, det är alltså en halvkombi med begränsad plats.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Jag googlade lite för att se hur bilen såg ut, och hittade då ett sånt här galler. Kan det vara något?
http://www.carlab.se/shop/hundgaller-4-rader-170011p.html

Jag hade då haft retrievern lös och sen en liten bur till heelern, så behöver de inte tjafsa om utrymme. Men kanske vill du ha grind/bur till retrievern med så du kan ha luckan öppen? Isf har jag inget bra förslag....

I vår ena bil har vi dubbelbur och i den andra en halvbur, så i den åker basseten bur och flatten ijämte de gånger de åker ihop. Framåt har vi galler från golv till tal så vi slipper få en flat i nacken. Anledningen till halvbur är att vi har bilen när vi jagar och då är oftast bara basseten med och då är det skönt att kunna packa brevid buren. Sen är det precis som du skriver skönt att kunna dela på dom och slippa tjafset.

Kanske finns det ngn mekanisk verkstad eller liknande som kan bygga ett galler åt dig?
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Jag googlade lite för att se hur bilen såg ut, och hittade då ett sånt här galler. Kan det vara något?
http://www.carlab.se/shop/hundgaller-4-rader-170011p.html

Jag ser inte om det är exakt samma men jag har ett liknande galler till min Yaris. Själva gallret är bra och stabilt, går från golv till tak. Problemet är att det spänns fast och är svårt att få fast riktigt bra. Har svårt att tro att det verkligen skulle hålla belastningen vid en kraftig inbromsning.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Nä jag vill ha ett galler som går från golv till tak och som monteras fast i karrossen, inte spänns fast så där.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Förstår det, då är det nog bara att be någon göra det åt dig.
 
Sv: Smidig lösning för stor + liten hund i halvkombi?

Ett Schweiziskt företag gör en krocksäker bur för små hundar o katter, heter Falcon.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: ako
·
Övr. Hund Planerar hundköp till våren (mindre ras kanske ca 35cm i mkh/10kg) och vill då ha en bur till bilen så min hund kan åka säkert (och att...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp