Hund i bil- hur tänker ni med bur?

Med den selen som jag hade så var själva selen en ganska kraftig och väldigt välsittande sele som satt runt hundens bröstkorg, mellan frambenen, med en ögla på ryggen där man kunde trä igenom säkerhetsbältet. Så själva bältet satt inte runt hunden. Tycker detta var en smidig lösning, som jag inte kände att jag behövde kolla eller att hunden tyckte den var obehaglig. Han kunde enkelt både sitta och ligga i baksätet, så tror inte att han kände att han "satt fast".
Jo jag vet, jag har ett sånt bälte av någon anledning. Jag ser hundra faror där vinthund kliver över bältet, snurrar runt, trasslar in sig. Men kanske vanliga hundar inte gör så:rofl:
 
Jag vet inte om det är ett alternativ för dig @ako men min senaste hund-/bilkombination var faktiskt utan bur, med säkerhetssele på hunden istället, som sattes fast i baksätetets säkerhetsbälte. Det säkerställer ju åtminstone att hunden inte far runt i bilen om det händer något, och jag tror inte att hundens säkerhet blir sämre än med bur, snarare tvärtom då den ju sitter på passagerarplats i baksätet istället för i lastutrymmet. Men självklart innebär det också att en plats inne i bilen blir "upptagen" av hunden, så det beror ju på hur många man behöver kunna åka samtidigt!
Hunden bryter ryggen i hög hastighet i säkerhetssele, men den slungas inte runt mot passagerare i alla fall.
 
Irländska greyhounden får panik om han kliver över kopplet. Hans lösning är att snurra runt jättefort vilket gör att han surrar in sig totalt tills han faller. Såatteh. :angel1:
Då blir det ju iaf att han ligger ner :idea:
Jag har funderat på sele till mina när vi åker bil. Eftersom Ebrahs lösning på samma problem är att flyga rakt upp i luften och sprattla som en idiot så är jag något skeptisk. Men, hon brukar å andra sidan ligga snällt i bilar. Det som på riktigt gör att jag inte köper bilsele är att de jag hittat hittills är av sådan modell som hundarna ramlar ur. Ska selen hjälpa så ska den ju helst sitta på hunden om jag förstått det rätt :angel: Funderar på att sy egen, men har inte kommit någonvart med det än.
 
Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en äldre valp / unghund på 7 mån om en vecka). Någon ny transportlösning ska vi ju förstås ha. Här hemma finns en hopfällbar men i uppfällt läge mycket stabil bur (typ Dogman) och vi har lastgaller in till baksätet på bilen. Å ena sidan har jag alltid tänkt att krocktestad bur typ Mim, Artfex, Robust är det enda rätta, men å andra sidan - krasst sett så transporterar vi ju hästarna enbart bakom en aluminium- eller plyfalucka, och en bagagelucka för bil är ju betydligt rejälare än så, och i utrymmet där hundburen kommer att stå åker t o m emellanåt människor ibland då vi har 7-sitsig bil med de två sista sätena som uppfällbara bakom.
Mot den bakgrunden tänker jag att det kanske räcker till att börja med med en ”vanlig” bur.
Om det ändå ska köpas en riktig bilbur vill jag ha en rejäl en, och med utrymningslucka framåt som jag har konstaterat att många saknar. Har ni tips på fler märken som har det än de jag nämnde ovan?
Tack på förhand 😊!
Ber om ursäkt på förhand om jag låter arg men ditt inlägg att skita i hundens välmående och säkerhet i bilen provocerar mig nåt så in i norden :(

Ihopfällbara burar blir en dödsfälla för hunden i bilen om du skulle krocka. Buren är inte gjord för att stå i bil buren viker sig och gallret lossnar i fogarna och hunden blir spetsad vid en krock :(

skulle verkligen rekommera att du väljer en annan bur. Att hästarna transporteras i en svag konstruktion som du ger som orsak till att hunden också ska göra det tycker jag är riktigt oschysst syn på din hunds säkerhet 😔 varför skulle hunden åka dåligt för det? Lite som att säga att hästransporter är osäkra så då ska jag inte ha bälte på mig.
Mim burarna (som ett exempel) skjuts ihop vilket gör att om bilen inte är helt mosad kan hunden klara sig. Burar som inte har någon form av tänk kring påkörning bakifrån riskerar att släppa fogarna så att pinnarna sticker in (precis som den buren du pratar om) och ha ihjäl hunden som kanske annars skulle överlevt.

Ska du ta med hunden i bilen så köp en krocktestad bur som ger hunden en hyfsad chans att klara sig. Det är inte dyrt om du slår ut det på antal år du kan använda buren. 😊
 
Vill bara att din hund ska åka säkert 😊
så snälla köp en bra bur till din hund även om det blir en dyrare kostnad i början vinner du på det i längden
Händer något kommer du verkligen vara glad för att du köpte en riktig bur
❤❤
 
Krocktestade bilburar brukar gå att köpa begagnat också. Har både köpt och sålt på det viset och man sparar in en hel del. De brukar hålla i åratal.
 
Vill bara att din hund ska åka säkert 😊
så snälla köp en bra bur till din hund även om det blir en dyrare kostnad i början vinner du på det i längden
Händer något kommer du verkligen vara glad för att du köpte en riktig bur
❤❤
Krocktestade hundburar är inte krocktestade för att hunden ska överleva, de är krocktestade för att inte skada passagerarna i bilen. Sen inkluderar det iof att det inte ska lossna för mycket delar som kan flyga iväg så visst åker hunden säkrare men med tanke på vilka krafter som kan vara inblandade så är det marginellt.
Jag använder Mimsafe-grindar och galler eftersom det inte finns någon bur som är hög nog och som får plats i bilen för att hunden ska kunna åka lagligt trots att jag har en kombi av större modell men inte tror jag att hunden hade varit speciellt mycket säkrare i en Mim-bur än som det är nu.
 
I min bil kan man skjuta fram baksätena på samma sätt som man gör med framsätena, vilket gör att man kan utöka lastutrymmet i skuffen ganska mycket samtidigt som man får ett väldigt smalt baksäte helt utan benutrymme där en medelstor hund åker perfekt utan risk för att trilla ned mellan baksätena och framstolarna. Min borzoi åker lös i skuffen med lastgaller framåt och sambons labbe åker lös i baksätet med lastgaller framåt. Jag funderade länge på att köpa en bur till labben men det funkar så pass bra så som vi har det nu att jag inte ser någon vits om jag ska vara ärlig. Den enda förbättringen jag spontant har funderat på är att köpa grindar till skuffen så att man kan ha bakluckan öppen med hunden kvar i bilen utan att den smiter ifall man är iväg någonstans.

Jag tror att det här med krocktestat hit och dit är lite av en hype faktiskt. Det som i min värld är viktigt när det gäller burar, grindar och galler är att de inte förvandlas till nåldynor vid minsta krock. Såna tunna flimsiga gallerburar som ser ut att vara gjorda av kompostgaller tex är en sån typ av bur jag inte skulle vilja ha i bilen. Jag tror att risken för allvarliga stickskador på hunden är stor även vid mindre olyckor. Tygburar är en annan variant som mest är för syns skull. Jag skulle kunna tänka mig att använda en tygbur i kombination med tex lastgaller så att hunden är säkrad som last betraktat även om tygburen går sönder och hunden kommer ut. Det behöver ju inte inträffa en olycka för att en tygbur ska gå sönder, vassa klor och en målmedveten/rädd hund räcker för att reva sönder den.
 
För mig är viktigast:
1. Inget skrammel eller risk för piggar
2. Stadig som går att spänna fast med spännband
3. Bra dörr. På tävlingsdagar är hundarna i bilen typ heladagen. Jag ska i lugn och ro kunna lämna bilen med öppna dörrar/baklucka utan att hundar kan rymma.
4. Givetvis passlig storlek för hundarna och sådana där det går att hoppa upp i bur utan att riskera att ryggen skrapas upp eller att tröskeln är för hög.

Pluspoäng är: nödlucka, hatthylla, smidiga lås, lätt att flytta buren
 
Sorry men jag tror du är aningen naiv.
Om du tycker Dogmans hundbur är lika säker vid en krock som exempelvis MiM buren så varför lägga dyra pengar på bilburar, bättre att montera en skiva så de inte flyger fram, sen är det bara att lassa in hundarna i sådana då?
Den erfarenhet jag har av burar och vad jag sett från olika oyckor hävdar jag fortfarande att det skulle vara förbjudet att sätta in en Dogman eller liknande bur i en bil. En bur som går sönder i exempelvis svetsfogar och där pinnarna sticker in i buren är betydligt värre för hunden än en bur som komprimeras när du bli påkörd bakifrån, inte bara för människorna i bilen utan även hunden. Ja okej jag köper att det inte spelar någon roll om hastigheten är för hög och hela bagaget mosas.
Har sett olyckor där en av överlevarna varit hunden, just för att den satt i en riktig hundbur. Och nej jag jobbar inte för MIM.
Så vi kan ju vara överens om att vi inte är överens om vem som är naiv.
 
Om du tycker Dogmans hundbur är lika säker vid en krock som exempelvis MiM buren så varför lägga dyra pengar på bilburar, bättre att montera en skiva så de inte flyger fram, sen är det bara att lassa in hundarna i sådana då?
Den erfarenhet jag har av burar och vad jag sett från olika oyckor hävdar jag fortfarande att det skulle vara förbjudet att sätta in en Dogman eller liknande bur i en bil. En bur som går sönder i exempelvis svetsfogar och där pinnarna sticker in i buren är betydligt värre för hunden än en bur som komprimeras när du bli påkörd bakifrån, inte bara för människorna i bilen utan även hunden. Ja okej jag köper att det inte spelar någon roll om hastigheten är för hög och hela bagaget mosas.
Har sett olyckor där en av överlevarna varit hunden, just för att den satt i en riktig hundbur. Och nej jag jobbar inte för MIM.
Så vi kan ju vara överens om att vi inte är överens om vem som är naiv.
Jobbar du på räddningstjänsten eller så eftersom du sett så mycket olyckor?
 
Ber om ursäkt på förhand om jag låter arg men ditt inlägg att skita i hundens välmående och säkerhet i bilen provocerar mig nåt så in i norden :(

Ihopfällbara burar blir en dödsfälla för hunden i bilen om du skulle krocka. Buren är inte gjord för att stå i bil buren viker sig och gallret lossnar i fogarna och hunden blir spetsad vid en krock :(

skulle verkligen rekommera att du väljer en annan bur. Att hästarna transporteras i en svag konstruktion som du ger som orsak till att hunden också ska göra det tycker jag är riktigt oschysst syn på din hunds säkerhet 😔 varför skulle hunden åka dåligt för det? Lite som att säga att hästransporter är osäkra så då ska jag inte ha bälte på mig.
Mim burarna (som ett exempel) skjuts ihop vilket gör att om bilen inte är helt mosad kan hunden klara sig. Burar som inte har någon form av tänk kring påkörning bakifrån riskerar att släppa fogarna så att pinnarna sticker in (precis som den buren du pratar om) och ha ihjäl hunden som kanske annars skulle överlevt.

Ska du ta med hunden i bilen så köp en krocktestad bur som ger hunden en hyfsad chans att klara sig. Det är inte dyrt om du slår ut det på antal år du kan använda buren. 😊
Men snälla rara- lugna dig! Jag resonerade kring det hela med utgångspunkt att vi faktiskt sätter våra barn på samma plats i bilen som hunden! Jag ville ha input i frågan och med tanke på att burarna själva verkar bli farliga (och alltså inte ”bara” inte är lika bra som en krocksäker bur) så väljer jag nu mellan Artfex och Mim (hunden åkte i sele hem) Jag kan inte se att det är att ”skita i hundens välmående” att resonera kring en fråga?
Tycker att du överreagerade i ditt första inlägg, men trevligt att du förklarade dig lite sen.
 
Senast ändrad:
Om du tycker Dogmans hundbur är lika säker vid en krock som exempelvis MiM buren så varför lägga dyra pengar på bilburar, bättre att montera en skiva så de inte flyger fram, sen är det bara att lassa in hundarna i sådana då?
Den erfarenhet jag har av burar och vad jag sett från olika oyckor hävdar jag fortfarande att det skulle vara förbjudet att sätta in en Dogman eller liknande bur i en bil. En bur som går sönder i exempelvis svetsfogar och där pinnarna sticker in i buren är betydligt värre för hunden än en bur som komprimeras när du bli påkörd bakifrån, inte bara för människorna i bilen utan även hunden. Ja okej jag köper att det inte spelar någon roll om hastigheten är för hög och hela bagaget mosas.
Har sett olyckor där en av överlevarna varit hunden, just för att den satt i en riktig hundbur. Och nej jag jobbar inte för MIM.
Så vi kan ju vara överens om att vi inte är överens om vem som är naiv.
Nu har jag ingen aning om vad en dogman är. Men nej, mina hundar sitter i bur för att inte slungas fram i nacken på mig och för att inte rymma då bildörren är öppen. I hopfällbara burar har jag inte i bil. Jag föredrar stadigare material.

Många tror att de kan rädda sin hund med en krocktestad bur. Nej, du räddar dig själv.
 
Nu har jag ingen aning om vad en dogman är. Men nej, mina hundar sitter i bur för att inte slungas fram i nacken på mig och för att inte rymma då bildörren är öppen. I hopfällbara burar har jag inte i bil. Jag föredrar stadigare material.

Många tror att de kan rädda sin hund med en krocktestad bur. Nej, du räddar dig själv.
Sanning med modifikation. Buren kan absolut rädda hunden, men då gäller det ju att man inte har för stor bur bla. Vet ett par hundar som överlevt voltande bil tack vare bur tex.

Dogman är ett märke btw, men antar att en ihopfällbar metallbur är det som åsyftas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 613
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i...
Svar
12
· Visningar
2 528
Senast: Buck
·
Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 411
Senast: Taxilock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp