Smidiga bilbarnstolar

feel

Trådstartare
Vi har börjat kika lite på vad vi ska köpa för bilbarnstol när babyskyddet är urvuxet.

Kravet är att stolen ska vara rymlig men ändå inte ta stor plats. Stolen ska sitta i baksätet på en mellanstor bil (BMW 5-serie), och jag vill inte att den ska ta så stor plats att passagerarstolen måste flyttas fram. Om den är tung spelar ingen roll då den bara ska sitta i en bil, isofix är ett plus.

Har ni några förslag på stolar som passar in på min beskrivning?
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Vi har en mindre Volvo och valde en stol som ej tar så mkt plats, det blev en Britax Hiway. Dock var vi ändå tvungna att dra fram förarsätet en bit.

Stolen är kompakt men ändå rymlig och tjejen (2 år) sitter jättebra i den.
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Då ska du ha en stol som är ok att sätta klackarna i sätet,det är inte alla de går på. Vi har en duoflex xtp i extrabilen där det är ok, den sitter i baksätet på en opel astra (liiiten i ) .

De minsta stolarna brukar man säga är britax hi-way och Maxi cosi mobi. I min bil har jag en mobi, och jag är otroligt nöjd med den då det är väldigt lätt att ändra lutningen på den, höga sidoskydd osv. Nackdelen med den är att den ska stå på framkanten av sätet.

Går det ine att ha den i mittensätet? Då får ni kanske plats med en större stol?
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Alex ska oxå få en ny bilstol snart men jag drar mej för att byta pga att det blir så obekvämt för honom att sova i bilen. Går det att vinkla maxi cosin så pass att huvudet kan vila bakåt istället för att han ska behöva strypas i bälet?
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Ja oh ja det gör det! Det finns fyra lägen, det första är ganska upprätt medan det sista är ganska kullutat :)
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Vi ska oxå byta snart.. har valt mellan Maci cosi och britax hi way o nog fastnat för maxi cosin just för att man kan fälla den om barnet somnar. Det är ca 500kr dyrare men det kan det vara värt känns det som... :)
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Min man vill oxå ha britax hi way, han säger att den är säkrats.
Men det jag funderar över är om det verkligen är så att man måste välja bort maxi cosi pga det. Så dålig kan den ju inte vara?
Jag tycker självklart att man ska prioritera säkerheten men om maxi cosin inte vore säker skulle ju inte den säljas.
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Hm jag blir nyfiken av vad som ligger till grund för att din man kan konstatera att hi way är säkrast av alla bilstolar?
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Jag har för mig att när jag tittade runt på tester så konstaterade jag att det inte finns några som är helt nya. De jag hittade visade har jag för mig (råd o rön) att hi way har lite mer poäng men att det var praktiska saker som skiljde men att de hade fått typ lika på säkerhetsbedömningen (men jag är inte helt hundra, hade de inte varit likvärdiga säkerhetsmässigt hade vi inte valt mellan dem :) )
 
Sv: Smidiga bilbarnstolar

Det finns ju inte sådär jättemånga testar och inte som är nya.

Testfaktas är ju också några år ( precis som råd & röns ) och där fick Besafe izikid och Acta graco duologic bäst poäng. Men det är ju mer än bara säkerhet inräknat och om man ser till bara säkerhetspoängen var det flera som hade likvärdiga poäng.. Du måste fråga honom vilket test han kikat på :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 556
Senast: Guldaskig
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 007
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens...
Svar
19
· Visningar
5 896
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp