Bilbarnstolar

Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.

Det kan ha med bilens säte att göra. De är ju väldigt olika skålade och vissa stolar passar mindre bra i vissa bilar.

Tänk också på att barn inte ska ha tjocka vinterkläder på sig när de sitter i stolarna! Det går inte att spänna fast tillräckligt då. Finns mindre roliga krocktestvideor att se :(
 
Det kan ha med bilens säte att göra. De är ju väldigt olika skålade och vissa stolar passar mindre bra i vissa bilar.

Tänk också på att barn inte ska ha tjocka vinterkläder på sig när de sitter i stolarna! Det går inte att spänna fast tillräckligt då. Finns mindre roliga krocktestvideor att se :(

Ok kan nog vara bilens säte då som är problemet.

Det visste jag faktiskt inte, har aldrig blivit varnad ang detta :crazy: Så det var ju bra att du sa det. Men hur sjutton ska man klä barnen då? Ytterkläder är ju alltid tjocka om man nu inte bara har vind/regnkläder.
 
Angående tjocka ytterkläder så är väl det även något man ska tänka på med större barn och vuxna, det är säkrare att ta av tjocka jackor och ha bältet nära kroppen.
 
Ok kan nog vara bilens säte då som är problemet.

Det visste jag faktiskt inte, har aldrig blivit varnad ang detta :crazy: Så det var ju bra att du sa det. Men hur sjutton ska man klä barnen då? Ytterkläder är ju alltid tjocka om man nu inte bara har vind/regnkläder.
Helt utan ytterkläder. Mina åker alltid i vanliga kläder så klär vi på när vi parkerat bilen.
 
Angående tjocka ytterkläder så är väl det även något man ska tänka på med större barn och vuxna, det är säkrare att ta av tjocka jackor och ha bältet nära kroppen.

Ja det fr man iaf lära sig när man tar körkort i modern tid. Så lite mellan kropp och bälte som möjligt.
 
Helt utan ytterkläder. Mina åker alltid i vanliga kläder så klär vi på när vi parkerat bilen.

Bara för att jag nu är van vid att ta på jacka/overall hemma och åka med det så känns detta nu väldigt jobbigt.. På med ytterkläder, ut i (förhoppningsvis varm) bil, av med ytterkläder, åka, på med ytterkläder, ut ur bilen, samma visa om igen om man har flera destinationer... Men jag förstår ju att man ska göra så.
Finns det något smidigare sätt att göra på än hur jag målat upp det nu? Vid har bortåt -30 grader här på vintern så jag går inte utanför dörren med barnet utan ordentligt med kläder.
Måste vara dålig information om detta för övrigt, har ärligt talat aldrig varit med om att någon tar av ytterkläderna på barn i bilen.
 
Bara för att jag nu är van vid att ta på jacka/overall hemma och åka med det så känns detta nu väldigt jobbigt.. På med ytterkläder, ut i (förhoppningsvis varm) bil, av med ytterkläder, åka, på med ytterkläder, ut ur bilen, samma visa om igen om man har flera destinationer... Men jag förstår ju att man ska göra så.
Finns det något smidigare sätt att göra på än hur jag målat upp det nu? Vid har bortåt -30 grader här på vintern så jag går inte utanför dörren med barnet utan ordentligt med kläder.
Måste vara dålig information om detta för övrigt, har ärligt talat aldrig varit med om att någon tar av ytterkläderna på barn i bilen.

När man kör bil själv ska man ju alltid ta av tjocka jackor, mitt sunda förnuft säger att det även gäller barn :) men jag tycker man läser informationen om små barn och kläder så fort det är en artikel om bilbarnstolar :)
 
När man kör bil själv ska man ju alltid ta av tjocka jackor, mitt sunda förnuft säger att det även gäller barn :) men jag tycker man läser informationen om små barn och kläder så fort det är en artikel om bilbarnstolar :)

Det har jag ju själv aldrig fått höra så det har inte varit någon självklarhet, har man tagit av sig jackan så är det för att det varit för varmt. Och artiklar om bilbarnstolar är inget jag heller läser om, det enda jag läst var när jag googlade på bäst i test för att hitta en bra stol att köpa. Så jag har lyckats undgå denna information totalt. Känner mig hur dum som helst just nu :banghead:
 
Bara för att jag nu är van vid att ta på jacka/overall hemma och åka med det så känns detta nu väldigt jobbigt.. På med ytterkläder, ut i (förhoppningsvis varm) bil, av med ytterkläder, åka, på med ytterkläder, ut ur bilen, samma visa om igen om man har flera destinationer... Men jag förstår ju att man ska göra så.
Finns det något smidigare sätt att göra på än hur jag målat upp det nu? Vid har bortåt -30 grader här på vintern så jag går inte utanför dörren med barnet utan ordentligt med kläder.
Måste vara dålig information om detta för övrigt, har ärligt talat aldrig varit med om att någon tar av ytterkläderna på barn i bilen.
Hade ni ingen halkutbildning när du tog körkort?
 
Det har jag ju själv aldrig fått höra så det har inte varit någon självklarhet, har man tagit av sig jackan så är det för att det varit för varmt. Och artiklar om bilbarnstolar är inget jag heller läser om, det enda jag läst var när jag googlade på bäst i test för att hitta en bra stol att köpa. Så jag har lyckats undgå denna information totalt. Känner mig hur dum som helst just nu :banghead:

Jag har bland annat läst i bäst i test just om att för att testen ska va tillförlitliga måste typ bältet sitta så nära barnet som möjligt, samma gäller för vuxna, har du en tjock jacka imellan dig själv o bältet sitter du inte alls lika säkert :) men det är tur man kan lära sig nya saker varje dag :)
 
Jag har bland annat läst i bäst i test just om att för att testen ska va tillförlitliga måste typ bältet sitta så nära barnet som möjligt, samma gäller för vuxna, har du en tjock jacka imellan dig själv o bältet sitter du inte alls lika säkert :) men det är tur man kan lära sig nya saker varje dag :)

Ja då har vi läst olika tester helt enkelt. Bäst-i-test.se tog inte upp det när jag letade stol.
Ja visst är det! Fick lite smått panik ang detta idag så akutbeställde lite ull och fleecekläder som kan passa vid bilturer. :)
 
@Riru Jag håller tummarna för att han sitter bättre i stolen när han blir större. Vår dotter satt inte heller bra i stolen ett tag efter att vi bytt mellan babyskyddet (även det axkid) och minikid. Jag blev lite frustrerad över att det var så stor skillnad mellan stolarna eftersom det var samma märke på dem. I ert fall skulle jag testa att köpa till en kil och testa om det blir bättre.
Vi har successivt kunnat minska lutningen på stolen trots att sätet i bilarna lutar en del (opel astra) och numera är det nästan ingen lutning alls på stolen utan att huvudet tippar framåt (dottern 19 mån). Till nästa barn blir det en till minikid (med kil) och jag kommer att ha bytt bil till en med rakare säten och hoppas att det blir bättre i just övergångsperioden, för i övrigt tycker jag bra om stolen.
 
Ett tips ang. vinterkläder i bil kan vara att ha jacka bakochfram på barnet i stolen. Då kan man knäppa fast barnet tight och sedan på med jacka framifrån för värmens skull. Är det jättekallt på väg till bilen, linda in i filt som skyddar tills du kommer in i den förhoppningsvis varmare bilen.
 
En jacka kan man ju egentligen ha i bilen. Vi har nog aldrig tagit av barnens jackor annat än vid långa resor och anledningen till detta är att man kan öppna den helt och dra den bort från bältet så att säga. Den enda delen av jackan som är "under bältet" är den som är bakom barnets rygg. Det där kommer nog att vägas om när barnen börjar åka framåtvänt då vi kanske inte kan kontrollera det på samma sätt. Det beror nog lite på men ifall den hamnar under bältet av misstag eller så. Än så länge har vi öppna jackor på.

Jackan kan man även knäppa utanpå bältet så har man löst problemet med viss kyla.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har börjat kika lite på vad vi ska köpa för bilbarnstol när babyskyddet är urvuxet. Kravet är att stolen ska vara rymlig men ändå...
Svar
10
· Visningar
1 735
Senast: Calazirya
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 052
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp