Sminkbas till en torris - hjälp!

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det märks inte när jag är osminkad.

Nu har jag dock återupptäckt mitt sminkintresse och insett att det verkar vara hemskt svårt att använda någon typ av basfärg i ansiktet (färgad BB-cream/CC-cream/foundation etc) utan att det efter en stund ser torrt och kakigt ut.
Jag kör min vanliga hudvård samt Budgies Centella Primer som ska vara extra återfuktande. Brukar alltid använda fuktad beauty boender och blandar ibland foundation med dagkräm för att få den ännu mer vårdande. Använder Nars Light Reflecting Foundation som ska vara bra för torr hy. Avslutar med generöst med Anastasias setting spray.
Tycker ändå att det ser torrt/flagigt/kakigt ut särskilt i pannan men även runt näsa och mun redan efter en stund.
Primern och foundation ska passa ihop, det ska inte finnas ingredienser i som ”skär sig”.

Vad använder ni som är torra i huden för sminkprodukter? Tips mottages tacksamt!
Har beställt hem Lumenes CC cream som verkar väldigt populär men funderar på om jag behöver testa en annan primer också?

Hoppas någon sitter inne med bra tips :D
 
Har _väldigt_ torr hud, och har provat miljontals produkter.
Det som funkar för mig är en primer för torr hud (använder f.n. en skön primer från Nuxe) och en lätt foundation som absolut måste vara fri från puder. Gillar Sensais Luminous Sheer Foundation.

Höll på att bli knäpp innan jag hittade Sensai, dessa torra fläckar överallt!
 
Har _väldigt_ torr hud, och har provat miljontals produkter.
Det som funkar för mig är en primer för torr hud (använder f.n. en skön primer från Nuxe) och en lätt foundation som absolut måste vara fri från puder. Gillar Sensais Luminous Sheer Foundation.

Höll på att bli knäpp innan jag hittade Sensai, dessa torra fläckar överallt!
Ska kika på Sensai! Vad heter primern från Nuxe som du använder?
Tips på concealer? Har Nars nu men är inte helt nöjd. Tack för tips!
 
Jag har väldigt torr hy, speciellt just nu när jag använder differin (en retinoid). Har en bra hudvårdsrutin som motverkar detta och det märks inte när jag är osminkad.

Nu har jag dock återupptäckt mitt sminkintresse och insett att det verkar vara hemskt svårt att använda någon typ av basfärg i ansiktet (färgad BB-cream/CC-cream/foundation etc) utan att det efter en stund ser torrt och kakigt ut.
Jag kör min vanliga hudvård samt Budgies Centella Primer som ska vara extra återfuktande. Brukar alltid använda fuktad beauty boender och blandar ibland foundation med dagkräm för att få den ännu mer vårdande. Använder Nars Light Reflecting Foundation som ska vara bra för torr hy. Avslutar med generöst med Anastasias setting spray.
Tycker ändå att det ser torrt/flagigt/kakigt ut särskilt i pannan men även runt näsa och mun redan efter en stund.
Primern och foundation ska passa ihop, det ska inte finnas ingredienser i som ”skär sig”.

Vad använder ni som är torra i huden för sminkprodukter? Tips mottages tacksamt!
Har beställt hem Lumenes CC cream som verkar väldigt populär men funderar på om jag behöver testa en annan primer också?

Hoppas någon sitter inne med bra tips :D
Har du provat använda Squalane-serum? Jag har börjat med retinoid-serum och blandar det med lite squalane-olja för att inte bli så torr. Oftast har jag också Dermalogicas fuktmask på de områden jag kan bli torrare på annars under sminket.
Jag tycker Squalane-serumet ger en lite tacky känsla som greppar sminket och ger en lite primer-effekt. Det sitter där det ska och huden är återfuktad. Så jag har slutat med primer.
Det är nog dock helt fel för folk med fet hy.

Med rätt produkter under sminket så kan jag vara betydligt mindre nogräknad med foundation etc.

Utan grundarbetet gjort så att säga så tycker jag Biodrogas CC-cream är bra. Återfuktar fint och ger lätt täckning och jämnar ut fint.
 
Har du provat använda Squalane-serum? Jag har börjat med retinoid-serum och blandar det med lite squalane-olja för att inte bli så torr. Oftast har jag också Dermalogicas fuktmask på de områden jag kan bli torrare på annars under sminket.
Jag tycker Squalane-serumet ger en lite tacky känsla som greppar sminket och ger en lite primer-effekt. Det sitter där det ska och huden är återfuktad. Så jag har slutat med primer.
Det är nog dock helt fel för folk med fet hy.

Med rätt produkter under sminket så kan jag vara betydligt mindre nogräknad med foundation etc.

Utan grundarbetet gjort så att säga så tycker jag Biodrogas CC-cream är bra. Återfuktar fint och ger lätt täckning och jämnar ut fint.
Har squalene i min cleanser, men inget speciellt serum med squalene i utan kör på ett med Centella asiatica som jag gillar väldigt mycket. Därav att jag köpte en primer med samma ingredienser.
Vilket serum använder du?
 
Har squalene i min cleanser, men inget speciellt serum med squalene i utan kör på ett med Centella asiatica som jag gillar väldigt mycket. Därav att jag köpte en primer med samma ingredienser.
Vilket serum använder du?
Jag har The Ordinarys Retinol i Squalane. Men med bara det blir det iaf för torrt. Så jag har också deras rena Squalane-serum och hyaluronsyre-serum som jag blandar ihop med Retinol-serumet. Tar bara några droppar av Squalane-serumet.
 
Jag har The Ordinarys Retinol i Squalane. Men med bara det blir det iaf för torrt. Så jag har också deras rena Squalane-serum och hyaluronsyre-serum som jag blandar ihop med Retinol-serumet. Tar bara några droppar av Squalane-serumet.
Kollade precis recensioner av deras rena squalene och det lät bra, fungerade för många under smink. Min foundation från NARS är dock vattenbaserad så behöver kolla upp att det inte ”skär” sig.
 
Kollade precis recensioner av deras rena squalene och det lät bra, fungerade för många under smink. Min foundation från NARS är dock vattenbaserad så behöver kolla upp att det inte ”skär” sig.
Det kan ju också vara så att en oljebaserad foundation skulle fungera bättre om du blir så torr att det ser så patchy ut.
 
Det kan ju också vara så att en oljebaserad foundation skulle fungera bättre om du blir så torr att det ser så patchy ut.
Ja jag har också funderat på det! Får testa mig fram helt enkelt. Väntar på en leverans av Lumenes CC cream och tänker nog beställa Squalane-serumet då jag älskar min cleanser med squalane från the ordinary.
 
Får jag vara fräck och kapa tråden med en fråga? Den kan nämligen grunda sig i samma problem. Jag är tvärtemot er inte alls särskilt insatt i hudvård och smink. Använder Dermalogicas ansiktsvätt och dagcreme. Concealer från H&M och foundation från.. ja vem vet. Jag ser äldre ut när jag sminkar mig, och jag tror att det är en kombination av att sminket är lite för torrt och att det dessutom lägger sig i fina linjer och rynkor. Jag tycker inte att jag har hunnit få så värst mycket rynkor men sminkar jag mig så.. vips, där är de!

Vad göra? Jag antar att jag behöver mer återfuktning i både hudvård och smink? Men hur gör man för att framför allt inte concealer ska lägga sig i rynkorna? Finns det någon bra primer? En lättare concealer? Jag är samtidigt lite blå under ögonen p.g.a. tunn och ljus hud så jag vill ju gärna kunna täcka det, men utan att det blir kakigt vid rynkorna.
 
Får jag vara fräck och kapa tråden med en fråga? Den kan nämligen grunda sig i samma problem. Jag är tvärtemot er inte alls särskilt insatt i hudvård och smink. Använder Dermalogicas ansiktsvätt och dagcreme. Concealer från H&M och foundation från.. ja vem vet. Jag ser äldre ut när jag sminkar mig, och jag tror att det är en kombination av att sminket är lite för torrt och att det dessutom lägger sig i fina linjer och rynkor. Jag tycker inte att jag har hunnit få så värst mycket rynkor men sminkar jag mig så.. vips, där är de!

Vad göra? Jag antar att jag behöver mer återfuktning i både hudvård och smink? Men hur gör man för att framför allt inte concealer ska lägga sig i rynkorna? Finns det någon bra primer? En lättare concealer? Jag är samtidigt lite blå under ögonen p.g.a. tunn och ljus hud så jag vill ju gärna kunna täcka det, men utan att det blir kakigt vid rynkorna.

Jag tror stenhårt på att en bra hudvårdsrutin är grunden för en bra make-up. Sköter jag min hud som jag ska behövs det inte mycket sminkprodukter för att få ett bra resultat.

Exfolierar du? En bra nivå på exfoliering gör underverk för torr hud och får den att se plumpad ut. Sedan massor av fukt och om en är en supertorris som jag även olja/fett. Serum är också en gudagåva, just nu håller jag på med någon egen variant av skincycling och det har verkligen gett resultat. Jag har väldigt mycket C-vitamin i min rutin och det har tagit bort det mesta av mina pigmentfläckar.

Erbjudandet om en drös prover står kvar vet du ;)
 
Får jag vara fräck och kapa tråden med en fråga? Den kan nämligen grunda sig i samma problem. Jag är tvärtemot er inte alls särskilt insatt i hudvård och smink. Använder Dermalogicas ansiktsvätt och dagcreme. Concealer från H&M och foundation från.. ja vem vet. Jag ser äldre ut när jag sminkar mig, och jag tror att det är en kombination av att sminket är lite för torrt och att det dessutom lägger sig i fina linjer och rynkor. Jag tycker inte att jag har hunnit få så värst mycket rynkor men sminkar jag mig så.. vips, där är de!

Vad göra? Jag antar att jag behöver mer återfuktning i både hudvård och smink? Men hur gör man för att framför allt inte concealer ska lägga sig i rynkorna? Finns det någon bra primer? En lättare concealer? Jag är samtidigt lite blå under ögonen p.g.a. tunn och ljus hud så jag vill ju gärna kunna täcka det, men utan att det blir kakigt vid rynkorna.
Om din foundation är från länge sedan skulle jag definitivt byta ut den :D Sen behöver du nog grunda med rejält återfuktande hudvård och en återfuktande primer. Och kanske en annan typ av foundation och concealer. Så egentligen lite samma fråga som mig skulle jag säga. Jag fick väldigt bra hjälp på KICKS vad gäller val av färg och ton, men har ändå inte hittat helt rätt ännu då jag typ är torrare än torrast just nu av differin-gelen så det känns som att alla basprodukter lyfter från huden efter ett tag. Misstänker att det kommer att bli bättre till våren när det inte är lika kallt och torr luft.
 
Jag har samma problem och har sedan ett tag tillbaka enbart använt naturliga oljor som hudvårdsrutin. På kvällen är det advokadoolja och på morgonen under sminket så använder jag oftast mandelolja. Jag använder sällan primer och min Foundation måste vara oljebaserad. Puder av alla dess sorter går absolut inte, då ser det ut som att jag har fullt med smulor o hela ansiktet.
Jag har experimenterat med detta i flera år och det är det här som fungerar bäst.
 
Har nu beställt hem TOs squalane olja/serum att testa innan smink.
Klickade även hem en Cicaplast Baume och MUA-favoriten Embryolisse Lait Creme Concentre för att se om det kan göra gott till min torra hy innan sminkning. Har fortfarande inte fått leverans av CC-creamen, vill ha den nu! :cautious:

Kom gärna med fler tips 😊
 
Ska kika på Sensai! Vad heter primern från Nuxe som du använder?
Tips på concealer? Har Nars nu men är inte helt nöjd. Tack för tips!
Ursäkta sent svar!

Namnet på primern är Multi-Perfection 5-in-1 Smoothing Primer, Crème Prodigieuse

Bild:
Screenshot_20230314-184453__01.jpg



Gillar concealers från Tarte och/eller The Ordinary.
 
Får jag vara fräck och kapa tråden med en fråga? Den kan nämligen grunda sig i samma problem. Jag är tvärtemot er inte alls särskilt insatt i hudvård och smink. Använder Dermalogicas ansiktsvätt och dagcreme. Concealer från H&M och foundation från.. ja vem vet. Jag ser äldre ut när jag sminkar mig, och jag tror att det är en kombination av att sminket är lite för torrt och att det dessutom lägger sig i fina linjer och rynkor. Jag tycker inte att jag har hunnit få så värst mycket rynkor men sminkar jag mig så.. vips, där är de!

Vad göra? Jag antar att jag behöver mer återfuktning i både hudvård och smink? Men hur gör man för att framför allt inte concealer ska lägga sig i rynkorna? Finns det någon bra primer? En lättare concealer? Jag är samtidigt lite blå under ögonen p.g.a. tunn och ljus hud så jag vill ju gärna kunna täcka det, men utan att det blir kakigt vid rynkorna.
Har man lite fina linjer får man ibland byta tidigare sminkrutin som funkat innan.

Jag har alltid trott stenhårt på att fuktbomba och för mig som är en supertorris egentligen så har jag även olja.
För mig är det jätteviktigt att jag har rätt hudrengöring(Dermalogicas Special Cleansing Gel), sen blandar jag serum med hyaluronsyra(för fukt), Retinol(för spänstigare hud typ), Squalane fö både fukt och fett. Sen har jag A-vitaminkräm i hela ansiktet/hals och duttar på Dermalogicas Intensive Moisture Balance i pannan och skrattlinjer. Har också på lite duttar Dermalogicas fuktmask på samma områden och runt ögon.
Låter kanske superavancerat. Men går skitfort och är inte jättedyrt iom att de dyra produkterna är så dryga och kräver så lite.

Jag använder gärna YSL Touche Eclat eller Dior Skinflash eller liknande under/runt ögonen. Den är väldigt lättflytande och blir inte kakig. Iom att den innehåller ljusreflekterande pigment så krävs väldigt lite produkt för bra uppljusande effekt.
Har man torr hud och linjer så brukar man råda till att ha så lite produkter som möjligt för att minska risk för att det lägger sig i linjerna.
Man kan också färgkorrigera lite mer i stället för att behöva täcka så mycket. Då kan man neutralisera det blåa under ögonen med en rosa, röd, orange ton. Det finns både eye-brighters och settingpuder som är rosatonat tex för att användas till att just ljusa upp under ögonen.
Vissa upplever att sminket inte lägger sig i linjerna så mkt om man använder ett bra settingpuder.
Jag försöker generellt se till att de produkter jag använder på huden är sådana som ska ge en lightweight-känsla och look och inte är så grova i partiklarna eller vad man ska kalla det. Så fint som möjligt både vad gäller foundation, concealer, puder etc.
För mig funkar oljebaserad foundation bättre.
Sen finns ju också fuktgivande puder. Jag har bara testat Smashbox Halo förut för en massa år sen när jag var torrare i huden. Det kändes då iaf bättre än icke fuktgivande puder. Nu finns många fler märken att välja bland.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Finns det fortfarande något intresse för en sminktråd? Jag sökte upp den gamla och kände att näe, här behövs en nystart. Såg mina gamla...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 662
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp