Sminktråden II

Tycker det låter invecklat och dyrt för att ev bara vilja sminka sig någon gång om året. Finns det inte någonstans man kan t ex fixa sig på, som när man fixar håret hos frissan, fast motsvarighet till sminkning?

Ja du kan ju gå till kicks eller åhlens och be dem att sminka dig vid mån av tid men det känns ju kanske lite sniket om man inte tänkt köpa något alls.

Det går att boka en kurs på makeupstore för 500 kr där de sminkar dig och du får produkter för 500kr med dig hem. Annars kommer du lätt undan på 1000 kr /år om du köper budgetsmink och bara ska ha några få produkter, sminkar du dig en gång om året kanske du nöjer dig med concealer, bb-cream, mascara och rouge tex. Det är ju upp till dig, hur mycket eller lite du vill lägga.

Ja du kan ju gå till kicks eller åhlens och be dem att sminka dig vid mån av tid men det känns ju kanske lite sniket om man inte tänkt köpa något alls.

Det går att boka en kurs på makeupstore för 500 kr där de sminkar dig och du får produkter för 500kr med dig hem. Annars kommer du lätt undan på 1000 kr /år om du köper budgetsmink och bara ska ha några få produkter, sminkar du dig en gång om året kanske du nöjer dig med concealer, bb-cream, mascara och rouge tex. Det är ju upp till dig, hur mycket eller lite du vill lägga.
Oj, tycker det är mycket pengar ändå. :o
Alltså gratis hade jag inte tänkt, men synd det inte finns något sånt där ställe där man kan bli sminkad, precis som frisören klipper en. Vet jag blivit sminkad en gång, i och för sig var det ihop med en fotosession, men hade varit kul att bara få betala för sminket och inte för fotosessionen så att säga. Fast ja antar att det är dyrt det med.
Men å andra sidan känns det bättre att betala för att någon ska sminka mig än att jag ska köpa hem smink som jag inte kommer göra åt och då bli tvungen att slänga och då bidra till sopbergen som bara växer. Vi får väl se, annars går det nog bra att fortsätta leva som jag gör. :)

Oj, tycker det är mycket pengar ändå. :o
Alltså gratis hade jag inte tänkt, men synd det inte finns något sånt där ställe där man kan bli sminkad, precis som frisören klipper en. Vet jag blivit sminkad en gång, i och för sig var det ihop med en fotosession, men hade varit kul att bara få betala för sminket och inte för fotosessionen så att säga. Fast ja antar att det är dyrt det med.
Men å andra sidan känns det bättre att betala för att någon ska sminka mig än att jag ska köpa hem smink som jag inte kommer göra åt och då bli tvungen att slänga och då bidra till sopbergen som bara växer. Vi får väl se, annars går det nog bra att fortsätta leva som jag gör. :)

Skönhets/frisörsalonger kan mycket väl ha en make up artist som du kan gå till för att bli sminkad hos, googla lite på området där du bor! Men jag tror faktiskt inte att du kommer billigare undan än på t.ex. makeupstore eller Kicks ändå.

Skönhets/frisörsalonger kan mycket väl ha en make up artist som du kan gå till för att bli sminkad hos, googla lite på området där du bor! Men jag tror faktiskt inte att du kommer billigare undan än på t.ex. makeupstore eller Kicks ändå.
Billigare undan är det inte tal om, mer att jag inte vill bidra till sopberget för att jag inte hinner använda upp sminket innan det "bör" slängas, och det är slöseri att slänga något som inte är slut egentligen.
Tänkte faktiskt inte ens på skönhetssalonger, det får ja ta å kolla upp.

@RedHyuuga Jag syftade mest på att en dessutom kan få dels sminktips och dels lite produkter med sig hem för pengarna som man lägger på bl.a. Makeupstore men är du inte intresserad av det så är ju helt klart en MUA på skönhetssalong ett bättre alternativ. :)

Så jäkla typiskt men verkligen stort tack för svaret!

På produktbilderna ser Stockholm varmare (ffa mörkare) ut än Helsinki men det kanske inte alls är så? Är min datorskärm en lögnare? :cautious:

Helsinki
1500-312-0001_1.jpg

Stockholm
1500-312-0006_1.jpg

Här ser det ut att vara större skillnad än vad jag vill minnas att jag upplevde i butiken när de var uppradade bredvid varandra. Men tycker fortfarande det ser ut som att Helsinki är gulare än Stockholm som drar mer år rosa.

Är du ute efter ett puder eller en dualfoundation? Mac har en likvärdig den från Mus, fast den är snäppet dyrare tror jag, men där finns det många ljusa nyanser. Den jag hade där vill jag inte minnas var så varm i tonen... om du vill kan jag rota fram förpackningen och se vad nyansen hette?

Jag är väldigt förtjust i dual foundations eller foundations i puderform överlag, så jag har testat en del i mina dagar. Det finns ganska många som är förvånansvärt bleka! Märken som Loreal, Isadora, Maybelline ger jag inte så mkt för - och de är oftast inte ljusa nog. Men hos dyrare märken som Chanel och Dior finns det ljust. Brukar även finnas ljusa nyanser på mineralfoundations, hos märken som exempelvis TiKei (som är billigt och bra).

@EmmaBovary

Åh men det vore ju fantastiskt om du vill leta fram namnet på Mac-pudret! Det är säkert som du säger med tonerna i MUS, att det ser lite annorlunda ut i verkligheten. Jag får kanske vänta tills jag har tid att åka iväg och prova nyanserna i butik men min nuvarande börjar ta slut.

Helst hade jag velat ha en dualfoundation i puderform. I dagsläget kör jag på Everyday Minerals puderfoundation (en av de matta, nyansen trooor jag är Rosy Fair) som huden tycker om men jag hade velat ha lite mer täckförmåga, annars är den väldigt snäll mot plånboken. Prismässigt tror jag att jag betalar vad som helst bara det funkar med nyansen :D. Chanel har jag inte hunnit testa men Dior tyckte inte min hud om alls.

Haha se där! :D Rena rama experten! Och du, inte bara det - det jag har på ögonbrynen är två olika pudergrunkor som JAG BLANDAR. Det du! :D

Ang under ögonen:

Både YSL Touche Eclat och Diors Skinflash är lysande! Man applicerar lite slarvigt med penseln på pennan. Sen klappar man in det med fingret och vips är alla ringar och skuggor ett minne blott.
Den täcker lagom mycket och innehåller ljusreflekterande partiklar som också ljusar upp.
Man kan se ut som en riktigt risig zombie innan och superfräsch efter.
Kostar lite mer än tex Maybelline etc. Men dryg och såååå mkt bättre resultat tycker jag.

Tack för tipset @tuaphua !

Jag har så lätt för att bli mörk under ögonen och känner att jag liksom är det jämt, till och med när jag är pigg. Så även om det är lite dyrare är det helt okej :).

En liten fråga så här från en total newbie när det gäller smink. Hur svårt är det att lära sig sminka bra, dvs så det knappt syns att man är sminkad men man är ändå sminkad, dvs ansiktet ska inte skrika att det är sminkat... om någon hänger med på hur jag tänker?
Typ inte så här...

Hur lång tid tar det för er på morgonen att sminka er och respektive tid på kvällen innan sängen?

Jag sminkar mig olika beroende på vad jag ska göra och humör.
Ibland inget alls, ibland foundation och rouge och ögonbryn på ca 2 min.
Ibland kör jag foundation, rouge, eyeliner, mascara och ögonbryn. Det tar ca 10 min.
Sen kan jag dutta i ca 45 min med, om jag ska på fest eller bara får lust. Då kör jag hela kitet med foundation, puder, highlighter under ögon, ögonskugga, rouge, eyeliner, mascara och ögonbryn. Ev läppstift eller läppglans med, dock inte på jobbet(häst).

Tack för tipset @tuaphua !

Jag har så lätt för att bli mörk under ögonen och känner att jag liksom är det jämt, till och med när jag är pigg. Så även om det är lite dyrare är det helt okej :).

Jag gillar den för att den ljusar upp så bra utan att vara så tjock i konsistens/täckning och inte ser sminkad eller kakig ut.
Har provat en massa olika genom åren, typ 15 år.. Men faller alltid tillbaks till den här. Du kan iaf testa i butik och se.. Flyger du kan det finnas på taxfree.
Såg att de sålde något billigare dubbelkit sist jag åkte.
Kan man ju dela med en polare..

@EmmaBovary

Åh men det vore ju fantastiskt om du vill leta fram namnet på Mac-pudret! Det är säkert som du säger med tonerna i MUS, att det ser lite annorlunda ut i verkligheten. Jag får kanske vänta tills jag har tid att åka iväg och prova nyanserna i butik men min nuvarande börjar ta slut.

Helst hade jag velat ha en dualfoundation i puderform. I dagsläget kör jag på Everyday Minerals puderfoundation (en av de matta, nyansen trooor jag är Rosy Fair) som huden tycker om men jag hade velat ha lite mer täckförmåga, annars är den väldigt snäll mot plånboken. Prismässigt tror jag att jag betalar vad som helst bara det funkar med nyansen :D. Chanel har jag inte hunnit testa men Dior tyckte inte min hud om alls.

Hittade inte förpackningen vid första sökningen (har sparat den för att komma ihåg nyansen, bra där... vore lite smartare att anteckna någonstans). Minns dock att det antingen är NC15 eller NW15. Det finns hur som helst fler nyanser än MUS variant, ta en kik på tex. kicks.se så får du se. MAC Studio Fix Powder Plus Foundation.

Först, så himla roligt att du ska gifta dig :love:

Och sen, alltså JA, jag tror absolut att du kan "lära dig" sminka dig själv inför bröllopet :).
Det jag hört av andra är väl att det kan vara skönt att slippa det momentet iom att dagen ändå blir väldigt intensiv med mycket att göra. Har du någon bild av hur din sminkning ska se ut? Det finns ju alla varianter, vissa vill köra tung smokey eye medan andra (en majoritet) vill ha ganska naturligt. Du kan absolut fixa det själv, och som du säger få produkterna och kunna fortsätta använda dem efteråt.

Om du sminkar själv så tror jag att det du ska tänka mkt på är hållbarhet. Återfukta ordentligt, en bra primer, foundation som täcker bra och sitter länge så du slipper tänka på att toucha upp hela tiden. Om JAG fick välja skulle jag nog köra ganska basic, de bilderna ska du ju titta på i många år framöver :D. Lite lätt contour, en fin rosig rouge och lite highlighter, en mjuk ljusare brun eller lite rosig skuggning på ögat beroende på vad du har för färger annars. Vattenfast mascara och en nuderosa läpp som du kan toucha up under dagen. Men det finns ju mängder av bridal tutorials på youtube som du kan hitta inspiration ifrån :).

Btw, vilket drömjobb det vore för mig att vara en personal beauty shopper, hjälpa folk med olika behov att shoppa smink och skönhet :D

Taack för alla tips och pepp! :)
Förmodligen lär jag väl leja bort sminkningen just av den anledningen - att jag vill att det ska hålla hela dagen! :)
Har ju ett tag kvar att fundera på, så vi får väl se vad det blir. Vet väl ungefär vad jag har tänkt mig iaf :)

Troligtvis vill jag ha en ganska ljus sminkning. Romantisk och inte så spännande, typ :p

Och du, du hade gärna fått vara min personliga sminkshopperska, samt sminkinstruktör!! :p

Ska till Ullared i övermorgon förmodligen. Har du något tips om något speciellt att shoppa på deras sminkavdelning?

Och för övrigt så vore det kul att ses snart igen! För längesen vi körde buketräff!

Alltså jag drömde inatt att @nyponros och @Kethets blev skitsur på mig för att jag tjuvlyssnade när dom gav varandra sminktips :cautious: För det var jääättehemliga tips som minsann inte vem som helst fick använda. Men jag har absolut inte läst för mycket i den här tråden på sistone, nej nej. :angel:

Jag försöker motivera mina senaste inköp genom att, well, kladda loss hemma. Jag går ju helt osminkad på jobbet och känner att jag har lite svårt att avgöra vad som är "lagom".
Är typ nöjd på det här avståndet, det är typ andra gången jag använder mer än en skugga såatteh... Har inte så höga krav på mig själv. :p
24407517339_7aae1067d5_z.jpg

Men sen kliver jag bort från spegeln och ser typ ut som om jag har målat en superhjältemask :D
24407517439_4ec742e6f5_z.jpg

Fråga: har lärt mig av youtube att den där "stilen" med uppåt-utåt-sotning is the shit när man har deep set och lite droopy ögon, men det känns som om det ser så dramatiskt ut, om man tänker vardagssmink? Eller är det ba ovana? :cautious:

(Har förövrigt YSL Touche Eclat under ögonen, enig med tuaphua, super!)

@Linta En riktigt bra borste för att sudda ut skuggan ytterligare kanske kan hjälpa dig att bli av med den tydliga kanten. Jag gillar Real Techniques Shading Brush!

Jag har djupt liggande ögon, lite droopy och dessutom kantiga. För det mesta sotar jag uppåt-utåt och använder skuggningen samt eyeliner att runda av ögonhålan och ögonlocket med. För att minska dramatiken (:D) brukar jag sota lite tidigare än vad många youtubers gärna gör.

Exceptonellt dålig exempelbild, men så mycket högre än det här sotar jag inte till vardags.

@Linta En riktigt bra borste för att sudda ut skuggan ytterligare kanske kan hjälpa dig att bli av med den tydliga kanten. Jag gillar Real Techniques Shading Brush!

Jag har djupt liggande ögon, lite droopy och dessutom kantiga. För det mesta sotar jag uppåt-utåt och använder skuggningen samt eyeliner att runda av ögonhålan och ögonlocket med. För att minska dramatiken (:D) brukar jag sota lite tidigare än vad många youtubers gärna gör.

Exceptonellt dålig exempelbild, men så mycket högre än det här sotar jag inte till vardags.
Ja, tack! Som du har vill jag också ha det! Det är ju uppåt-utåt utan den där kanten och spetsen och allt vad jag skulle göra :laugh: Då skiter jag högaktningsfullt i vad tuben tycker hädanefter :up: Ska kika på borsten också!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kommit till det läget i min rehabilitering att jag ska cykla för att träna benmuskler. Det fanns ingen begagnad motionscykel i...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
533
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Som jag nämnde i en annan tråd har min man lunginflammation. Vi närmar oss 20 dagar med feber, kraftig hosta, flämtande andning och... 2
Svar
25
· Visningar
1 952
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S