Smitare - hur gör ni?

Japp.
återigen -Det var inte frågan
Jag har svarar på frågan flera gånger :)
Däremot fick jag lite funderingar angående att jag trodde han sprang till samma ställe för min del hade det inte gjort så mycket. Jag bor ungefär som du och vill hundarna springa 50 meter ner till någon favoritplats är det inte något som direkt stör mig.

Tror inte du fattar?
Ska jag alltså ha 10 m lina inomhus? Ifall han skulle få upp dörren?

Du har helt enkelt bestämt dig för att jag har dålig koll på min hund. och låter honom vimsa runt hur som helst.
Du hackar ju blint på det mesta jag skriver.
Lägger ner.
Nej? Varför skulle du ha lina på utomhus? Koppla bara aldrig av innan du stängt dörren och ha den låst så är ju problemet löst (eller grind i dörren).

Du skriver ju själv att han drar från dig och försvinner samt inte vill komma i rastgården? Jag kan ju bara gå på vad du själv skriver här på buke liksom.

Nej? Varför skulle du ha lina på utomhus? Koppla bara aldrig av innan du stängt dörren och ha den låst så är ju problemet löst (eller grind i dörren).

Du skriver ju själv att han drar från dig och försvinner samt inte vill komma i rastgården? Jag kan ju bara gå på vad du själv skriver här på buke liksom.
Men leka med en hund i långlina i en rastgård tror jag få går med på med tanke på skaderisken.
Jag tänker på hundar som blir jagade och kopplade när jag tänker på den typen av hundar som inte brukar vilja fångas i en rastgård.

Dvs hundar som är lärda att inkallning lika med allt roligt är över.

Jag hakar på den här tråden eftersom jag också har en smitare! I mitt fall så HAR jag staket men hunden är en parkour-hund och hoppar/klättrar/krånglar sig över åtminstone 1.50 - 2 meters staket :p Hunden i fråga är en omplacering som lyckats befästa det här beteendet i sitt tidigare hem och för henne är det rejält självbelönande att rymma, dra en repa på fälten bakom gården, skrämma upp lite fåglar, eventuellt bråka med grannens hund (som hon inte gillar och som inte gillar henne) och sedan glatt komma studsande tillbaka när jag ropar (och det passar henne) :crazy: Håller som bäst på att designa en uppgradering av staketen (vill ju ha någonstans där hon får springa fritt med vår andra hund!) men helst av allt vill jag ju uppnå en 100%-ig inkallning.... Alla tips mottages tacksamt. Jag har ju försökt träna på samma sätt som med hanen (som har god inkallning och kan vara lös och inte rymmer "bara för att", men gärna hänger med rymmaren om tillfälle ges - då är scenariot att han kommer tillbaks på inkallning men inte hon). Skillnaden mellan honom och henne är ju att honom har jag haft sen han var valp och kontinuerligt tränat på kontakt och inkallning, hon var 4½ år när hon kom och hade då redan det här beteendet. Sen är hon ganska läraktig när hon vill, men rymmandet är så mycket roligare än allt roligt jag kan belöna med tyvärr.... Tips mottages enormt gärna!

(ska tillägga att jag ju självklart numera har henne kopplad ALLTID när vi är ute, så hon befäster inte beteendet ytterligare, däremot är ju det ganska begränsande för både henne och mig)

När det gäller en befäst rymmare så är det ju otroligt svårt. Det enda som kan funka är om man lyckas hitta eller träna in en belöning som rejält trumfar friheten då den redan tränat in ett beteende som är självbelönande.
I agility är bra belöningar så otroligt viktiga att lära/träna in för att grenen är så självbelönande. Genom att träna belöningar med olika lekar ökar du värdet på dem och stärker din och hundens relation. Så jag skulle tänka långsiktigt och bara bygga relation och stärka upp belöningar och sen som sagt se till att tillfälle inte ges att rymma vilket innebär att man nog alltid kommer behöva ha koll i överskådlig tid för att inte tillfälle ska ges att fortsätta självbelöna sig med rymning.

Men leka med en hund i långlina i en rastgård tror jag få går med på med tanke på skaderisken.
Jag tänker på hundar som blir jagade och kopplade när jag tänker på den typen av hundar som inte brukar vilja fångas i en rastgård.

Dvs hundar som är lärda att inkallning lika med allt roligt är över.
Nej, jag menade inte att hon skulle ha långlina på i rastgården. Det var bara en kommentar angående "Du har helt enkelt bestämt dig för att jag har dålig koll på min hund".

När det gäller en befäst rymmare så är det ju otroligt svårt. Det enda som kan funka är om man lyckas hitta eller träna in en belöning som rejält trumfar friheten då den redan tränat in ett beteende som är självbelönande.
I agility är bra belöningar så otroligt viktiga att lära/träna in för att grenen är så självbelönande. Genom att träna belöningar med olika lekar ökar du värdet på dem och stärker din och hundens relation. Så jag skulle tänka långsiktigt och bara bygga relation och stärka upp belöningar och sen som sagt se till att tillfälle inte ges att rymma vilket innebär att man nog alltid kommer behöva ha koll i överskådlig tid för att inte tillfälle ska ges att fortsätta självbelöna sig med rymning.
Tack, det är ungefär så jag tänker / försöker tänka.

Mitt utgångsläge är att alla fel hunden gör är hundägarens fel. Vad det än är så leder det på något vis tillbaka till ägaren/föraren. Hundar gör inte fel med vilje och om de gör det (eller mer då busar/tar chansen) så är det vårt fel att vi gjort det möjligt för dem/inte begränsat dem.

Utifrån ovanstående så tycker jag att det är helt självklart att vara positivt/glad/belöna när hunden kommer tillbaka/man hittar hunden. I din hunds situation så har den dessutom blivit så otroligt belönad av att smita (söka, spåra), så även om du är sur eller tillrättavisar hunden fem minuter senare så tror jag inte att det i närheten väger upp (ner) den positiva upplevelse den haft fram till dess. Förutom att jag då tycker att den är ganska trist inställning till hunden överhuvudtaget.

Men det viktigaste är så klart att se till att inte möjliggöra för hunden att springa iväg och det verkar du ju lyckas relativt bra med.

Utöver det som andra skriver: tränar ni tricks och leker/har kul tillsammans ute och även under vanliga promenader?

Jag har ju hundar som verkligen inte(!) är gjorda för att vara samarbetsvilliga eller vilja hålla sig nära sina människor. I början testade jag på inrådan från andra att just bli sur när de inte kom på inkallning. Det gjorde att jag kunde vara någon timme i rastgården för att jag inte fick tag på min dåvarande valp/unghund. Hon lärde sig så ruskigt snabbt att jag var mycket tråkigare än att vara lös.

Det som fungerat allra bäst för mig, utöver att se till att verkligen minimera risken att de smiter, är just att träna roligheter med dem även under promenader, även i rastgårdar osv. Jag jobbar stenhårt på att inte bara vara den som tar hunden till roliga ställen, utan på att vara den roliga. Framförallt med vinthundar är det nämligen väldigt vanligt att man går med hunden till något ställe där den får springa, släpper den, kopplar när den sprungit klart och då går hem. Punkt. Då lär ju sig också hunden att det blir tråkigt när den kommer, även om matte är på gott humör.

Istället så tränar jag inkallning, tricks och lydnad och leker även i koppel, även i rastgårdar osv. Jag har också gärna lååånga koppel ute eller flexikoppel så att de kan få lite mer frihet under koppelpromenader. Ibland behöver de inte göra något alls för att få en godis. Ibland leker vi med en pinne. Ibland kallar jag in dem, låter dem göra något partytrick och går vidare. Både i inhägnad, i koppel och helt lös. Och även när vi är i rastgård och jag haft någon hund som inte velat komma på inkallning så kopplar jag inte och går hem första gången jag får tag i hunden. Jag står emot den impulsen utan gör istället så att jag ger en godis, klappar lite, och går iväg från hunden. Jag försöker verkligen hinna gå iväg från hunden istället för att det ska vara tvärt om, även om det bara är i rastgården. Och jag står sällan stilla och "är tråkig" i rastgården heller. Jag går runt, hittar på saker osv. Hundarna börjar då söka upp mig för att se om vi ska hitta på något kul tillsammans. Och då, när jag ser att de är på väg till mig, då kan jag ropa ett "Ja kom då Lily!" :D Vips blir det spontan inkallningsträning.

Är vi ute i skogen kör jag på samma koncept. Där kan jag även koppla "i onödan", gå med hunden kopplad tillräckligt många meter för att den ska förstå att den är kopplad, och släpper sedan igen. Det ska inte bli att koppel = slut på det roliga. Det ska bara vara ett naturligt inslag i en rolig promenad som vi gör tillsammans.

Precis såhär har jag gjort med shiban sedan hon var pyttefluff också, och hon har peppar peppar alltid haft klockren inkallning! Ovanligt även för min ras. :D Ja, fram tills nu när hon inte hör mig förstås, men det är ju inte hennes fel. :)

Tror inte du fattar?
Ska jag alltså ha 10 m lina inomhus? Ifall han skulle få upp dörren?

Du har helt enkelt bestämt dig för att jag har dålig koll på min hund. och låter honom vimsa runt hur som helst.
Du hackar ju blint på det mesta jag skriver.
Lägger ner.
Det var ju därför jag sa att du ska sätta en babygrind vid dörren, så att han helt enkelt inte kan få upp den eller smita ut när du öppnar ytterdörren.

Är ju en liten hund. Springa efter och var lite ’arg’. Gjorde jag med min fd lilla hund, man kan ju inte direkt fånga dem men många blir lite chockade tycker jag. Tycker de det är roligt att bli jagade trots att man är arg så är det såklart en dålig idé.

Jag hade inte mutat med godis för det hade då alla mina hundar tänkt ’perfekt jag smiter och så får jag godis’. Bättre att få in hunden och sedan be dem göra något kul och belöna det. Brukar inte belöna dåliga inkallningar utan då skickar jag antingen iväg hunden och kallar in på nytt eller gör något trix innan belöningen kommer.

Men hur nära kommer du? Sätt på sele och en tunn lina som är några meter längre än det avståndet som du kan stampa på så slipper du gå/springa efter i en evighet om han inte stannar.

Sen lär in ett nej så att du kan bryta honom från att spåra till att börja med i koppel och sedan mer och mer fri.

Idag drog hunden iväg igen.
Jag hade besök av personer som han är väldigt förtjust i men det hjälpte inte. Enfaldigt nog trodde jag han skulle hålla sig runt dem eftersom de leker med honom.
Men icke. Han drog iväg ner till bäcken och patrullerade bland snår, ris och gräs.
När jag så småningom fick kontakt lockade jag med köttbulle och fick tag i honom.

Hur ska jag bete mig? Han är ju bunden och kopplad.
Hur ska jag bete mig när han smiter? Nu får han godis för att jag ska kunna få koppla.
Tycker inte det verkar pedagogiskt att skälla -hu kul är det att komma då.

Vad ska jag göra ??

Liknande trådar

Övr. Hund Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 762
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 639
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 982
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 828
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka