Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Genom ytterdörren bärs han om han inte redan är kopplad. Knackar det är han i famnen när jag öppnar.Sätt en babygrind vid dörren så han inte kan smita ut när dörren öppnas.
Ska ni gå in utifrån kan du ha för vana att koppla honom ute och sen gå in så han inte vänder och smiter.
Ett dyrt alternativ: stängsla in ett område som innefattar ytterdörren så behöver du inte vara orolig att han drar iväg.
Belöna kontakt självklart.Genom ytterdörren bärs han om han inte redan är kopplad. Knackar det är han i famnen när jag öppnar.
Han ÄR inte lös utomhus!
Det verkar som tråden tror att jag släpper honom lös och att han smiter titt som tätt. Så är det inte. Sker enstaka gånger om året.
Frågan i trådstarten var hur jag ska bete mig när vi har kontakt igen.
Tack. för det är vad jag gjort. Men nånstans tvivlat på att jag gjort helt rätt.Belöna kontakt självklart.
Helt ärligt tror jag det kvittar hur du bemöter honom precis då om du inte löser kontakt/inkallningsproblemet i grunden. Om det nu är så sällan han drar som du säger.Tack. för det är vad jag gjort. Men nånstans tvivlat på att jag gjort helt rätt.
Finns det något han vill åt där? Eller tycker han om att bada? Är det vatten?Tack. för det är vad jag gjort. Men nånstans tvivlat på att jag gjort helt rätt.
Och ni som tycker jag ska gå efter eller ha lina på. Hit drar han. I sanka bäckravinen bakom. Jag håller mig på åkern och följer hnom.
Visa bifogad fil 166773
Ser inga problem med att ha lina på där. Ha en som glider bra bara. Har du 10m lina på honom så hinner du ju stoppa honom INNAN han försvinner.Tack. för det är vad jag gjort. Men nånstans tvivlat på att jag gjort helt rätt.
Och ni som tycker jag ska gå efter eller ha lina på. Hit drar han. I sanka bäckravinen bakom. Jag håller mig på åkern och följer hnom.
Visa bifogad fil 166773
Tror inte du fattar?Ser inga problem med att ha lina på där. Ha en som glider bra bara. Har du 10m lina på honom så hinner du ju stoppa honom INNAN han försvinner.
Släpp det där med lina så otrolig omständigt inne som ute.Tror inte du fattar?
Ska jag alltså ha 10 m lina inomhus? Ifall han skulle få upp dörren?
Du har helt enkelt bestämt dig för att jag har dålig koll på min hund. och låter honom vimsa runt hur som helst.
Du hackar ju blint på det mesta jag skriver.
Lägger ner.
Jag skulle se till att han inte kan ta sej till dörren alls om han knuffar upp den, begränsa med tex kompostgaller eller liknande så han aldrig kommer hela vägen framTror inte du fattar?
Ska jag alltså ha 10 m lina inomhus? Ifall han skulle få upp dörren?
Du har helt enkelt bestämt dig för att jag har dålig koll på min hund. och låter honom vimsa runt hur som helst.
Du hackar ju blint på det mesta jag skriver.
Lägger ner.
Min familj har dubbla grindar i hallen först en grind till hallen och sen en vid dörren. Funkar utmärkt om man har hundar som gärna smiter. Själv har jag staket utanför iställetJag skulle se till att han inte kan ta sej till dörren alls om han knuffar upp den, begränsa med tex kompostgaller eller liknande så han aldrig kommer hela vägen fram![]()
Haha ja jag har grindar med trots att mina ännu aldrig försökt smita men jag vet också att de finns en stor risk att dom smiter om tex grannens katter passerar förbi o dörren e öppen eller att dom helt enkelt smiter bara för att för just precis så gör gärna huskiesMin familj har dubbla grindar i hallen först en grind till hallen och sen en vid dörren. Funkar utmärkt om man har hundar som gärna smiter. Själv har jag staket utanför istället![]()
Jag vet vad det är.Släpp det där med lina så otrolig omständigt inne som ute.
Jag frågar igen gör det något om hunden drar ner dit en sväng för att sen komma tillbaka?
Nä. Löst genom att låsa dörren.Jag skulle se till att han inte kan ta sej till dörren alls om han knuffar upp den, begränsa med tex kompostgaller eller liknande så han aldrig kommer hela vägen fram![]()
Jag tänkte att de kunde va ett enkelt sätt annars för att förhindra att han tar sej ut o självbelönar o du får en chans att träna o motivera honom till att va med dej istället för att dra iväg o självbelöna. Annars e de väl till att sätt upp staket så han inte kommer någonstans om han får upp dörrenNä. Löst genom att låsa dörren.
Vill han absolut vara ute så sitter han i lina utanför dörren. Så han kan sitta på trappen och spana. Eller instängd på altanen.
Varför har du inte staket? Det är ju smidigare och trevligare på alla sätt, du behöver ju inte ens ha något dyrt staket utan vanliga kompostgaller funkar ju.Nä. Löst genom att låsa dörren.
Vill han absolut vara ute så sitter han i lina utanför dörren. Så han kan sitta på trappen och spana. Eller instängd på altanen.
Okej trodde det var så att han drog till samma ställeJag vet vad det är.
Han spårar.
Nosen i backen när vi promenerar i skogen och öven i trädgården om det varit besök av rådjur och räv under natten. ssorkhål gräver han i.
Hittar han spår eller vet var de finns så följer han, så långt koppel eller lina tillåter.
Konkret är han en bandhund när vi är ute tillsammans. Han sitter i lång lina när jag jobbar i landen eller med veden.
Och ja, vi har tränat inkallning sen jag fick hem honom.
Hitta den ultimata belöningen och vissla i samband med den belöningen exempelvis.Jag hakar på den här tråden eftersom jag också har en smitare! I mitt fall så HAR jag staket men hunden är en parkour-hund och hoppar/klättrar/krånglar sig över åtminstone 1.50 - 2 meters staketHunden i fråga är en omplacering som lyckats befästa det här beteendet i sitt tidigare hem och för henne är det rejält självbelönande att rymma, dra en repa på fälten bakom gården, skrämma upp lite fåglar, eventuellt bråka med grannens hund (som hon inte gillar och som inte gillar henne) och sedan glatt komma studsande tillbaka när jag ropar (och det passar henne)
Håller som bäst på att designa en uppgradering av staketen (vill ju ha någonstans där hon får springa fritt med vår andra hund!) men helst av allt vill jag ju uppnå en 100%-ig inkallning.... Alla tips mottages tacksamt. Jag har ju försökt träna på samma sätt som med hanen (som har god inkallning och kan vara lös och inte rymmer "bara för att", men gärna hänger med rymmaren om tillfälle ges - då är scenariot att han kommer tillbaks på inkallning men inte hon). Skillnaden mellan honom och henne är ju att honom har jag haft sen han var valp och kontinuerligt tränat på kontakt och inkallning, hon var 4½ år när hon kom och hade då redan det här beteendet. Sen är hon ganska läraktig när hon vill, men rymmandet är så mycket roligare än allt roligt jag kan belöna med tyvärr.... Tips mottages enormt gärna!
(ska tillägga att jag ju självklart numera har henne kopplad ALLTID när vi är ute, så hon befäster inte beteendet ytterligare, däremot är ju det ganska begränsande för både henne och mig)