Smittar krubbitning/luftsnappning till föl?

Intressant! Nu har jag dock inte någon anledning att misstänka magsår på vår hingst - han krubbet som sagt under en period september till kanske december förra året och har inte visat några andra symptom på magsår eller krubbitit sedan dess. Men intressant med lusernet i vilket fall!
Det kanske inte var lusernen som hjälpte, eller så hjälper lusern även mot andra matsmältningsbesvär eller så kanske han hade magsår utan att visa andra symptom. Ger du fortfarande Lusern?
 
Det kanske inte var lusernen som hjälpte, eller så hjälper lusern även mot andra matsmältningsbesvär eller så kanske han hade magsår utan att visa andra symptom. Ger du fortfarande Lusern?
Ja, vi ger fortfarade lusern. Han började få det i augusti i år och det gör som sagt att han äter lugnare. Krubbitandet är borta sedan vi tog bort krubban runt december förra året.

Jag tror det är svårt i efterhand att lista ut både vad krubbitandet berodde på och varför det upphörde och om något vi gjort har "hjälpt". Sedan han flyttade hit har vi försökt göra tillvaron så bra som möjligt för honom, såklart. Han går ensam i sin hage och det är självklart en riskfaktor för stress. Men vi har ökat utevistelsetiden, ökat antal utfodringar med grovfoder, byggt om lite i stallet så han kan ha kontakt med sin boxgranne och nu senast börjat ge lusern (i första hand som proteinkomplement, att han blev lugnare kring maten var en positiv bieffekt). Vi har också upptäckt att han gillar att ridas ihop med någon av valackerna, så försöker få till det så ofta som möjligt, eller iaf ett par gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 507
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 934
Senast: Efwa
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Hannah0407
·
Träning Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 637
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp