Smörj-grejor

Sv: Smörj-grejor

Egentligen ska man inte dränka sina läderprylar i olja då lädret blir övermättat, MEN ibland har nöden (för mig) inte haft någon lag...och det har ju uppenbarligen fungerat. Förövrigt så brukar jag som regel inte använda mig av olja..har alltid använt ett läderfett som hetat: Co cho line (stavningen)....fast enl Mike skall bara olja samt läderbalsam användas på läder...men som sagt: smaken som baken ;-)...Har du läst Mikes klistrade tråd om lädervård >??

Mynta2 skrev:
Egentligen ska man inte dränka sina läderprylar i olja då lädret blir övermättat, MEN ibland har nöden (för mig) inte haft någon lag...och det har ju uppenbarligen fungerat. Förövrigt så brukar jag som regel inte använda mig av olja..har alltid använt ett läderfett som hetat: Co cho line (stavningen)....fast enl Mike skall bara olja samt läderbalsam användas på läder...men som sagt: smaken som baken ;-)...Har du läst Mikes klistrade tråd om lädervård >??

jo, jag har läst den - tråden menar jag. men fungerar verkligen vanlig rapsolja till läder? :eek:

Ja, det gjorde det :D . Fast man måste vara noga med att torka bort överskottsoljan. Jag för min del gjorde detta enbart för att de träns jag smörjde skulle hänga i en gaderob med jättetorr luft. Huvva vad mjuka dom blev ;) . Ett träns hade jag misskött i hur många år som helst, men nu ser det ut som köpt i går. *ha ha*...Men observera att jag bara expreminterade...skulle bara kolla om det funkade....jag blev nöjd :D ....Fast Mike skriver ju att Olivolja funkar, det har ju jag aldrig provat eftersom jag avskyr olivolja ;-)...Testa det.

Jag får väl skämmas :smirk: för jag är inte alls så duktig som er andra. Jag använder lädertvål (blå ask) när lädret börjar se ut som det behöver tvättas av. Det brukar bli var 7:e till var 10:e dag. Jag smörjer med fett (Passiers) efter ung varannan rengöring med tvål. Mina träns och sadlar verkar må rätt bra ändå. När jag var för flitig med infettning "jäste" lädret och blev jättetjockt och poröst, men det kanske berodde på att det var billigt indiskt läder i det tränset?

alldeles för sällan..! :crazy:
vet inte va tvålen heter.. sen har ja effax fett! asbra!

Hej!
Jag använder alltid vatten att rengöra med först (inte varmt), för att få bort smuts och gammal sadeltvål. Efter det så använder jag på dressyrtränsets vita foder flytande sadeltvål på flaska, då denna inte löddrar lika mycket som traditionell tvål. På allt annat läder använder jag alltid olivolja och Effax läderbalsam.

Har använt Amerigo Soft Oil och Amerigo Soft Clean (lr vad d heter) men tycker det är samma effekt som med olivoljan... :smirk:
På mitt nyköpta HH-träns använde jag första gången först vatten och sen olivolja så att det blev lite mörkare (har färgen cherry) och sedan mjukgörande Effax läderbalsam.

På sadeln använder jag vatten (ej i sitsen då denna kan bli "knölig") och sedan om jag snabbputsar flytande sadeltvål, annars olivolja eller raps/majsolja.

--

Måste säja att jag inte gillar kletig sadeltvål (hatar allt lödder) och Ekol-olja! Använde förut Ekol-olja, men slutade efter rekommendation. Ekol-oljan kan förstöra lädrets sömmar har jag hört, och det vill ja inte vara med om!! :bump:

Passiers lädertvål och läderbalsam/fett.

Eftersom garantin på sadeln inte gäller om man har använt något annat än passiers egna medel.

Jag fick "passier-burkar" med sadeln men tycker att fettet är lite väl kladdigt så jag funderar på att köpa nåt annat och ha på allt annat än dressyr-sadeln.

Något ni rekommenderar?

Hade Effex nån gång för länge sen, undrar om inte den burken finns kvar nånstans, måste kolla imorgon :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka