Smörja ansikte på vintern?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Xazo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 14 332

Xazo

Trådstartare
Kan du tipsa om en lämplig salva? Läste förra vintern någonstans en diskusion om vatten eller inte i salvor. Är stor användare av Helosan till det mesta men första ingridiensen är vatten...
Tack på förhand!

Sv: Smörja ansikte på vintern?

Vår son har torra kinder och vår barnläkare rekommenderade "Weleda Väder och Vind skydd" till honom, som man kan köpa på hälsokostaffärer.

Man skall mycket riktigt undvika salvor med vatten när man skall gå ut på vintern.

Vår son har torra kinder och vår barnläkare rekommenderade "Weleda Väder och Vind skydd" till honom, som man kan köpa på hälsokostaffärer.
Den använder vi här hemma! Är ett stort fan av Weledaprodukter i allmänhet. Kan ofta fyndas billigare på diverse nätsidor.

Man skall mycket riktigt undvika salvor med vatten när man skall gå ut på vintern.

Vatten är NO, NO på vintern!

Köpte precis denna krämen till vår skrutt, då inget annat funkat vidare bra i denna kylan. Har använt den ett par dagar nu och tycker att han blivit bättre. Dessutom luktar den gott och innehåller helt naturliga ingredienser.

Tänkte oxåköpa den krämen, bara jag tar mig iväg någonstans. Just nu smörjer jag med Forever Living Product's cerat. Den är vattenfri och luktar mumma! Fungerar superbra på mina läppar, så då borde detn fungera rätt bra på Litens kinder oxå tänkte jag.. :)

kl

Jag tänkte också köpa weledas väder och vind kräm, har hört mycket gott om den. Under tiden smörjer jag med forevers aloe vera produkter. Jag brukar blanda aloe vera gelen med propolis krämen och det har fungerat bra hittills.

kl

Jag tänkte också köpa weledas väder och vind kräm, har hört mycket gott om den. Under tiden smörjer jag med forevers aloe vera produkter. Jag brukar blanda aloe vera gelen med propolis krämen och det har fungerat bra hittills.

Ja du, kan bara säga + 1 på det :)

Haha lite off topic, men jag växte upp precis brevid där Weleda gör sina krämer och grejer, och trodde nog mest det var här i trakterna dom användes! Kul att så inte är fallet :) Sen har jag en vän som säljer Forevers Aloe Vera-produkter, och som med Weledas grejer tycker jag alltid det är lika kul när andra också har hittat dessa braiga produkter :bow:

Hej hej!
Jag har ingenting på föräldra forumet att göra egentligen, men hoppar in ändå.
När det är kallt ute (minusgrader) Smörj inte in ansiktet överhuvudtaget!!
Låt bli att tvätta det på morgonen, och smörj på någon skön kräm på kvällen istället...
Jag har jobbat i olika fjäll i många år, och ni anar inte hur många sönderfrusna barn (och vuxen) kinder jag ser varje vecka... :eek:
Hudens naturliga fett är det enda som hjälper i minusgrader, men skydda gärna mot vind med en "rånarluva" i bra material eller en sk. Buff....
Ursäkta min nästan vassa ton ;), men jag tycker så synd om alla små kinder som blir förfrusna...
Om man ändå råkar förfrysa sig (vita fläckar på huden) så gnugga inte, utan värm mellan varma händer som hålls stilla...
Tack och hej för mig
/Snöstjerna, fd skidlärare och fjällnörd

Jag smörjer bara på em/kväll när jag vet att vi inte ska vara ute mer.

//Julia

Tack för dina råd, bra att veta! Jag trodde det var bra att smörja på lite kräm på kinder som känns torra, bara man undviker vatten?
Men då ska jag smörja när jag vet att vi inte ska ut något mer :)

Hej hej!
Jag har ingenting på föräldra forumet att göra egentligen, men hoppar in ändå.
När det är kallt ute (minusgrader) Smörj inte in ansiktet överhuvudtaget!!
Låt bli att tvätta det på morgonen, och smörj på någon skön kräm på kvällen istället...
Jag har jobbat i olika fjäll i många år, och ni anar inte hur många sönderfrusna barn (och vuxen) kinder jag ser varje vecka... :eek:
Hudens naturliga fett är det enda som hjälper i minusgrader, men skydda gärna mot vind med en "rånarluva" i bra material eller en sk. Buff....
Ursäkta min nästan vassa ton ;), men jag tycker så synd om alla små kinder som blir förfrusna...
Om man ändå råkar förfrysa sig (vita fläckar på huden) så gnugga inte, utan värm mellan varma händer som hålls stilla...
Tack och hej för mig
/Snöstjerna, fd skidlärare och fjällnörd

Har man barn i napp- och dregelålder så kan man visst behöva smörja med en fet kräm när det är kallt ute som skydd - speciellt om man redan har blivit torr och narig... ibland kan man dessutom vara tvungen att tvätta av barnet efter det ätit och sen gå ut - vad ska man göra då?

Annars tycker jag det är bättre att smöra med en bra läkande kräm på kvällen innan man lägger barnet om huden i ansiktet blivit åtgången på dan...

KL
Det är även så med feta krämer och salvor utan vatten, att innan de hunnit in i huden, så bildas kondens mellan salvan och huden och kondensen kan ge förfrysningsskador...
Ibland är det skönt att förebygga också, och inte bara hjälpa till när skadan redan är skedd ;)

Om jag hade barn, vilket jag nu inte har... Så hade jag valt om jag varit tvungen att tvätta barnet under dagen, att låta bli att smörja (även om huden är torr) i största möjliga mån och istället försökt skydda ansiktet mot vind med ovan nämnd "rånarluva" eller dyl.
Sedan är det ju så att små barn som ligger i vagn inte utsätts för samma påfrestning i ansiktet som större barn och därmed hade jag kanske vågat smörja på lite av någon bra salva.

Men, detta är bara mina tips :angel:(som jag baserar på snart 15 års arbete i rejäla fjäll) inte något tvång eller att betrakta som skrivet i sten...;)

Var rädda om varandra i kylan, och kom ihåg att hålla ett öga på era vuxna kinder också! :laugh:
Snöstjerna

*Lånar knapp*

Använde oxå Forevers Aloe Vera-produkter i tron om att de var så naturliga som Forever vill ge sken av. Tyckte de funkade bra, men min hudterapeut berättade att många av deras produkter innehåller mindre angenäma ämnen som bl a trietnolamin (görs syntetiskt i petrokemisk industri av etenoxid och ammoniak) och petrolatum. Olika parabener är också ingredienser i deras produkter (vilka kan vara hormonstörande. Läs mer http://www.lagerstedtocompany.com/parabener.htm

Ämnena är godkända, sen är de ju upp till var och en om man vill använda såna produkter. Vill man ha bra, naturliga produkter finns det flera sidor på nätet som har bra (och billigare) produkter med naturliga ingredienser :)

Jag orkade inte ta mig in till stan men hittade deras sida på nätet. En tub + frakt 89kr. Billigare än att köra till affären...

Är nu starkt nyfiken på salvan!

Men fy :eek:

Jag som trodde att de var så bra, har hört så mycket gott från alla håll och kanter! Hur är det med weledas produkter då, är de lika bra som det sägs?

KL
Det är även så med feta krämer och salvor utan vatten, att innan de hunnit in i huden, så bildas kondens mellan salvan och huden och kondensen kan ge förfrysningsskador...
Ibland är det skönt att förebygga också, och inte bara hjälpa till när skadan redan är skedd ;)

Om jag hade barn, vilket jag nu inte har... Så hade jag valt om jag varit tvungen att tvätta barnet under dagen, att låta bli att smörja (även om huden är torr) i största möjliga mån och istället försökt skydda ansiktet mot vind med ovan nämnd "rånarluva" eller dyl.
Sedan är det ju så att små barn som ligger i vagn inte utsätts för samma påfrestning i ansiktet som större barn och därmed hade jag kanske vågat smörja på lite av någon bra salva.

Men, detta är bara mina tips :angel:(som jag baserar på snart 15 års arbete i rejäla fjäll) inte något tvång eller att betrakta som skrivet i sten...;)

Var rädda om varandra i kylan, och kom ihåg att hålla ett öga på era vuxna kinder också! :laugh:
Snöstjerna

Jag håller helt med dig i ditt resonemang! Jag undrar var alla dessa råd om insmörjning före man går ut i kylan kommer? Det känns som att det är något påhitt söderifrån...;)

Ha ha, ja du Sar...
det är väl detdär med norr om dalälven ;) hi hi!!
Jag kan väl nöja mig med att säga att jag sällan behöver hjälpa föräldrar med norrländsk dialekt med förfrusna ansikten ;) :D
Men det där med smörjandet handlar ju faktiskt om okunskap, och jag tycker nästan mest synd om de föräldrar som smörjer och smörjer i tron om att de gör det bästa för sina barn och så blir det bara jättefel!

Då känns det bättre att kunna förebygga!:idea: :laugh:

(det blev visst lite smiley missbruk såhär på nattkvisten)

Åh nej :( Vad arg jag blir på sånt där alltså, usch usch usch!! Har som Freyja också bara hört en massa lovord från höger och vänster...

Och ang. Weleda så är jag ganska så säker på att dom är så bra och naturliga som dom säger.

Åh nej :( Vad arg jag blir på sånt där alltså, usch usch usch!! Har som Freyja också bara hört en massa lovord från höger och vänster...

Och ang. Weleda så är jag ganska så säker på att dom är så bra och naturliga som dom säger.

+ Freyja

Ja, jag blev verkligen JÄTTEBESVIKEN :mad: Produkterna är ju inte billiga precis och jag hade massor av saker därifrån. Som vanlig "lekman" har man ju liksom inte koll på vad diverse konstiga ord i innehållsförteckningen egentligen är, utan man tror på vad man hör av andra. Men vetgirig som jag är har jag inte kunnat låta bli att "forska" lite. Mkt intressant (om man har tid) :D Som jag skrev tidigare är ingredienserna dock godkända och flera används flitigt inom hudvårdsindustrin. Precis som en massa E-nummer används inom livsmedelsindustrin. Sen är det upp till var och en att välja, fast jag tycker det är svårt eftersom man oftast inte har tillräcklig kunskap.

Jag har totalrensat vårt badrum..haha.. :angel: Har beställt enbart naturliga saker till familjen. (Tipsar gärna om nån är nyfiken :) )

Weleda har helt naturliga produkter. I innehållsförteckningen står det dock alkohol. Detta är dock inget skadligt alkohol som torkar ut huden eller är skadligt på annat sätt (finns även mjukgörande alkoholer).

Tycker själv att Weledas produkter verkar bra. Har inte testat så mkt, men är nöjd med Wind & Weather-krämen. De har ett litet baby-startkit man kan köpa för en billig peng. Dermanord har några produkter som passar bebisar som jag är nyfiken på.

Jag håller med dig i det du skriver, men det går inte alls att följa slaviskt när man har barn tyvärr.

Här smörjer vi enbart på kvällen om det ens behövs, men att låta bli att tvätta ansiktet på en kladdig bebis går inte alltid att följa ;) ( håller dock med dig om att inte smörja efter tvätt om man ska ut ).

/ C fjäll och vinternörd :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att... 2
Svar
34
· Visningar
2 317
Senast: Manji
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
2 024
Senast: Amk
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 763
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka