smörja för ofta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eloon__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 700
E

eloon__

Mina mountain horse ridskor blir jättesmutsiga efter bara ett litet tag i stallet.. Speciellt nu då det är väldigt lerigt i hagar osv. Då brukar jag få putsa av dom lite innan jag rider med en fuktig svamp bara (vill ju inte rida med ler-klumpar på fötterna). Sen när jag kommer hem så har dom hunnit bli lika leriga igen så då gör jag rent dom med lädertvål och har sen fett på. För då hinner ju fettet suga in under natten innan jag ska till stallet igen.

Jag undrar om det kan vara dåligt för lädret att bli rengjort så ofta? Blir orolig för att dom ska typ torka ut, därför jag har fett på. Likadant med tränset, brukar putsa av och ha på fett/läderbalsam efter at jag har ridit. Är det dåligt för lädret?

Sv: smörja för ofta?

Jag tror inte att det ska vara ngn fara... Du kan ju läsa i den nålade tråden längst upp om Lädervård, vilka produkter som får vilken effekt osv.

Sv: smörja för ofta?

Om du fettar in lädret för ofta så kan det bli överfettat och blir då alldeles för mjujkt och känns även "kladdigt". Några träns i vårt stall är sådana.
Men att bara rengöra det är nog ok.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 925
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 026
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 363
Senast: Skye
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 421
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur