Smörja nya läderstövlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vonkan85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 301
V

Vonkan85

Hur gör ni när ni köpt nya läderridstövlar, vad smörjer ni med och hur ofta? Har köpt ett par nya Petrie och det kan vara intressant att höra andras erfarenheter av hur man ska smörja nya stövlar :smirk:

Sv: Smörja nya läderstövlar?

När jag köpte mina sa de i affären att de inte skulle smörjas. Jag har inte smörjt mina (bara putsat av) och de är fina! har ett par Cavallo. Har bara smort in dem med skokräm!

Jag tror inte på att smörja fina ridstövlar. De skall putsas och putsas ofta. Det är när lädret blir misshandlat, uttorkat som man skall smörja in dem. Men sköter man dem och har galoscher eller byter om till bara ridningen så kan man fortsätta att hålla dem fina med bara puts väldigt länge. Min är 8 år gamla och jag putsar fortfarande bara. Fuskar dock ibland med att gå i boxen med dem vilket är ajabaja. urin fräter på lädret.

Tack för era svar!

Ok, då ska jag alltså bara putsa dem, men med vad, skokräm då eller? Eller kan man bara torka av med en svamp med sadeltvål och vatten?

Om de är smutsiga så tvätta av dem med sadeltvål och ljummet vatten. Putsar gör du med vanligt svart skokräm. Det är själva gnoendet så att du får in skokrämen i lädrets porer som gör att du underhåller stövlarna. Skittråkigt jobb, men det är faktiskt värt det.
Avskyr ju att gå in nya stövlar så dessa jag har nu vårdar jag ömt :-)

Du ska behandla dem som vilka läderskor som helst, alltså med skokräm och dyl. Man ska inte använda sadeltvål/fett till stövlarna då skinnet är behandlat på helt olika sätt!
Jag tycker om Kiwis svarta skokräm, det blir hur blankt som helst! finns att köpa hos skomarkare eller åhléns...

jag torkar av mina m fuktig trasa (alt lite sadeltvål på svamp..fastän det har jag hört att man inte ska göra...men jag smörjer inte så ofta så..;))
sen ginder jag dom blanka m vanliga nylonstrumpbyxor, o så skokräm vid behov. dom är blanka o fina. ibland..när jag orkar göra rent dom...

Jag som trodde man skulle putsa dom typ 5 gånger innan man använde dom :o som med typ träns och så, vilken tur att jag inte har hunnit köpa mina nya stövlar än, kunde gått illa ;)

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 057
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
432
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
10 452
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V