Smörjmedel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 166
V

Vannie

Ja, nu vill jag att ni berättar för mig in i minsta detalj hur ni smörjer era grejer.. eller ja, egentligen mer med vad ni smörjer dem med.

Själv börjar jag med Stübben sadeltvålen och måttligt med vatten. Efter det torkar jag bort det lilla överflödiga löddret som eventuellt finns kvar :p och brer på med Parisol bivaxläderbalsam, har hittills funkat jättebra. Med nya grejjer gör jag bara så att jag smörjer dem varje dag på samma sätt den första veckan och sedan en gång i veckan som med allt annat.

Och ja, jag vet att det har funnits liknande trådar, men som sagt; jag vill veta vad ni smörjer med också ;)

Sv: Smörjmedel?

Är Effax bra? Har hört mycket om det på senaste tiden, men flaskorna ser så tråkiga ut att jag inte velat köpa :p

Läderbalsamet är riktigt trevligt, tycker iaf jag. Det är lätt att jobba med och lädret blir mjuk och smidigt.

Jag använder först antingen Stübben glycerintvål eller TIB tvål (den som är så "slajmig:p) å sen använder jag antingen Stübben Hamanol, Veredus curim balsam eller Equifix läderbalsam med bivax...Har fått för mig att det är bra att växla lite:p

Horseman’s One Step, fuktad svamp m medel på o gno in på allt sen polerar man med trasa när det torkat. blir superfint.

jag använder sadelTVÅL precis som jag användert tvål när jag tvättar mina händer..

löddrar upp ett skum i svamp och tvättar rent lädret, tar en fuktig svamp och svampar av lädret så att all tvål försvinner.. sedan använder jag läderbalsam, oftast h**ks variant, smörjer på ordentligt med läderbalsam och lägger in tränset i en halndduk och placerar över elementet, tar fram det och torkar av allt överflödigt fett efter ca 15 min..
på sadel använder jag mindre mängd läderbalsam efter tvätt och låter det inte sitta lika länge..

Först Fieblings sadelsåpa (:love: ), sen Effax läderbalsam. När nånting e nytt så dränker jag det i ekol-olja i ett dygn. Sen torkar jag alltid av skum å sånt efter att jag har använt det.

Jag har Hööks glycerintvål. Använder inte den så ofta, brukar ta bara vatten i stället. Tycker att det funkar lika bra. Detta gör jag så ofta jag hinner. Tar jag tvål så tar jag bara litegrann och gnuggar alltid ordentligt, så att smutsen lossnar.

Var tredje vecka använder jag läderbalsam, Effax tycker jag är bäst.

Jag torkar av sadeln med en fuktig trasa med lite lädertvål och sedan smörjer jag måttligt med uppvärmd neatsfoot oil, torkar av överflödet efter en timme eller så. Brukar göra detta en gång i månaden då jag inte vill ha lädret sladdrigt på min westernsadel. Tränset smörjer jag på samma sätt fast en gång i veckan, det får gärna bli lite tyngd i tyglarna.:)

Först använder jag den hederliga sadeltvålen (ekol är det väl, sån i blå ask), jag vill ha rejält lödder (jag vet, det är för mycket vatten) och så gnuggar jag rent allt. Därefter tar jag en mjuk handduk och torkar bort ev. överflödigt skum och vatten.
Sen smörjer jag på Prestolin olja, den är animalisk och helt suverän. Det blir ingen kladdig/klistrig hinna på lädret, utan det blir riktigt bra. Torkar av det som är över efter en stund.

Jag har hört att Ekol-produkter torkar ut lädret, men det kan ju vara en skröna.

Jag tvättar först av lädret med grönsåpa och vatten och torkar sedan av skum o s v med en trasa.
Efter det smörjer jag in med Effax läderfett (den bruna burken) och torkar av överflödigt fett med en trasa.

Försöker hinna med detta ungefär en gång i veckan.

Den torkar inte ur. Oljan täpper igen porerna på lädret vilket gör att det "luckars upp", samma sak händer med sömmarna vid användning av olja...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 688
Senast: ako
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka