Smultronställen i Sverige

orkide

Trådstartare
Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips på stopp som passar där emellan? Kan absolut köra en liten omväg! Vi gillar både att ligga på stranden men att promenera och se saker, mest brukar vi kolla på historiska saker och kyrkor men är som sagt öppna för förslag. Kikade på Gränna men dåligt med boende där med kort varsel (ja juste, vi har ju två barn 8 mån och 2 år med oss också…).

Ska vidare till Halmstad och Varberg efter Torekov.
IMG_3750.png
 
Söderköping, dels glasstället men också rundturen i den lilla staden är hur mysig som helst. Restaurangen bakom glasstället (som heter smultronstället) är riktigt bra också. Sambon och jag brukar börja med de enorma glassarna och sedan avancera till restaurangen efteråt då vi blir hungriga av blodsockerfallet.

Men bor du i norrköping så har du nog redan varit där ;)
 
Söderköping, dels glasstället men också rundturen i den lilla staden är hur mysig som helst. Restaurangen bakom glasstället (som heter smultronstället) är riktigt bra också. Sambon och jag brukar börja med de enorma glassarna och sedan avancera till restaurangen efteråt då vi blir hungriga av blodsockerfallet.

Men bor du i norrköping så har du nog redan varit där ;)
Fast istället för smultronstället finns det två ställen som gör egen glass istället...
 
Habo kyrka ligger en bit utanför Jönköping. En väldigt vacker kyrka i trä där äldsta delarna är nog från 1200-talet om jag minns rätt.

Store Mosse utanför Värnamo

Älgsafari utanför Markaryd

Sen finns brio lekoseum (?) i Osby

Utanför Torekov finns Hallands väderö 😍

Jag är uppvuxen utanför Ängelholm men det är så svårt att komma på sevärda ställen. Numera så bor jag utanför Ulricehamn och det är lika svårt. :D

Torpa Stenhus är häftigt att det finns kvar i släkten och fortfarande privatägt.

Åkulla bokskog är vackert, det var väl även där man hittade bockstensmannen?
 
Åsens by i höjd med Aneby/Husqvarna några mil från motorvägen! Ett kulturreservat där man kan övernatta, fika, kolla in hur det kunde se ut förr och åka häst och vagn :)

Eller så åker ni ytterligare några mil avstickare från e4 och besöker Skullaryds älgpark mellan Eksjö och Aneby. Övernattning finns på flera airbnb i närheten eller på något hotell/camping i Eksjö. Där är gamla stan och små butiker och innergårdar supermysigt att strosa runt i!
 
Huseby bruk med Fröken Florences historia. Vackra omgivningar!
Varberg fästning.
Jag brukar googla efterhand när vi är på rull, ”se och göra Jönköping” t ex, så brukar man få upp många bra grejer!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 354
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Jag har varit på semester med mina hundar. Jag har två hyfsat väluppfostrade småttingar på 5 och 7 år. Normalt i våran vardag är att...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Yeah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp