Smutsig i rumpan efter lådan

H

honeysquid

Jag har en kattunge på 13 veckor. Hon är duktig på att gå på lådan, men nästan varje gång hon har bajsat så märker jag att hon har lite bajs kvar i rumpan.
Hon verkar inte lös i magen, i alla fall inte från det jag rensat ur lådan. Borde inte katter sköta tvätten kring det området själva? Jag måste erkänna att jag inte gillar att torka henne efter varje toabesök, även om jag ju måste.

Vad ska jag göra? Är detta vanligt?
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Har samma problem med min katt, så jag hoppas att någon kunnig kan svara :)
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Ibland är kattungar dåliga med hygienen. Min ena katt tvättar fortfarande inte rumpan själv.
Är hon långhårig eller korthårig? På långhåriga kan det ju fastna i pälsen, men är osäker på om det var det du menade.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Hon är korthårig, men det fastnar alldeles kring öppningen och inte i håret :/
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Jag har en katt på 1½ år som gör samma sak, dvs. tvättar sig inte i rumpan efter toabesöken. Det kan han göra ungefär 5 minuter efter när han redan har suttit på saker så de blivit fläckar, han brukar dock vara lös i magen ibland. Händer även när han kissar, då blir det oftast droppar på golvet efter honom, jag bryr mig dock inte så mycket utan torkar bara honom om jag är hemma när han går på toa. Om man har djur så blir det lätt lite smuts men jag förstår att man inte tycker det är så kul för det.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Finns det inte något man kan göra för att de ska bli mer "stabila" i magen? Jag har inget direkt emot att behöva torka och tvätta efter "varje" toalettbesök egentligen, då med tanke på att katten garanterat kommer bli van att tvättas.., men det skulle ändå vara skönt att slippa göra det varje dag.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Är din kisse lös i magen? Isf kan det hjälpa att ge specialfoder från veterinären för känsliga magar, om det var det du menade med att din kisse inte var stabil i magen?
Jag vet inte riktigt vad man ska göra för att de ska tvätta sig däremot.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Vad använder du för foder ? Har kattungen vart lös i magen hela tiden du har haft henne ? Har du samma foder som uppfödare / eller har du bytt ?
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Hon får Whiskas torrfoder, samma som uppfödaren, och hon tycker om det. Vet att foder från matbutiken inte sägs vara bra men för en del går det ju utmärkt. Och hon är inte dirket lös i magen heller.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Han är lite lös, inte såpass så det bara rinner, men det är inte så "hårt" som det ska vara heller. Vet inte om det har något att göra med att han mest ätit blötfoder? Men ja, får väl ringa veterinären om de nu hade något specialfoder.

Tvättar sig gör han dock, men inte direkt efter att han varit på toaletten så han hinner kleta ner alla möjliga saker innan.


Sorry TS om jag lånar din tråd lite, jag hoppas du inte har något emot det.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Specialfodret som jag har hört ska vara bra heter iaf Hills Sensitive Stomach, det kan hjälpa. Jag brukar egentligen vara för att kissar äter mer blötmat än torrfoder men din kisse kanske inte klarar det. Vad är det för märke på blötmaten?
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Han äter just nu Gourmet Perle, men om jag ska vara ärlig så har han fått lite olika sen vi fick hem honom. Däremot tror jag inte han blivit "lös i magen" pga vårt foderbyte, då jag vet att han även hade samma problem hos uppfödaren som gav honom blötmaten Mjau. Det som jag tycker är ännu mer konstigt är att samtliga hanar i kullen har varit lite lösa i magen, medan honan klarade sig ypperligt bra. Vad kan det bero på?

Nu har jag också kollat lite på konsistensen då jag vart tvungen att duscha av honom i morse igen.. De första ser ut som de ska, brunfärgade och bra konsistens i övrigt, den sista har dock en lite mer orangeaktig färg och är helt kletig. Men ja, jag får hoppas att det specialfodret kan hjälpa honom, tack för att du svarat!
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Jag skulle tippa på att det beror på fodret. Alla katter som jag hittills har träffat som har varit dåliga på sin personhygien har fodrats med skitfoder från typ Konsum.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Min katt brukar också ha lite bajsrester kvar i rumpan ibland efter toabesök och han äter Iams (både torr- och blötfoder). Men bajskorvarna i lådan tycker jag ser hårda och fina ut.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

Jag skulle tippa på att det beror på fodret. Alla katter som jag hittills har träffat som har varit dåliga på sin personhygien har fodrats med skitfoder från typ Konsum.

tror inte katten magiskt känner att fodret är bättre och börjar tvätta sig? :D
min kisse tycker om whiskas och är inte dålig i magen.
 
Sv: Smutsig i rumpan efter lådan

så länge era katter äter bra, inte är lösa i magen har bra hull så behöver man inte oroa sig.:) min katt är långhårig o det kan fastna lite skit där ibland och då brukar jag ta upp kisse i knät och försiktigt pilla bort det när det har torkat. sen är det bara att kamma till efteråt så man rättar till pälsen och tar bort eventuella bajsrester. kisse är inte glad sen...
 
Vi har samma problem med vår norska skogis, han har aldrig tvättat sig i rumpan, samtidigt som han hatar att vi försöker tvätta honom där.

Det intressanta, när jag forskar i saken, är att han liksom i stort sett alla andra katter jag hör om med samma problem, är övergivna av sin mamma och därför nappflaskeuppfödda. Kan det vara så att det är mammakatt som lär dem denna hygien och de som övergivits därför aldrig lär sig detta?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 742
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp