Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
Sv: Smutsiga vattenkar?

du har möjligen inte koll på att grodor och fiskar inte lever väl i förorenade vatten? : )

Tyvärr så blir ju vattnet så där skitigt, mer eller mindre, på en gång ifall det är flera hästar som dricker. Vi har haft badkar åt våra hästar för att slippa fylla vatten jämt men tyvärr blir ju karet så groteskt skitigt och de är stora och otympliga att rengöra varje dag:grin: Så nu kör vi istället med mindre baljor som man får fylla på flera gånger per dag och då samtidigt skölja ur dem men men... att slippa fylla vatten varje dag är mycket värt det också och vill man ha jätterent badkar- ja då får du nog rengöra efter varje häst har druckigt...

Tycker man att det är förj***igt så kan man ju rengöra det själv varje dag:)

men vattnet i badkaren är ju inte direkt väldigt förorende grodor lever ju i vattenpölar ;)

Nej, grodor lever i vattendrag och diken, inte i förorenat stillastående vatten. De är dessutom väldigt känsliga för giftiga ämnen/dåligt syre/dålig hygien.

Jag tolkade dig som så att du sa att grodor och fiskar snart börjar hoppa i vattenkaren för att det passar dem om vattnet är skitigt?

nej så menade jag inte utan om man har typ en tunna ut som det får regna i och så så på våren brukar det komma grodyngel (iaf här) och då kanske det händer likadnat i ett badkar och det vara bara så att jag hoppades att det inte skulle hända för då behöver man verkligen byta vatten. Men sen kan jag inte sä mycket om vatten och deras organismer så jag har säker fel ;)

Grodor är ytterst känsliga för dålig vattenkvalitet.

jag tror det är mygglarver du sett : )

Ett gott tecken för en brunn är att det lever grodor i den. De enda grodfria brunnar jag träffat på har varit de som haft problem med den hygieniska kvalitén på vattnet.

KL

Men alltså, ser man att vattnet och kärlet är smutsigt rengör man väl.... Jag vill inte dricka alltför geggigt, mina hundar vill inte dricka alltför geggigt och således inte mina hästar heller.... DÄRFÖR rengör man när det behövs.. Punkt...

Hur svårt kan det va?!?:confused:

*svarar på ts första inlägg*

För mig ser de där badkaren skitiga ut och behöver rengöras. Om det är slabb-hästar som går där, tycker jag att ägarna bör rengöra och byta vatten varje dag.

Vi byter vatten varje dag, samt rengör baljorna. Har valt att inte ha badkaret i år, utan några större mjuka plastbaljor istället, tycker att de är mer lättskötta än badkaret.

Norrland

Jag byter varannan dag och till ena hästens hage ser det snabbt ut så där eftersom hon gillar att ta fotbad.

okej då var det säkert det men det likna grodyngel ;) men jag är ingen expert på det här ni verkar veta det här mycket bättre än mig :)

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 360
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka