Smutsigt gammalt läder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 437
G

Graendal

Om man verkligen ska diska gammalt läder, hur gör man då på bästa sätt? Sadeltvål känns för mesigt. Grönsåpa? Duschcreme för människohud? Nåt som verkligen tvättar men som inte torkar ut lädret och förstör det.

(Jag vet att det finns en nålad tråd om lädervård, men det här är liksom ett extremfall. ;))

Sv: Smutsigt gammalt läder

Jag tror jag brukar använda antingen duschcreme eller hästschampo faktiskt :o men jag tror lädret blir torrt oavsett, man dränker det ju så att läderbiten blöt rakt igenom liksom... På med olja bara så blir det fint sedan (iaf en billig utegrimma)!

först bada i ljummet vatten, skaka runt grejerna i vattnet också så att så mycket av smutsen som möjligt lossnar.

sen är det bara att sätta sig med sadeltvålen och göra rent

låt gärna torka i ett rum med lite lägre temperatur än man har inomhus

efter det är det bara att fetta lädret

jag gick omkull med hästen i djup vårlera.. hela sadeln, tränset, och schabraket var skitiga. jag också. sådär gjorde jag med lädret, och det blev inga skavanker på det.
gjorde även så med de jättegamla träns/andra läderremmar jag fick, dom blev också fina.

Med gamla smutsiga saker brukar jag först lägga det i ammoniak blandat med vatten. Sen efter det putsa av det med sadeltvål.

Efter det lägger jag det i parafinolja där det får ligga tills det slutar bubbla. Hänga på tork i några dagar och torkar sen bort den överflödiga parafinoljan.

Tycker det funkar super.

Ditt sätt låter bra mycket bättre än mitt om man vill vara lite rädd om lädret :)

Min grimma är iofs mjuk som attan men utsidan är ju så skavd av både hästen rullningar o min tvättning men det spelar ingen roll för en flyweilhållare som den är.

Ja om det bara är lera funkar det där nog bra. Men det här är en gammal sadel där lädret känns konstant smutsigt och klibbigt, trots att jag smörjer med sadeltvå etc. Den behöver liksom fettas av ordentligt..

Ammoniak? Det låter läskigt men effektivt. :D Antar att det rengör rätt bra? Kanske skulle prova.

Ja, det är ju hyfsat starkt ;). Kommer inte ihåg hur starkt jag brukar blanda. Men inte så starkt iaf. Kanske ska prova med något som du inte är så rädd om först ;).

Det är precis det som är felet- du lägger på mer o mer tvål utan att tvätta av det gamla först.

JAg brukar resonera så här.... HAr jag olja/fett på fingrarna behöver jag tvätta i varmt vatten och något som löser upp det- GÄRNA diskmedel. Sedan smörjer jag in mina torra händer med en creme...
Gör EXAKT likadant med lädret- det är ju hud det med...
JAg DISKAR alltid av mina saker innan jag sätter på nytt klet.
Helst använder jag butets creme att sätta på efteråt men även fett som innehåller bivax är bra. Dock väldigt lite fett...

Är det så att lädret känns lite stelt efter tvätten (när det torkat) kan du gnugga undersidan med en torr handduk- ordentligt.
Sedan kan du fetta in det med creme en gång till. Ta hellre för lite klet och gör det två ggr.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 774
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 067
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
65 030
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år... 30 31 32
Svar
631
· Visningar
43 306
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka