Alltså. Den här tråden överträffar med HÄSTLÄNGDER mina småslarviga föreställningar och fördomar om den skräck för veganer som ett utsnitt (oklart exakt vilket) av befolkningen hyser.
VEGANAKTIVISM döljs enligt detta utsnitt bakom miljöpolicies, miljöcertifieringar och miljöforskning. Kanske även på fler ställen, vad vet jag.
En sak fattar jag inte: VARFÖR skulle dessa "VEGANAKTIVISTER" arbeta på så försåtliga vis? Vad antas de vilja uppnå med så knepiga metoder?
Bland de knepiga metoderna har ju till och med antytts att VEGANAKTIVISTERNA spelar under täcket med ARLA!
Nu tar vi ett
hypotetiskt resonemang här:
Antag (som en del i det hypotetiska resonemanget) att vi skulle kunna minska våra utsläpp av växthusgaser med
X procent, om vi drastiskt reducerade våra flygresor och flygtransporter.
Antag (som en del i det hypotetiska resonemanget) att vi skulle kunna reducera våra utsläpp av växthusgaser med
Y procent, om vi drastisk reducerar vår konsumtion av animalier inklusive mjölk, med bibehållen tillgång till högvärdigt (växtbaserat-) protein, inklusive transporter.
Antag att värdet
X ovan är större eller ungefär lika stort som värdet
Y, då borde det ju förekomma betydligt mer prat om att sluta resa med flyg än vad som förekommer just nu.
Varje dag hör vi massor om hur vi ska minska vår animaliekonsumtion, ofta ganska urskiljningslöst, alltså "fulanimalier" hamnar i samma påse som "bästa miljöval". Ofta utan beskrivningar på vilka konsekvenser detta har vad avser odlingssystem och biologisk mångfald.
Något mer sällan, så pratas det om flyg och flygresor och dessas miljöpåverkan, t.o.m. bilresor (avsett bilens miljöinriktning) ges en större "fulstatus" än flygresorna. Då
Ja, det är något som är skevt. Och det är inte så enkelt som att det är animaliekonsumtionen i sig som är boven i dramat med klimathotet. Det är det totala resursuttaget.
Då blir det lite intressant, varför fokus sätts på en företeelse.
Det finns många ingredienser, flyget är en av dessa.