Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Det vet jag inte, men jag antar att man frågar båda samtidigt.

Man behöver ju inte ha samma åsikter - men var gång jag har diskuterat med Djurens Rätt så hade det alltid utmynnat i att vi inte ska ha djur/inte föda upp djur alls. Det blir ju en viss skillnad i hur man tacklar problemen då.
Menar du livsmedelsproducerande djur? För de flesta i styrelsen har husdjur om jag förstått det rätt.
 
[
Nej, nu är du ganska fel ute. LRF och svenska bönder kämpar för djurskyddet. Hårt. Det finns såklart avvikande meningar men konsensus är ganska stark, att djurskyddet ska vara starkt. Och att vi ska förmå andra länder att bli bättre.
Alltså, jag har inga kopplingar till Djurens rätt. Men jag har hygglig koll. Och här vet jag inte om jag ids förklara vilka problem med djurskydd ett djurrättsligt perspektiv ser. Men mot en djurrättslig hållning blir ditt unlägg goddag yxskaft.

Väldigt många länder säger sig ha världens bästa djurskydd. Det är ofta en viktig del av ett slags nationell identitet att hålla fram det.
 
Ja, det är många medlemmar i DR som också är med i andra mer extrema rörelser, som använder våldsaktioner. Finns flera kartläggningar.
Det var väl tre djurrättsaktivister som fick rätt långa fängelsestraff för en ca 4 år sedan, och sen avtog mängden brott drastiskt. De tre fälldes på nåt i stil med 22 punkter, och det är väl inte osannolikt att just de hade mer på sitt samvete. Med dem avtog kriminaliteten rätt mycket. Tre personer.
 
Göteborgsvarvet har tydligen en hållbarhetscertifiering att värna om och har tidigare fått anmärkning av det utfärdande företaget:

”Bo Edsberger är general för Göteborgsvarvet. Han berättar att de inledde ett miljöarbete för många år sedan och har certifierat sig som ett hållbart evenemang där de satsar på social hållbarhet, ekonomisk och miljö. Och vad de äter är en del av det arbetet.

– Vi har valt att äta vegetariskt, Det gör vår organisation hela året när arbetsgivaren står för bjudningen. Det är helt enkelt så vi jobbar. Under evenemanget erbjuds funktionärerna gratis vegetarisk mat.

Förra året fick de en anmärkning av företaget som utfärdar certifieringen.

– Då hade det suttit funktionärer på barer och druckit öl och ätit kött. Och då blir det att man uppfattar att de är i tjänst, säger han och fortsätter:

– Vad gäller alkohol gäller det nolltolerans när man är i tjänst. Ska man dricka alkohol efter loppet ska man ta av sig tröjan. Vi har vissa policys helt enkelt, vill man äta äta kött får man ta av sig tröjan med. Det är Göteborgsvarvets varumärke det handlar om. Man kan tycka att formuleringen är olycklig men vi träffar och pratar med funktionärerna. Vi vill vara ett hållbart evenemang och vi känner oss helt trygga med certifiering och den policy vi har valt att jobba efter.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd8Mxo/raseriet-mot-goteborgsvarvet--efter-kottbeskedet
 
Som vad? Blandar du inte ihop de med de andra?
De jag känner som är med är ju mesar 😂
Djurens rätt är en hårdför veganorganisation som gömmer sig bakom djurvälfärd. De har inget som helt intresse av välfärd för djuren utan deras mål är att utrota alla produktionsdjur. Att ett stort antal vilda djurarter som med modernt jordbruk är utrotningshotade då även de kommer utrotas är för dem egalt.
Till detta så ägnar de sig åt vilseledande information. Jag har haft ett antal duster med deras hästgrupp på fb (jag blev blockad tillslut) där jag ifrågasatte deras dessionformation. Bla säger de att
-Hästar inte tycker det är roligt att tävla
De påstår att det finns forskning på det men kan inte redovisa forskningen eftersom den inte utförts än men de VET vad resultatet kommer bli.
-De visar hur elaka tungband är genom att lägga ut bild på EN hästs tunga.
Varifrån bilden är vägrar de tala om.
-De lägger ut bilder på en hästs öga och talar om hur död blicken är.
Jag har testat i annan situation med den typen av bilder och ingen kunde tala om hästens sinnesstämmning. Bla blev en nöjd och avslappnad hästs öga beskrivet som ledset.
m.m. m.m.

Den här typen av dessinformation gör att de känna allt annat än seriösa

Om du anser att en organisation som ägnar sig åt dessinformation, rena lögner och förmänskligande av djuren är mesar så undrar jag hur du anser att arbetet ska bedrivas. Ska man ge sig ut och hota folk eller önska på deras barn död eller obotliga sjukdomar som många inom den idiologin gör?
 
– Vad gäller alkohol gäller det nolltolerans när man är i tjänst. Ska man dricka alkohol efter loppet ska man ta av sig tröjan. Vi har vissa policys helt enkelt, vill man äta äta kött får man ta av sig tröjan med. Det är Göteborgsvarvets varumärke det handlar om. Man kan tycka att formuleringen är olycklig men vi träffar och pratar med funktionärerna. Vi vill vara ett hållbart evenemang och vi känner oss helt trygga med certifiering och den policy vi har valt att jobba efter.”
Då vore det väl vettigare att avkräva deltagare och funktionärer ett löfte om att aldrig skaffa barn. En minskad befolkning är trots allt det enda sättet att förhindra att jorden som vi känner den går under.
 
Göteborgsvarvet har tydligen en hållbarhetscertifiering att värna om och har tidigare fått anmärkning av det utfärdande företaget:

”Bo Edsberger är general för Göteborgsvarvet. Han berättar att de inledde ett miljöarbete för många år sedan och har certifierat sig som ett hållbart evenemang där de satsar på social hållbarhet, ekonomisk och miljö. Och vad de äter är en del av det arbetet.

– Vi har valt att äta vegetariskt, Det gör vår organisation hela året när arbetsgivaren står för bjudningen. Det är helt enkelt så vi jobbar. Under evenemanget erbjuds funktionärerna gratis vegetarisk mat.

Förra året fick de en anmärkning av företaget som utfärdar certifieringen.

– Då hade det suttit funktionärer på barer och druckit öl och ätit kött. Och då blir det att man uppfattar att de är i tjänst, säger han och fortsätter:

– Vad gäller alkohol gäller det nolltolerans när man är i tjänst. Ska man dricka alkohol efter loppet ska man ta av sig tröjan. Vi har vissa policys helt enkelt, vill man äta äta kött får man ta av sig tröjan med. Det är Göteborgsvarvets varumärke det handlar om. Man kan tycka att formuleringen är olycklig men vi träffar och pratar med funktionärerna. Vi vill vara ett hållbart evenemang och vi känner oss helt trygga med certifiering och den policy vi har valt att jobba efter.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd8Mxo/raseriet-mot-goteborgsvarvet--efter-kottbeskedet
På mitt jobb har vi både en miljöinriktad matpolicy (helst ekologiskt, helst inget kött), samt en resepolicy (ta tåg till Stockholm, Köpenhamn och Oslo, inte bil, inte flyg).

Men vi har ju inga "företagströjor" att ta på och av.

Men kanske är "min" statliga myndighet infiltrerad av både djurrättasterrorister och miljö-dito? :nailbiting:
 
På mitt jobb har vi både en miljöinriktad matpolicy (helst ekologiskt, helst inget kött), samt en resepolicy (ta tåg till Stockholm, Köpenhamn och Oslo, inte bil, inte flyg).

Men vi har ju inga "företagströjor" att ta på och av.

Men kanske är "min" statliga myndighet infiltrerad av både djurrättasterrorister och miljö-dito? :nailbiting:
På mitt jobb har flera djur för egen konsumtion, tex höns, kanin och får. Skulle inte de få äta sina egna djur utan onda blickar från ditt jobb då?
 
De flesta som jag sett reagerat har inte gjort det för att funktionärerna serveras vegetarisk mat utan för att de ska ta av sig sina tröjor om de väljer att äta kött.
Fast det var ju lika upprört när det gällde den där festivalen och sen Vasaloppet. Fast det kanske fanns någon sån uppmaning då också? Jag förstår dock inte det upprörande, om man inte kan äta vegetariskt just när man är funktionär där så får man väl låta bli att vara funktionär.
 
Fast det var ju lika upprört när det gällde den där festivalen och sen Vasaloppet. Fast det kanske fanns någon sån uppmaning då också? Jag förstår dock inte det upprörande, om man inte kan äta vegetariskt just när man är funktionär där så får man väl låta bli att vara funktionär.

I mina flöden är varken Vasaloppet eller festivalen (som jag inte heller minns vilken det var) lika aktuella som Göteborgsvarvet så det går liksom inte riktigt jämföra för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp