Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Jag och de flesta jag ser i mitt flöde på fb är löjligt tacksamma om nån orkar fixa vegansk mat till en (oavsett vad resten av sällskapet äter). De flesta brukar också fråga om man ska ta med egen mat.
Vad har ditt fb flöde att göra med det jag läst på Buke?
 
Marknadsföring av vad? De infiltrerande djurrättsaktivisterna?
Ja, man kan ju undra. För faktaunderstött verkar ju inte beslutet om lakto-ovokost vara. Så en infiltrerande djurrättsaktivist har under flaggen - HÅLLBARHET (- här hör man änglar sjunga) övertalat ledningen om fördelen med att marknadsföra loppet på detta sätt. Nogsamt undvikande att nämna djurrätt.
Lite så paranoian resonerar.
 
Ja, man kan ju undra. För faktaunderstött verkar ju inte beslutet om lakto-ovokost vara. Så en infiltrerande djurrättsaktivist har under flaggen - HÅLLBARHET (- här hör man änglar sjunga) övertalat ledningen om fördelen med att marknadsföra loppet på detta sätt. Nogsamt undvikande att nämna djurrätt.
Lite så paranoian resonerar.
Du ger uttryck för din egen paranoia genom den här tråden alltså?

Törs man fråga varför du vill dela din paranoia med oss?
 
Ja, man kan ju undra. För faktaunderstött verkar ju inte beslutet om lakto-ovokost vara. Så en infiltrerande djurrättsaktivist har under flaggen - HÅLLBARHET (- här hör man änglar sjunga) övertalat ledningen om fördelen med att marknadsföra loppet på detta sätt. Nogsamt undvikande att nämna djurrätt.
Lite så paranoian resonerar.
Så Varvetchefen säger att de månar om sin hållbarhetscertifiering men du påstår att det är djurrättsaktivister som duperat dem? Det här blir ju mer och mer absurt!

Flyguppvisningen hade för övrigt enligt F7 på Såtenäs att göra med att 700 medarbetare sprang Varvet. Du har själv citerat F7:s text men valde att utelämna den delen. Och det må komma som en överraskning men det är varken Göteborgsvarvet eller Djurens rätt som äger luftrummet över Göteborg.
 
Ja, man kan ju undra. För faktaunderstött verkar ju inte beslutet om lakto-ovokost vara. Så en infiltrerande djurrättsaktivist har under flaggen - HÅLLBARHET (- här hör man änglar sjunga) övertalat ledningen om fördelen med att marknadsföra loppet på detta sätt. Nogsamt undvikande att nämna djurrätt.
Lite så paranoian resonerar.
Jaha, så de extrema djurrättsaktivisterna vill ha lakto-ovo kost? Nja.
 
Djurens Rätt är remissinstans samt har representanter i djurförsöksetiska forskningsnämnder. Detta skakar bondesverige i sina grundvalar. Tråkigt nog skakar det även rid- och hästsportorganisationer på liknande sätt.

Jag har suttit i en djuretisk nämnd och de är i minoritet + att de inte är särskilt extrema en eller två undantagna. Det är dessutom bra att ha deras åsikter och synpunkter eftersom andra lekmän lätt blir lite väl lätt imponerade av medicinsk expert som gärna svänger sig med termer ingen av oss andra fattar och gärna varnar för pandemi om de inte får igenom sina forskningsansökningar.

Ibland kan det vara helt absurt som när jag var på en konferens och det spenderades en förmiddag med att diskutera huruvida fruktflugor ska klassificeras som ett tamdjur (Jordbruksverket) eller ett vilt djur (Naturvårdsverket). Men det var inte djurrättsaktivisterna som drev den frågan. Jag hade ärligt ganska svårt att hålla masken. Jag har för mig att det till slut beslutades att om flugorna uppfötts i ett visst antal generationer skulle de klassas som domesticerade men de som invaderar mina bananer är vilda och kan därför experimenteras på med inte lika strikta regler.

Fick genom samma nämnd veta att det faktiskt finns företag som lever på att producera berikning av miljön hos försöksråttor, fina små röda hus och hjul och annat, och att ett forskarlag för att försäkra sig om att möss dog smärtfritt först gasade, sedan sprutade och till slut halshögg dem innan de brändes upp. Kändes som lite overkill, men det framhölls i ansökningen.
 
Är det någon som kan hitta något hållbart med en lakto-ovo vegetarisk kost på ett evenemang där miljöförstöring verkar vara norm?
 
Så Varvetchefen säger att de månar om sin hållbarhetscertifiering men du påstår att det är djurrättsaktivister som duperat dem? Det här blir ju mer och mer absurt!

Flyguppvisningen hade för övrigt enligt F7 på Såtenäs att göra med att 700 medarbetare sprang Varvet. Du har själv citerat F7:s text men valde att utelämna den delen. Och det må komma som en överraskning men det är varken Göteborgsvarvet eller Djurens rätt som äger luftrummet över Göteborg.
Det hela är ju absurt! Det finns ju inget hållbart med evenemanget alls? Och vad är då grejen med lakto-ovo vegetarisk kost?
Och vadå utelämna. Det är ju inget hemligt med Försvaret som avsändare men om Göteborgsvarvet var såååå noga med sin hållbarhet - skulle dom inte tackat nej då?
 
Är det någon som kan hitta något hållbart med en lakto-ovo vegetarisk kost på ett evenemang där miljöförstöring verkar vara norm?
Men vad skulle ett reellt alternativ vara? Att utfodra alla funktionärer och engagerade med 200g kött med tveksamt ursprung varenda gång varvet står för måltiden? För det känns som det är det troligaste alternativet om en ska ha råd att låta alla äta kött eftersom det knappast lär vara aktuellt med frigående glada djur som är uppfödda på kravmärkt sätt.

Det är väl bra att dom gör NÅGOT och försöker förändra någon del av sin verksamhet? Jag kan verkligen inte se problemet eftersom det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att bli bjuden på en måltid innehållandes kött. Framförallt då om organisationen ska leva upp till cerrifieringar etc.

Och alltså, dom jobbar ju med andra delar av hållbarhet också. Bland annat genom att erbjuda pendelbussar från utkanten av stan in till starten. Det minskar definitivt mängden bilkörare inne i stan vilket känns som en rätt vettig grej.
 
Vilken löjlig tråd. I klass med när någon säger att de källsorterar pga miljön och får höra vilken hycklare denne är för att den gör annat som inte är miljövänligt.
Jösses, något är väl iaf bättre än inget och det kan man väl vara glad över istället för att gnälla över allt annat som inte görs.
 
Vilken löjlig tråd. I klass med när någon säger att de källsorterar pga miljön och får höra vilken hycklare denne är för att den gör annat som inte är miljövänligt.
Jösses, något är väl iaf bättre än inget och det kan man väl vara glad över istället för att gnälla över allt annat som inte görs.
Men vad har dom gjort då? Exakt vad är hållbarheten i en lakto-ovo vegetarisk kost. Jag tycker dom kunde serverat vegansk kost men låtit funkisarna äta vad dom ville iklädda sin tröjor.
 
Men vad har dom gjort då? Exakt vad är hållbarheten i en lakto-ovo vegetarisk kost. Jag tycker dom kunde serverat vegansk kost men låtit funkisarna äta vad dom ville iklädda sin tröjor.

Dom har tagit avstånd från köttproduktion.

Men dom äter ju vad som serveras på plats. Gå på puben och käka hamburgare var väl något som skedde efter dagens slut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp