Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Klimatfördelar möjligen men det vore en katastrof för den biologiska mångfalden. Nej dagens jordbruk är inte bra för den biologiska mångfalden. Det enda som räddar upp situationen en liten liten aning är att det finns betande djur. Den minimala räddningen arbetar veganerna hårt för att förinta.
Jag vet inte vad du tror att du lär mig och vad du argumenterar mot/för.
 
Djurens rätt har ingenting med klimat att göra, det är inte deras mål så därför finns det inte klimatmål i deras "program" eller hur jordbruket ska skötas.
Du blandar ihop Djurens Rätt Med andra föreningar

Ledtråd 1: Forskaren kommer alltid fram till att det allra viktigaste för klimatet är att vi drastiskt minskar köttkonsumtionen eller helst inte konsumerar kött alls, och får så många som möjligt att gå över till vegankost.

När andra åtgärder diskuteras (som gör att köttproduktion kan fortsätta) är de inte alls lika intressanta eller bra i forskarens mening.

Verkar det trovärdigt när en "klimatforskare" som tidigare varit ordförande för Djurens Rätt, alltid kommer till den slutsatsen? Precis som du påpekade så saknar Djurens Rätt klimatmål, hade de haft det, hade det blivit lite mer svåranalyserat - vad som är viktigast.

Trovärdigheten hade ändå varit mycket svår.

Precis som den är när LRF fritt får föreslå vilka klimatåtgärder som är bäst och effektivast, genom att cherry picka helt andra resultat och ignorera andra.
 
Jaha, jag trodde det var mjölkbönderna som ville ta bort beteskravet.
Det finns också bönder som lämnar remsor mellan åkrarna och mot dikena. Det gör förvånansvärt stor nytta för mångfalden.

Mycket av det bete som kor trots allt får göra för sina ägare, sker ju på vall och är inte så himla intressant med avseende på biologisk mångfald. Ängsbete har vi ju rätt lite av i landet. En hel del ängsmark hävdas med lie av entusiaster, inte bönder.

Den djurhållning som försvaras, är ju inte den vanligaste djurhållningen.

Jag är i chock av den här tråden. Jag hade inte fattat att skräcken för veganer var till den grad skruvad.
 
Ledtråd 1: Forskaren kommer alltid fram till att det allra viktigaste för klimatet är att vi drastiskt minskar köttkonsumtionen eller helst inte konsumerar kött alls, och får så många som möjligt att gå över till vegankost.

När andra åtgärder diskuteras (som gör att köttproduktion kan fortsätta) är de inte alls lika intressanta eller bra i forskarens mening.

Verkar det trovärdigt när en "klimatforskare" som tidigare varit ordförande för Djurens Rätt, alltid kommer till den slutsatsen? Precis som du påpekade så saknar Djurens Rätt klimatmål, hade de haft det, hade det blivit lite mer svåranalyserat - vad som är viktigast.

Trovärdigheten hade ändå varit mycket svår.

Precis som den är när LRF fritt får föreslå vilka klimatåtgärder som är bäst och effektivast, genom att cherry picka helt andra resultat och ignorera andra.
Det är bara det att ditt referat är felaktigt och intellektuellt ohederligt. Det du vill diskutera är således inte fallet.

Läs på.
 
Jag argumenterar mot att kor är skapade av jävulen för att förstöra planetens klimat. Det är den åsikten som framförs av klimatforskare utan att man tittar på det stora problemet.
Vad argumenterar du mot/för om du nu inte argumenterar mot kornas existens?
Jamen då är vi eniga. Jag tror inte heller att (de snälla och söta) korna är ondskan inkarnerad på jorden.
 
Senast ändrad:
Men snälla läs vad jag skriver och inte vad du tror att jag skriver. Jag skrev att det var BÄTTRE än att skjuta av en stor del av mänskligheten som något ljushuvud för ett antal sidor sedan föreslog. Är det så jäkla kontroversiellt?

Jag tycker du också kan läsa vad du svarar på och inte vad du tror att du svarar på :) Det var ingen som föreslog att människor skulle skjutas.
 
Det finns så mycket att säga om det här;
Jag gick på jordbruksgymnasie för över trettio år sedan och tyckte då stordriftens kor hade det bedrövligt. På den tiden hade korna det bättre på de mindre gårdarna med kanske 40 kor i snitt. Sedan dess har mjölkkorna fått det så mycket bättre och är så mycket friskare och blir så mycket äldre. Bor lösa i stora ljusa lagårdar med bra luft, får gå ut på bete, äter till största delen grönfoder, mjölkas varsamt, behandlas restriktivt med antibiotika, kalvarna är friskare.
Det här har drivits fram av djurskyddskäl OCH det faktum att en ko som trivs mjölkar rysligt mycket bättre. Vi ska vara rädda om våra livsmedelsproducenter oavsett om dom odlar ärtor eller producerar mjölk. Köp svenskt.
 
En kommentar till "köp svenskt": Sverige borde vara självförsörjande på livsmedel. Som det nu är importeras tror jag nästan hälften av vad vi äter och inga konsumentkampanjer kommer ändra på det, det är alldeles för stora ekonomiska intressen inblandade. Det som krävs är politiska beslut.
 
Jag tycker du också kan läsa vad du svarar på och inte vad du tror att du svarar på :) Det var ingen som föreslog att människor skulle skjutas.
Jo du förslog att jag ansåg det vara en bra idé. Eftersom du ens kom på tanken så borde det ju finnas en orsak till det och den orasken är inte jag.
 
Hur gamla blev korna på din tid? Nu tror jag medelålder vid slakt är 2,5 laktationer om ens det.
Ja, medelåldern är tyvärr inte hög. Kan bero på att man slår ut korna istället för att ha kvar en dålig ko. Och det är väl inte fel. Har en ko upprepade problem med hältor eller mastit så är det ett lidande. Förr kunde man ju se kor som såg för jäkliga ut efter varje laktation.
Men en bra ko blir bortåt 10 år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp