Bukefalos 28 år!

Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Absolut och jag har heller aldrig försvarat det eller förespråkat att hästägare ska slippa kravet på utegång.

Personligen tycker jag det är höjden av dubbelmoral att ha häst för sitt eget höga nöjes skull och samtidigt ha en massa åsikter om hur Sveriges bönder håller djur (vilket man i de allra flesta fall har väldigt dålig koll på, det visar sig inte minst i denna tråden). I vissa fall driver man till och med att man inte ska få hålla djur för att få mat - men nöje är ok liksom?

Inte direkt riktat till dig utan bara en utveckling av kommentaren.
 
48% av nötköttet är importerad, 32 % griskött ca 30 % av fågeln och 65% av lammköttet. Detta kött skulle vi ju kunna ta bort helt och bara äta svenskt utan att störa privatekonomin. Mejeriprodukter är svårare att tolka för vi importerar nästan lika mycket som vi exporterar, vilket verkar vara i runda slängar 1/5 av mjölken (som importeras och exporteras). Äggen har också en låg importandel vilket förklaras av salmonellaproblemen utomlands ca 12%. Trenden går också mot att vi äter mer svenska animalier vilket är bra, med tanke på både miljö, djurhälsa och antibiotikaresistens.
 
48% av nötköttet är importerad, 32 % griskött ca 30 % av fågeln och 65% av lammköttet. Detta kött skulle vi ju kunna ta bort helt och bara äta svenskt utan att störa privatekonomin. Mejeriprodukter är svårare att tolka för vi importerar nästan lika mycket som vi exporterar, vilket verkar vara i runda slängar 1/5 av mjölken (som importeras och exporteras). Äggen har också en låg importandel vilket förklaras av salmonellaproblemen utomlands ca 12%. Trenden går också mot att vi äter mer svenska animalier vilket är bra, med tanke på både miljö, djurhälsa och antibiotikaresistens.

Jag kan ju personligen tycka det är ganska ointressant hur stor andel vi producerar själva. Kan vi producera 200% av den svenska nötköttskonsumtionen är det väl bara bra, för staten, antibiotikafrågan, arbetstillfällen osv osv. Vi har otroligt stor potential i landet som inte utnyttjas.
 
Jag kan ju personligen tycka det är ganska ointressant hur stor andel vi producerar själva. Kan vi producera 200% av den svenska nötköttskonsumtionen är det väl bara bra, för staten, antibiotikafrågan, arbetstillfällen osv osv. Vi har otroligt stor potential i landet som inte utnyttjas.
Eftersom vi i den här tråden nästan enbart diskuterar fördelarna med köttproduktionen som den ser ut i Sverige så blir det ju intressant. De miljöfördelar som diskuteras här finns ju tex inte i Tyskland där en stor del av det importerade nöttköttet kommer ifrån. Det köttet har bara minus på sin lista.
 
Eftersom vi i den här tråden nästan enbart diskuterar fördelarna med köttproduktionen som den ser ut i Sverige så blir det ju intressant. De miljöfördelar som diskuteras här finns ju tex inte i Tyskland där en stor del av det importerade nöttköttet kommer ifrån. Det köttet har bara minus på sin lista.

Jag tror du får läsa mitt inlägg en gång till.
 
Personligen tycker jag det är höjden av dubbelmoral att ha häst för sitt eget höga nöjes skull och samtidigt ha en massa åsikter om hur Sveriges bönder håller djur (vilket man i de allra flesta fall har väldigt dålig koll på, det visar sig inte minst i denna tråden). I vissa fall driver man till och med att man inte ska få hålla djur för att få mat - men nöje är ok liksom?

Inte direkt riktat till dig utan bara en utveckling av kommentaren.

Hur många håller sin häst som kor då?
 
Du menar i lösdrift med fri tillgång på grovfoder, eller vadå? Jag gör det men tror det är relativt få.

Det har jag faktiskt aldrig sett (säger dock inte att det inte finns bara för att jag inte stött på någon sådan gård). Endast sett mjölkkor uppbundna största delen av året.
Vore intressant med någon sorts statistik på hur många gårdar med mjölkkor som faktiskt har lösdrift. Finns det?
För det känns för mig (endast pga vad jag själv sett) att det ändå är ganska få och troligtvis bara de allra största som håller korna så.
 
Det har jag faktiskt aldrig sett (säger dock inte att det inte finns bara för att jag inte stött på någon sådan gård). Endast sett mjölkkor uppbundna största delen av året.
Vore intressant med någon sorts statistik på hur många gårdar med mjölkkor som faktiskt har lösdrift. Finns det?
För det känns för mig (endast pga vad jag själv sett) att det ändå är ganska få och troligtvis bara de allra största som håller korna så.

Oj. Jag ska hitta statistik åt dig. Jag är helt säker på att det är en övervägande majoritet av de svenska korna. Återkommer med siffror.
 
@Petruska

Ett exempel (från 2014 ur "The importance of reduced meat and dairy consumption for meeting stringent climate change targets"). Ursäkta svengelskan.

Först begränsar FH det till att omfatta 20% av utsläppen och räknar sedan upp tre nyckelfaktorer för att komma åt utsläppen inom denna del (livsmedelsproduktion/jordbruk).
1. Productivity improvements.
2. Dedicated technical mitigation measures
3. Human dietary change.

Sen kommer slutsatsen av FH att eftersom vi vet historiskt hur mycket effekt 1 och 2 kan ge oss, så måste vi göra drastiska ändringar och satsningar gällande 3, för att nå 2-gradersmålet. Av någon anledning har han låst sig vid att just 3 går att ändra på och inte ska bedömas med historiskt underlag. Han drar till och med slutsatsen att om vi inte gör drastiska ändringar gällande 3 blir det i princip OMÖJLIGT att nå 2-gradersmålet. Det glöms nästan bort att vi begränsat oss till 20% av utsläppen som existerar idag.

En annan forskare med annat specialintresse hade lika väl kunnat hävda att vi vet historiskt hur svårt det är att få människor att ändra sin kost och hur teknik bidrar, så vi måste välja att satsa stenhårt på 1.
En tredje forskare med annat specialintresse hade lika väl kunnat hävda att vi vet historiskt hur svårt det är att få människor att ändra sin kost och hur produktivitetsutveckling bidrar, så vi måste välja att satsa stenhårt på teknikutvecklingen, 2.
En vän av ordning undrar också varför just de här 20% är extra viktigast, när åtgärder inom de 80% andra delar av utsläppen kan ge enorma utsläppsminskningar - som gör att hela världen kan fördubbla sin köttkonsumtion och ändå nå 2-gradersmålet.

På exakt samma underlag.

Det tvistas också om rena faktafel, men det är jag inte rätt man att bedöma och jag ser inga uppenbara problem med faktaunderbyggnaden i denna text. Felet ligger hela tiden i antaganden, hypotesbygganden och slutsatser som kommer fram till att "human dietary changes" är extra superviktigt jämfört med allt annat för klimatfrågan. Och det stämmer givetvis inte. Även om det de facto är en bra möjlighet med viss påverkan som finns på kartan.

Det är ett stort trovärdighetsproblem att komma fram till den slutsatsen när man kommer från Djurens Rätt - som inte har ett dugg med klimatforskning att göra.

Och till sist; jag tycker också att det är rimligt att vi minskar köttkonsumtionen, och att det är fullständigt bevisat att det skulle ge en positiv effekt på utsläppen och förmodligen på folkhälsan. Jag ogillar dock överdrifter och att framställa det som att just köttproduktionens vara eller inte vara är domedagsfrågan. För det är faktiskt inte vad klimatfrågan handlar om i stort. Koldioxidutsläpp är lika mycket skada oavsett varifrån de kommer. Det anser uppenbarligen inte FH, med sina skruvade slutsatser.

Forskningen är ju ä då hans privata tid, det är ju inte på uppdrag av djurens rätt han gjort det?

Träffarna jag hittar där de de senaste åren varit i kontakt med honom är seminarium osv på tillställningar där djurens rätt varit inbjudna, inte som de arrangerat själva, som i Almedalen, då är det ju svensk mat och miljöinformation som är arrangör.
 
Vi har precis avslutat vår naturvårdsplan och inventerat just ängs- och betesmarker så jag vet iallafall i vår kommun exakt vart de höga värdena finns och de finns bland annat där det är hästbete. Eftersom de flesta hästar är hobbyhästar och därför mår bäst av magert bete passar naturbetesmarkerna dom mycket bra. Dessa gårdar och marker skulle om de inte beboddes av häst, förfalla och betena inte betas alls.

Jag skrev inte heller att all fårhållning sköts på hobbynivå, men det är svårt att få ekonomi i enbart fårhållning och de flesta vi har i kommunen har en annan huvudinkomst än får. Trots det finns det många får i kommunen som står för en hel del av betandet av just naturmarker.
Ja, hur det ser ut i just din kommun, vet ju du bäst.

Men fårhållning i Sverige ser inte ut som du beskriver. Det finns ett antal "lammproducenter" och ytterligare ett antal "skinn- och lammproducenter" som ser fårhållningen som sin huvudsakliga näring. Och som nyttjar alla sorters mark.

Att sedan småskalig, hobbymässig, fårhållning är väldigt vanlig, medianen i antal tackor i en fårbesättning är ca 15 st, innebär inte att det det inte är vanligt med större besättningar, utan snarare att det är väldigt vanligt med hållandet av väldigt få får på hobbybasis.

Jag håller med om att magra naturbetesmarker är lämpliga för hästar, men tyvärr så används det för lite sådana betesmarker av häst. Återigen, den typiska "hästgården" där ett par hobbyhästar lever, är ofta försedd med f.d. åkermark, snarare än naturbeten.
 
Det har jag faktiskt aldrig sett (säger dock inte att det inte finns bara för att jag inte stött på någon sådan gård). Endast sett mjölkkor uppbundna största delen av året.
Vore intressant med någon sorts statistik på hur många gårdar med mjölkkor som faktiskt har lösdrift. Finns det?
För det känns för mig (endast pga vad jag själv sett) att det ändå är ganska få och troligtvis bara de allra största som håller korna så.
Men de allra flesta går ju över till lösdrift och robotmjölkning, uppbundna djur är helt och hållet på väg att fasas ut.

Och det går fort nu, på bara några år ("mjölkkrisen"), så har besättningar endera lagts ner, eller så har man investerat sig bort från dålig lönsamhet, och skaffat lösdrift och robot...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp