Snabb hjälp! Sadelnumer??

harri

Trådstartare
Ska ev köpa en sadel av dyrare modell osedd och jag har bett att få se sadelnumret för slippa bli pålurad något som är stulet.
Numret som jag fick ser ut så här satansat på sadeln

SE 17 S1 TR 2G (kan ev vara ett C)
11 12771
Francais

Vad kan jag läsa ut av detta? Sadeln är i princip ny men ägaren har inga papper på den. Den är köpt i Tyskland av henne för ett väldigt bra pris.

Är det superkorkat att köpa den utan pappar? Tänkte att det kanske bara är vi i Sverige som är fixerade vid div kvitton och garantier? Finns det någonstans man kan ta reda på mer om sadeln genom nummret?

Mycket tacksam för svar!!:)

Sv: Snabb hjälp! Sadelnumer??

Med tanke på att god tro är avskaffat och man riskerar att bli av med det man köpt om det visar sig vara stöldgods hade jag nog varit försiktig om det inte är summor jag kan tänka mig att förlora.

Det enda du kan göra är väl att kontakta tillverkaren och höra dig för om de får in stöldanmälningar eller hur du ska bete dig.

Jag TROR ju absolut inte att sadeln är stulen utan att det är så att ägaren vill bli av med den snabbt då den låg katastrof på hennes häst. Jag har fått massor av bilder på sadeln i div konstiga vinklar när jag bett om det. Det skulle även vara ett byte i affären i så fall, hon ska ha en sadel av mig å då känns det ju lite mer seriöst eller??

Alltså det där hjälper dig ju inte ett dugg, numret kan vara tagit från en annan sadel för allt du vet. Vill man misstro folk så kan man inte lita på NÅGOT de säger. Är priset för gott att vara sant så finns det ingen sadel...

Men faktum är att de flesta är ärliga. Använda internetgirot om du är orolig, och se till att det står tydligt i beskrivningen vad det är för sadel. Märke, ålder osv.

Att sadeln har kvitto och garanti kan visserligen vara bra om du är rädd att du köper stöldgods, men garanti gäller enbart den första ägaren, så om du köper en begagnad sadel så spelar det ingen roll om det finns kvitto eller ej ur garantisynpunkt... Så ja, jag tycker nog det är en del som är alltför hysteriska om at allt skall ha kvitto kvitto kvitto!!

Ingen av de begagnade sadlarna jag har köpt har haft något kvitto... Köper man i affär i dag så får man ju i regel bara ett kassakvitto där det ofta inte ens står vad man har köpt... Texten brukar försvinna också, jag lämnade med kvitto och garantikort när jag sålde en sadel men det gick ju inte att se vad som stod där.. :p

Tänkte på den men min franska är ju inte mycket att hurra över:p sen hittade jag inget vettigt på tillverkarens hemsida. Skulle det funka att kontakta någon återförsäljare i Sverige även om inte sadeln är köpt här tror du?

Vad är det för sadel då?

Jag kan inte tänka mig att en svensk åf har översikt över sadlar som sålts i Tyskland....
Skriv på engelska, störret företag som handlar med hela världen har alltid någon som kan åtminstone lite engelska...

Det är en CWD modell 2G alternativt kåpa 2C om det står C i stället för ett G. Den är från 2011, 17" tillverkad i Frankrike.

Jo det förstårs. Asså det är inte själva betalningen jag är orolig för utan att jag får hem en sadel som senare vid en tex vidareförsäljning visar sig vara stulen. Jag vill inte ha det på mitt samvete.

Tycker också de flesta är ärliga även om jag nyss vart FETBLÅST på hela min sadelbudget:devil::devil: Så jag är helnojjig för allt nu:p

Då stämmer infon jag har fått:) Du vet inte om bomvidden står med bland dom siffrorna?

CWD stansas inte med bomvidd då varje sadel är unik och måttas, kan ha olika sorters bossor osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka