Snabba råd tack:)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _saarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 582
Sv: Snabba råd tack:)

Rattfylla skrev:
Som du nog kanske har hört inna så är faktiskt bommar ömtåliga. Och har man otur att dom faller fel i golv så kan bommen gå av eller få en spricka som orsakar obehag för hästen. Kan hända den dyraste sadeln!
Jag snackar iaf av egen erfarenhet utav sadeln.
Då tycker jag det är värre att föreslå en sadel med utbytbara järn. Dom förstör ryggar!!!
Jag ser det här som att snacka skit.... Inte heller kan jag se hur man kan missuppfatta det. Det står klart och tydligt vad du tycker.
Än en gång: bommar är inte ömtåliga, de får inte sprickor av att tappas i golvet. Sadlar med utbytbara koppjärn förstör inte hästar heller så länge de är rätt tillpassade. Och så är det med ALLA sadlar.
Lite skeptisk mot sadlar med utbytbara koppjärn var du tydligen inte, du sa ju att de förstörde hästars ryggar. Du sa inte att vissa gör det, du sa att "DOM" gör det. Underförstått: ALLA.

Så du menar på fullaste allvar, att du är rädd för att tappa din sadel i marken pga den anledningen att bomman kan få en spricka, men du viull ÄNDÅ hävda att sadeln är bra?! Hur går det ihop?!
Det är kromgarvat läder, vilket endast används hos billiga sadlar av en anledning, men du vill ändå hävda att sadeln är bra?
Pinto använder inget som liknar syntet eller ren fårull i sina sadlar heller, men du vill ändå hävda att sadlarna är bra?
Lädret är inte igenomfärgat och tappar färgen efter en gångs användning och lädret känns dessutom som kartong, men Pinto sadlarna är fortfarande bra sadlar enligt dig?

Sorry Rattfylla, men om du fortfarande tycker sadlarna är bra, så har du en väldigt konstig syn på vad som är bra. Eller så har du väl itne varit med om nåt bättre, men jag kan lova dig, det finns andra sadlar som faktiskt är prisvärda. Men de kostar inte nån tusenlapp, utan de kostar 3-4 000. Det kallas syntet.

jag gjorde så att jag köpte en sadel för att medryttaren skulle ha ngt att rida i på uteritt, eftersom jag helst inte vill ha min isabell werth i skogen blöta dagar,,,,men vad rider ägaren ut på då? ;) barbacka :angel:

Som du sen såg ändrade jag min åsikt. Vilket faktiskt är lagligt i detta land!
Jag använder endast lädersadlar då jag inte gillar dom i syntet. Smaksak där helt enkelt.
Men bara för jag väljer pinto och tycker att MIN är bra så ska inte du komma och tycka jag är korkad vilket du mer eller mindre säger.
Alla har rätt till sin yttrandeåsikt.
Jag ändrade min kommentar ang utbytbara järn. Sa att det kan ju varit just den sadeln som varit feltillverkad eller nått.
Men jag går itne och idiot förklarar folk som rider med sadlar som har utbytbara kopparjärn osv.
Jag har sett MYCKET värre sadlar än Pinto och mycket bättre.
Men jag tycker att Pinton gott och väl är värd sitt pris. Iaf min som sagt.
Ovan har du min förklaring till min åsikt. Och hoppas detta nu kan läggas ner då det, enligt mig, är en idiotisk diskussion som inte kommer någon vart!

Du skrev inte att du tog tillbaka ditt påstående, du förnekade att du hade skrivit det. Viss skillnad....
Men varför svarar du inte på mina frågor? "Så du menar på fullaste allvar, att du är rädd för att tappa din sadel i marken pga den anledningen att bomman kan få en spricka, men du viull ÄNDÅ hävda att sadeln är bra?! Hur går det ihop?!
Det är kromgarvat läder, vilket endast används hos billiga sadlar av en anledning, men du vill ändå hävda att sadeln är bra?
Pinto använder inget som liknar syntet eller ren fårull i sina sadlar heller, men du vill ändå hävda att sadlarna är bra?
Lädret är inte igenomfärgat och tappar färgen efter en gångs användning och lädret känns dessutom som kartong, men Pinto sadlarna är fortfarande bra sadlar enligt dig?" Skrev jag i inlägg #61.

Självklart är det en smaksak att man inte gillar syntet, MEN man kan inte gnälla över att man måste lägga tiotusentals kronor på en sadel bara för att man inte vill ha syntet. (och man vill ha en billig sadel) För de Griffin och Wintec jag har sett ahr varit bra sadalr och jag är övertygad om att de har en bra konstruktion (har tyvärr inte slaktat nån än) de är abra billiga pga att de inte har nåt läder. Tyvärr finns det inte så många modeller att det finns en för varje häst, men många hästar kan ha syntet. Och man ska ju inte köpa en sadel som inte passar hästen.

Har du nånsin funderat över hur de är konstruerade och hur det påverkar hästen?
Jag kan också gå in i en hööksbutik och känna å¨den billigaste islandssadeln och tänka "ja, den såg väl okej ut..." och jag har sett många som rider i dom (som verkar nöjda). Men det betyder itne att den är bra (även om jag är övertygad om att den är bättre än många andra billiga sadlar, då jag har för mig att de islandssadlarna kan stoppas om) utan bara att den är billig och en slit och släng sadel. Bra om man har en unghäst som har en tendens att kasta av folk och rulla sig med sadeln efteråt. Men även där har de inte lagt ner nån vidare tanke på hur konstruktionen på bommen ser ut. Och tryckfördelningen är alltså inte optimal. Inte heller är bommen särskilt hållbar.

Jag idiotförklarar dig inte, men du har kommit med några påståenden som jag bara häpnar över. För du vet ju faktiskt inte nåt om sadlar, det märker jag.... Visst om du vill lära dig, men då börjar man inte med att skriva att Pinto är en bra sadel, då du inte vet hur den är konstruerad och du inte vet hur det påverkar hästen och får alla att höja på ögonbrynen när du skriver att alla sadlar med utbytbara koppjärn förstör hästen. Bra att du tog tillbaka till påstående, men jag ser inte varför du skrev det från början?

Jag har själv en mycket fin mörkbrun Hubertus Flatback hoppsadel som jag ska sälja.
Den är troligen 16" sits o normal mot något vid bom. Har legat på en ganska bred arab, och har även passat bra på en ponny i haflingermodell.
Väldigt skön för både häst och ryttare.
Mycket fint skick, endast sliten lite i skänkelläget.
Säljes då jag ska köpa Westernsadel istället.

Pris: 3900 (prutbart)

Låter det som något?
sanna_klang@hotmail.com

Sanna

du vet Q hade väl inte heller lättast att hitta sadel och på han låg ju horse savern bäst också :) och den var ju go å rida i (han har tävlar clear round btw ;))

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 904
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: Buppisen
·
S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 477
Senast: klabbarparn
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025